• 0

Auto van privé naar zaak (eenmanszaak) overkopen

Goedemiddag,

 

Momenteel rij ik in mijn Suzuki Swift van 14 jaar oud zakelijk en 'declareer' ik 19ct/km (en 75% BTW van de autokosten). De auto staat ook op mijn naam.

 

Ik heb een eenmanszaak en nu kwam toevallig de leeftijd van de auto voorbij.

 

Datum eerste afgifte Nederland   

27-05-1997

 

Dat wil zeggen dat het autootje 14 jaar oud is. Maar als ik het goed begrijp hoef je maar 35% bij te tellen (indien leeftijd =>15jr) over de handelswaarde van de auto als je hem op de zaak (en privé dus) er in wilt rijden. Nu val ik zelf nog ruim in de laagste schijf (33.65%) doordat ik allerlei fiscale voordelen geniet (startersaftrek, zelfstandigenaftrek).

 

Nu is mijn vraag:

Kan ik volgend jaar ervoor kiezen om de auto over te hevelen van privé naar zakelijk. De auto is eigenlijk door mijn ouders gekocht en ik betaal hun dan ook bij overname van de auto. De auto is ongeveer € 1500.- waard.

 

Dus:

- (Hoe) kan ik de auto overhevelen van privé naar zakelijk voor BTW + IB?

- Kan ik mijn ouders € 1500.- overmaken (dagwaarde is denk ik 1300-1500) zonder problemen?

- Is het een probleem dat de auto momenteel op mijn eigen naam staat? Ook de verzekering etc.

 

 

-------

Even ter berekening...

Dagwaarde auto: € 1500.- (beetje ruim genomen ivm belastingdienst)

bijtelling: 35%

---------------------

Bijtelling: € 525 * 0.3365 = € 177 (€ 14,25 per maand).

 

En als ik het goed begrijp kan ik dan alle kosten (dus ook verzekering, wegenbelasting, aanschaf, onderhoud, branstof) op de zaak zetten.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Radeoxx

 

Dan zal het helaas moeilijk worden om de auto over te hevelen naar je eenmanszaak. Je hebt immers in het verleden de keuze gemaakt om de auto aan te houden als privé auto en daar mag je niet zonder meer op terug komen. Dit noemen ze in de fiscaliteit het volgen van een "bestendige gedragslijn." Alleen als er sprake is van bijzondere omstandigheden, kan hiervan worden afgeweken, maar het behalen van fiscaal voordeel is geen bijzondere omstandigheid.

 

Een oplossing is het inruilen van je auto tegen een andere young-timer. Die mag je dan weer wel op de zaak zetten.

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.