• 0

Wetgeving etikettering (inkoop buitenland, verkoop Nederland)

Hallo allemaal! Ik ben nieuw hier, dus ik zal me heel kort even voorstellen. Ik ben Maarten, 23 jaar, en kom uit Amsterdam. Ik ben op dit moment student, en heb al een eigen bedrijfje lopen.

 

Ik hoop dat deze post hier goed staat, ik vond het lastig om te bepalen in welk subforum hij moest.

 

Ik heb, samen met twee vrienden, nu een nieuw idee. Eigenlijk is het gewoon simpele handel: inkoop in het buitenland, en verkoop hier. Ik wil liever niet zeggen om welke producten het gaat, maar voor het gemak neem ik nu even deodorant als voorbeeld.

 

Stel dat ik in duitsland deze deo wil inkopen, en in nederland (via een webshop) wil verkopen. Voor zo ver ik weet, en ook op dit forum heb gevonden, is dat gewoon toegestaan, omdat de fabrikant zelf het product al binnen de EER heeft gebracht. Klopt dit inderdaad? Verder betreft een deel van de producten huismerk producten. Geldt dan hetzelfde? Mag ik dus deodorant van het eigen merk van een duitse supermarkt in nederland doorverkopen? Ook zou ik graag willen weten of het klopt dat ik geen toestemming o.i.d. hoef te vragen aan de supermarkt om het te mogen verkopen?

 

Hier aan vast zit nog een vraag: mag ik het logo/merk op mijn website zetten? Ik krijg het idee, als ik zo op internet zoek, dat dat niet zomaar zou mogen? Klopt dat? Zo ja, hoe kan ik dan regelen dat dat wel mag? Of is dat uitgesloten?

 

Als laatste heb ik nog een vraag, die meer betrekking heeft op de warenwet. Als ik het goed heb moet je in nederland in het nederlands op je product de ingredienten hebben staan. Mag dit door een sticker te plakken over de duitse ingredienten lijst? Of moet het 'originele' etiket in het nederlands zijn?

 

Zijn er verder nog valkuilen die ik mogelijk over het hoofd zie?

 

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen,

 

Maarten

 

 

[Ter verduidelijking titel aangepast]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb ze een brief gestuurd, maar heb daar nog geen antwoord op. Ik vraag me alleen af of een duits bedrijf van redelijk formaat interesse heeft in iemand die in nederland een webshop wil beginnen. Ik ben immers een nog niet bestaand bedrijf, zonder vaste klanten basis o.i.d. Maar goed, ik ben slecht bekend in deze wereld, dus weet ook niet zo goed wat 'normaal' is.

Link naar reactie
  • 0

Dat het een huismerk is wil niet zeggen dat het door de supermarkt zelf wordt gefabriceerd natuurlijk. Kortom, achterhaal wie het heeft gefabriceerd, en ga daar mee verder. Vaak zweven er nog meer van dat soort producten onder andere huismerken, dus ze hebben dan wellicht ook een efficiënte manier van het plakken van etikketen e.d. waardoor je dat probleem misschien ook meteen hebt opgelost.

Link naar reactie
  • 0

Hi!

 

Als je het zou mogen verkopen voldoet het extra etiket prima....Dit gebeurt ook wel vaker en als je meteen op dit etiket plaatst dat jij de importeur bent dan is er al heel veel duidelijk.

 

Maar.... denk je dat de fabrikant of de 'echte' huismerk-verkoper er bezwaar tegen zal hebben?

 

Suc6!

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

een geplakt etiket over de duitse tekst heen is geen probleem.

 

of je in NL duits huismerk mag verkopen zal je aan de eigenaar van het huismerk moeten vragen,

zolang jij het niet onder de prijs verkoopt zullen ze er naar ik aannneem geen probleem mee hebben.

(aannames zijn dodelijk, wel checken dus!)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Zo! Wat een reacties ineens!

 

@Mati: Ik kan de fabrikant wel achterhalen denk ik, maar ik nam aan dat je dan meteen heel groot volume moet afnemen om interessant te zijn (als je met eigen etiket wil enzo). Ik ging er dus een beetje van uit dat dat geen optie was, tenzij ik een heel groot startkapitaal zou weten te regelen.

 

@Nynke: Bedankt dat je dat aan ze wil voorleggen! Ik heb wel eens, ik geloof chinese, producten met zo'n stickertje gezien, vandaar dat ik die oplossing had bedacht.

 

@Iwan & Bas: Ik heb dus nog geen antwoord van de duitse winkel. De reden dat ik de vraag zo stelde was omdat ik me sterk af vraag of een duitse firma interesse heeft in het in nederland verkopen van zijn producten. Ik heb geen idee hoe gangbaar dit soort afspraken zijn, maar ik had zelf het idee dat je met een erg interessant voorstel moet komen (groot volume) voordat zo'n bedrijf daar in geinteresseerd zou zijn. Ik heb op dit moment natuurlijk nog totaal geen aantoonbare verkopen ofso, aan de hand waar van ik zou kunnen laten zien wat de verwachte verkopen zijn.

 

@Bas: Weet jij (of iemand anders natuurlijk) hoe het zit qua merkenrecht enzo met een huismerk? Als ik een product van een bekend merk in duitsland koop, mag ik dat voor zover ik weet in nederland gewoon verkopen zonder directe toestemming van de fabrikant o.i.d. Is dit met huismerken ook zo? Of werkt het dan anders?

 

@instinctivity: Ik geloof niet dat er iets is wat ik hun kan bieden. Ik zal er eens over nadenken.

