Momenteel rij ik in mijn Suzuki Swift van 14 jaar oud zakelijk en 'declareer' ik 19ct/km (en 75% BTW van de autokosten). De auto staat ook op mijn naam.
Ik heb een eenmanszaak en nu kwam toevallig de leeftijd van de auto voorbij.
Datum eerste afgifte Nederland
27-05-1997
Dat wil zeggen dat het autootje 14 jaar oud is. Maar als ik het goed begrijp hoef je maar 35% bij te tellen (indien leeftijd =>15jr) over de handelswaarde van de auto als je hem op de zaak (en privé dus) er in wilt rijden. Nu val ik zelf nog ruim in de laagste schijf (33.65%) doordat ik allerlei fiscale voordelen geniet (startersaftrek, zelfstandigenaftrek).
Nu is mijn vraag:
Kan ik volgend jaar ervoor kiezen om de auto over te hevelen van privé naar zakelijk. De auto is eigenlijk door mijn ouders gekocht en ik betaal hun dan ook bij overname van de auto. De auto is ongeveer € 1500.- waard.
Dus:
- (Hoe) kan ik de auto overhevelen van privé naar zakelijk voor BTW + IB?
- Kan ik mijn ouders € 1500.- overmaken (dagwaarde is denk ik 1300-1500) zonder problemen?
- Is het een probleem dat de auto momenteel op mijn eigen naam staat? Ook de verzekering etc.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
radeoxx
radeoxx
Goedemiddag,
Momenteel rij ik in mijn Suzuki Swift van 14 jaar oud zakelijk en 'declareer' ik 19ct/km (en 75% BTW van de autokosten). De auto staat ook op mijn naam.
Ik heb een eenmanszaak en nu kwam toevallig de leeftijd van de auto voorbij.
Datum eerste afgifte Nederland
27-05-1997
Dat wil zeggen dat het autootje 14 jaar oud is. Maar als ik het goed begrijp hoef je maar 35% bij te tellen (indien leeftijd =>15jr) over de handelswaarde van de auto als je hem op de zaak (en privé dus) er in wilt rijden. Nu val ik zelf nog ruim in de laagste schijf (33.65%) doordat ik allerlei fiscale voordelen geniet (startersaftrek, zelfstandigenaftrek).
Nu is mijn vraag:
Kan ik volgend jaar ervoor kiezen om de auto over te hevelen van privé naar zakelijk. De auto is eigenlijk door mijn ouders gekocht en ik betaal hun dan ook bij overname van de auto. De auto is ongeveer € 1500.- waard.
Dus:
- (Hoe) kan ik de auto overhevelen van privé naar zakelijk voor BTW + IB?
- Kan ik mijn ouders € 1500.- overmaken (dagwaarde is denk ik 1300-1500) zonder problemen?
- Is het een probleem dat de auto momenteel op mijn eigen naam staat? Ook de verzekering etc.
-------
Even ter berekening...
Dagwaarde auto: € 1500.- (beetje ruim genomen ivm belastingdienst)
bijtelling: 35%
---------------------
Bijtelling: € 525 * 0.3365 = € 177 (€ 14,25 per maand).
En als ik het goed begrijp kan ik dan alle kosten (dus ook verzekering, wegenbelasting, aanschaf, onderhoud, branstof) op de zaak zetten.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/32137-auto-van-priv%C3%A9-naar-zaak-eenmanszaak-overkopen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag