Tot nu toe heb ik altijd 21 dagen als betalingstermijn gehanteerd, en dat is nooit echt een groot probleem geweest: het merendeel van de klanten had grotere opdrachten en was goed van betalen.
Ik krijg er nu echter steeds meer kleinere klanten en particulieren bij, en om mezelf iets meer in te dekken zit ik er stevig over te denken om mijn betalingstermijn naar 14 dagen te verlagen. Dat geeft me dan eerder de mogelijkheid om de minder snelle betalers aan te pakken, zodat mijn financiële situatie iets minder van hun "goedheid" afhangt.
Echter, mag dat zomaar? Ik kan natuurlijk makkelijk de verandering in mijn algemene voorwaarden zetten, en ik kan het tekstje onderaan een factuur ook veranderen, maar is daarmee de kous af? Hoe gaat dat met bestaande klanten, heb ik een (wettelijke) plicht om die in te lichten (afgezien van het feit dat het "wel zo netjes is" natuurlijk)?
Ik meen me wel te herinneren dat ik eens ergens iets gelezen heb dat je inderdaad de klant moet inlichten, voordat-ie een factuur krijgt, maar zeker weten doe ik het niet meer. En volstaat in zo'n geval een simpel briefje/mailtje?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Max3
Max3
Tot nu toe heb ik altijd 21 dagen als betalingstermijn gehanteerd, en dat is nooit echt een groot probleem geweest: het merendeel van de klanten had grotere opdrachten en was goed van betalen.
Ik krijg er nu echter steeds meer kleinere klanten en particulieren bij, en om mezelf iets meer in te dekken zit ik er stevig over te denken om mijn betalingstermijn naar 14 dagen te verlagen. Dat geeft me dan eerder de mogelijkheid om de minder snelle betalers aan te pakken, zodat mijn financiële situatie iets minder van hun "goedheid" afhangt.
Echter, mag dat zomaar? Ik kan natuurlijk makkelijk de verandering in mijn algemene voorwaarden zetten, en ik kan het tekstje onderaan een factuur ook veranderen, maar is daarmee de kous af? Hoe gaat dat met bestaande klanten, heb ik een (wettelijke) plicht om die in te lichten (afgezien van het feit dat het "wel zo netjes is" natuurlijk)?
Ik meen me wel te herinneren dat ik eens ergens iets gelezen heb dat je inderdaad de klant moet inlichten, voordat-ie een factuur krijgt, maar zeker weten doe ik het niet meer. En volstaat in zo'n geval een simpel briefje/mailtje?
Iemand wat wijze woorden voor me? =]
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3208-veranderen-van-betalingstermijn-mag-dat-zomaar/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag