• 0

Mijn merk lijkt op een reeds bestaand merk, wat nu?

Dag allen,

 

Onlangs heb ik een benelux merkregistratie aangevraagd voor het halal food merk "XYZ" . Dit proces verloopt vooralsnog prima.

 

Toen ik het merk XYZ bedacht had, ben ik eerst gaan kijken of dit merk al bestaat. Nu blijkt dat er een merk bestaat dat heet: XYZfoods (betreft hier ook halal voeding). Dit merk heeft alleen een registratie in Groot Brittanie in de klassen 29,30

 

Ik wil nu een EU registratie aanvragen voor mijn merk in de klassen 29,30 (dezelfde klassen als die van XYZfoods). GB valt onder de EU. Heeft er iemand enig idee hoe groot de kans is dat mijn EU registratie geweigerd gaat worden omdat ik dus XYZ als merknaam wil registreren?

 

Zou XYZfoods over 2 jaar bijv (na registratie) ook nog bezwaar kunnen maken?

 

Ik besef dat ik wel echt een leek ben hierin. Ik hoop dat er iemand meeleest die meer verstand heeft hiervan.

 

 

Groet, UMMAH

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Toen ik het merk XYZ bedacht had, ben ik eerst gaan kijken of dit merk al bestaat. Nu blijkt dat er een merk bestaat dat heet: XYZfoods (betreft hier ook halal voeding). Dit merk heeft alleen een registratie in Groot Brittanie in de klassen 29,30

 

 

Niet goed gekeken dus. Als het geregistreerd is in Engeland, staat het ook in de Europese database. Terug naar AF!

 

Nieuw Europees merk bedenken scheelt een hoop gedoe. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Mennn wat een frustratie!!!

 

Nu heb ik dus weer een merknaam bedacht, eigenlijk nog leuker dan de vorige. Maar dan is nu het volgende het geval:

Ik heb merknaam pietjepuk halal bedacht voor klasse 29 in de EU

 

In het register staat geregistreerd: pietjepuk bakery in klasse 30 in de EU. Zou dit voor problemen kunnen zorgen?

 

En is het mogelijk om in dit geval ook alleen pietjepuk in klasse 29 in de EU te registreren?

 

HELPPP asjeblieft, ik word echt tot wanhoop gedreven. Mijn verpakkingsbureau is namelijk al aan de slag met de vorige naam, ik moet ASAP iets anders bedenken dus.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maak een combinatie van de 2 bestaande merken voor een nieuwe unieke naam.

Kom je ook tussen hun merken terecht als je googled, dat wil je toch ?

 

Zoals jij het nu wil, bestaat de kans dat jouw bedrijf als "fake" gezien wordt, hebben de consumenten een bloedhekel aan.

Als ik inlog en krijg iets anders dan de vertrouwde website, dan wordt ik heel achterdochtig en vertel dit uiteraard ook aan mijn omgeving die hier gebruik van maakt.

 

Groetjes

Roland

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Roland,

 

Precies waar ik ook aan dacht. Ben daarom weer gaan brainstormen en heb nu een merknaam die wel bestaat meer nog niet geregistreerd staat in de klassen 29 en 30. Ik neem aan dat dit voor geen problemen mag zorgen.

 

De eerste les die ik geleerd heb is iets langer wachten met betalingen voor domeinnamen en ander registraties, ben inmiddels bijna 500 euro kwijt aan onnuttige registraties!!!

Link naar reactie
  • 0

Zorg er wel voor dat elk deel die je combineert geen directe verwijzing geeft naar het bestaande merk.

Bijvoorbeeld Sony/Phillips geen Sonyphill maar Sonphill

 

Als het grote bedrijven zijn met veel omzet, kunnen ze heel moeilijk doen.

Hallal bedrijven in GB hebben nl. een behoorlijke omzet, dus veel te verliezen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In dit geval gaat het om een bedrijf in GB dat naar mijn weten niet zo heel bekend of groot is. Maar ik heb inmiddels een totaal andere naam bedacht die wel een registratie heeft als dienst n 2 klassen en als product in 1 klasse (9, 35 en 42 zo uit mijn hoofd) mijn registratie zou zijn in klasse 25,29 en 30. Dus dat moet denk ik geen problemen opleveren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Het is een beetje een afweging van risico's. Ik begrijp dat je verpakkingen inmiddels in een vergevorderd stadium zijn. Daar hangt een concreet prijskaartje aan, zeker wanneer het afvullen begint. Je weet dus welk risico je neemt door zelf met merkregistraties te rommelen, terwijl je klaarblijkelijk geen benul van die materie hebt. Lees dit topic eens.

 

Eén welgemeend advies: blijf weg uit de buurt van vergelijkbare merken die later problemen op kunnen leveren.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@ TwaBla...zit er dan een verschil tussen deze twee qua registratie?

 

Oh ja nog iets leuks trouwens...het merk dat ik nu heb bedacht kan eindigen met "F" of "PH" beide merken zijn al ingeschreven in andere klassen. Ik wil mijn merk met PH laten eindigen en inschrijven in klassen 25,29 en 30. (klasse 25 is kleding etc. dit is een interessant iets bij eventuele merk extensie).

 

Nou is het volgende aan de hand

 

***PH is ingeschreven in klasse 9,35 en 42 (ik kan op basis hiervan zonder problemen inschrijven in klasse 29,30

***F is ingeschreven in klasse 25!

 

Het woordmerk is zoiezo anders, zou ik er een logo bijvoegen wordt het geheel helemaaaaal anders.

 

Wat denk jij dat het beste is? Gokje wagen en inschrijven in alle 3 de klassen, of voor zekerheid gaan en inschrijven in klasse 29 en 30?

 

 

Merkregistraties...het zou je werk maar zijn!

Link naar reactie
  • 0

Nou ik vraag me dus af in hoeverre dit opgaat. Ik heb vandaag het volgende mailtje gestuurd naar het BOIP:

 

Bedankt voor de website en uw snelle reactie. Ik heb inmiddels een alternatieve merknaam bedacht die reeds geregistreerd is in andere klassen dan 29 en 30, kan deze dan nog geregistreerd worden?

 

 

Zijn antwoord:

 

Geachte heer, mevrouw,

 

Indien deze klassen niets van doen hebben met uw producten, dan kan

deze naam zonder moeite worden vastgelegd.

 

 

Als ik een nieuwe chocolade reep op de markt wil brengen onder de naam Ajax, dan kan Ajax mij hooguit aanklagen vanwege

 

a) merk schending, indien zij niet geassocieerd willen worden met mijn reep

b) van mening zijn dat ik profiteer van de bekendheid van ajax

 

Dan zou er een procedure volgen en dan moet de rechter bepalen of er sprake is van schade danwel profijt. Ik heb dit zo begrepen van de site.

Link naar reactie
  • 0

 

Ben jij nou met je eigen business bezig of niet? Je moet gewoon zulke problemen helemaal niet opzoeken. Met een boog omheen rijden. Misschien heb je geld en tijd over, dan kun je je al dat gedoe wel veroorloven. Maar anders kun je je beter op echte problemen (en kansen) richten.

 

Kies een merk dat geen problemen oplevert.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.