• 0

Wetgeving etikettering (inkoop buitenland, verkoop Nederland)

Hallo allemaal! Ik ben nieuw hier, dus ik zal me heel kort even voorstellen. Ik ben Maarten, 23 jaar, en kom uit Amsterdam. Ik ben op dit moment student, en heb al een eigen bedrijfje lopen.

 

Ik hoop dat deze post hier goed staat, ik vond het lastig om te bepalen in welk subforum hij moest.

 

Ik heb, samen met twee vrienden, nu een nieuw idee. Eigenlijk is het gewoon simpele handel: inkoop in het buitenland, en verkoop hier. Ik wil liever niet zeggen om welke producten het gaat, maar voor het gemak neem ik nu even deodorant als voorbeeld.

 

Stel dat ik in duitsland deze deo wil inkopen, en in nederland (via een webshop) wil verkopen. Voor zo ver ik weet, en ook op dit forum heb gevonden, is dat gewoon toegestaan, omdat de fabrikant zelf het product al binnen de EER heeft gebracht. Klopt dit inderdaad? Verder betreft een deel van de producten huismerk producten. Geldt dan hetzelfde? Mag ik dus deodorant van het eigen merk van een duitse supermarkt in nederland doorverkopen? Ook zou ik graag willen weten of het klopt dat ik geen toestemming o.i.d. hoef te vragen aan de supermarkt om het te mogen verkopen?

 

Hier aan vast zit nog een vraag: mag ik het logo/merk op mijn website zetten? Ik krijg het idee, als ik zo op internet zoek, dat dat niet zomaar zou mogen? Klopt dat? Zo ja, hoe kan ik dan regelen dat dat wel mag? Of is dat uitgesloten?

 

Als laatste heb ik nog een vraag, die meer betrekking heeft op de warenwet. Als ik het goed heb moet je in nederland in het nederlands op je product de ingredienten hebben staan. Mag dit door een sticker te plakken over de duitse ingredienten lijst? Of moet het 'originele' etiket in het nederlands zijn?

 

Zijn er verder nog valkuilen die ik mogelijk over het hoofd zie?

 

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen,

 

Maarten

 

 

[Ter verduidelijking titel aangepast]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0