Link naar reactie
  • 0

Hallo iedereen!

 

Ik ben ook nieuw hier dus zal me ook even voorstellen. Mijn naam is Sander, ben 22 jaar en kom ook uit Amsterdam. Ik ben mede-eigenaar van het bedrijfje waar Maarten het in zijn eerste post al over had.

 

Allereerst alvast bedankt voor alle reacties tot zover. Nog even over ons nieuwe plan: we hebben het Duitse bedrijf in kwestie een brief gestuurd in de hoop dat zij positief reageren, maar tot op heden nog geen antwoord gehad. De vraag die ons nu het meest bezighoudt is of we wettelijk gezien ons plan alsnog uit kunnen voeren als ze geen zin hebben met ons samen te werken, even los van of dat netjes is om te doen?

 

We zien uit naar jullie reacties!

Link naar reactie
  • 0

Even een update: inmiddels hebben we antwoord van het Duitse bedrijf, ze willen niet met ons samenwerken. Ze stellen dat de verkoop van hun huismerk buiten hun eigen filialen niet toegestaan is, op grond van licenties. Kan iemand ons vertellen of dit klopt/mag? Ik dacht dat de wet voorschreef dat producten in het verkeer gebracht binnen de EER altijd binnen de EER opnieuw verkocht mochten worden, of zijn huismerken hier een uitzondering op?

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht dat de wet voorschreef dat producten in het verkeer gebracht binnen de EER altijd binnen de EER opnieuw verkocht mochten worden, of zijn huismerken hier een uitzondering op?

 

Dat is echt iets te kort door de bocht. Gevoelsmatig is het een JA / GO maar als er aan de producten huismerken teveel marketing/verhaal/concept zit kunnen ze zeker bezwaar maken. Als jij een keer een partij (legaal, geen nep en niet gestolen) prodent tandpasta van een winkel die gaat sluiten koopt en gaat verkopen is er niets aan de hand maar als je structureel een concept met alle toeters en bellen 'kapot' probeert te maken (als de eigenaar dit zo ziet) heb je wel degelijk een probleem. maar.... Hier zit je toch helemaal niet op te wachten?

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Beste Maarten,

 

Het was even wachten, maar dan krijg je ook wat ;). Met dank aan de collega's van de nVWA !

 

Groet, Nynke

 

------------------------------------

 

Uw initiatief is te prijzen, er kleven echter wel aan aantal voorwaarden waaraan u dient te voldoen voordat u de deodorant in Nederland op de markt kunt zetten.

 

Het is verboden de naam van het product te veranderen dat u op de markt wilt brengen.

U dient er zich van te vergewissen dat de deodorant is aangemeld binnen de EU door Duitsland. Wanneer notificatie niet heeft plaatsgevonden en u de producten onder een privaatlabel op de Europese markt zet, bent u als importeur verantwoordelijk voor notificatie.

 

Wet en regelgeving

Wanneer u in Nederland cosmetica op de markt wilt brengen dan moet dit voldoen aan de navolgende wetgeving: De cosmetische wetgeving in Europa is geharmoniseerd. In alle lidstaten van Europa wordt de basis gevormd door de Europese Richtlijn 76/768/EEG ( http://ec.europa.eu/enterprise/cosmetics/html/consolidated_dir.htm).

 

Deze is opgebouwd uit artikelen en bijlagen, waarin de vereisten voor cosmetische producten zijn vastgelegd. In de bijlagen leest u welke ingrediënten u wel, in beperkte mate of niet mag gebruiken. In Nederland is deze Richtlijn terug te vinden in drie gedeelten van de Warenwet, te weten:

 

- het Warenwetbesluit cosmetische producten

 

- de Warenwetregeling nadere eisen cosmetische producten

 

- de Geheimhoudingsregeling cosmetica (komt te vervallen 11-07-2013).

 

Etikettering

Het veranderen van het huismerk c.q logo is niet aan de orde zonder dat u met de producent overlegd, dat zou immers een overtreding van de merkenwet zijn.

Wanneer u het omgepakte product voorziet van de onderstaande etikettering kunt u de deodorant in Nederland op de markt brengen.

 

Volgens de wet moet het etiket van cosmetische producten zijn voorzien van:

-de functie van het product

-de naam en het adres van de importeur (dat bent u)

-de hoeveelheid

-gebruiksvoorwaarden en eventuele waarschuwing

-land van productie

-batch of codenummer

-minimale houdbaarheid

-ingrediënten

 

Het etiket dient in principe in het Nederlands te zijn weergegeven maar het mag ook in het Engels, uw attentie voor Warenwetbesluit cosmetische producten artikel 4.

 

Over het ompakken/stickeren het volgende. Het is niet verboden de deodorant om te stickeren, sterker nog wellicht zelfs noodzakelijk omdat de etikettering waarschijnlijk in het Duits is gesteld.

 

De nVWA heeft op haar site een internetdossier ingericht over cosmetica. Ik raad u aan deze goed te bestuderen.

 

Ik wens u veel succes met uw initiatief.

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Beste Nynke,

 

Het heeft van mijn kant ook even geduurd nu, maar erg bedankt voor het uitzoeken! Het is erg interessant leesvoer, en dit maakt het eindelijk eens echt duidelijk hoe het zit. Ik heb nog niet de links helemaal door genomen, maar hier mee kom ik in ieder geval al een heel eind.

 

Nogmaals erg bedankt dus!

 

Maarten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.