• 0

Diverse vragen voor het daadwerkelijke ondernemen

Hallo,

 

 

ik ben een jongeman van 41 jaar en wil een schoenenwinkel beginnen.

 

Ik ben al 20 jaar, waarvan 18 jaar bedrijfsleider, werkzaam in de schoenverkoop. Ik heb zowel in de discount als in het midden/hoger segment gewerkt, waarin ik nog steeds werk.

 

Om te kijken of e.e.a. haalbaar is ben ik begonnen met een begroting op te stellen.

Ik heb veel info op internet bij HBD gevonden, maar deze zijn voor mij niet controleerbaar, omdat mijn huidige werkgever dit niet prijs geeft en niets van mijn plannen weet. Ik heb overigens geen concurrentie beding in mijn huidige contract.

 

Het betreft A1 locatie van 170 m2. met een huur van 29k p/j excl servicekosten.

 

*Graag wil ik weten of er net als in de bouw een richtprijs is p/m2 inrichtingskosten (schappen stellingen plafond etc.)?

Ik heb op Lundiaform een prijs gezien van 500,= p/m?

 

*iemand enige indicatie wat ik kwijt ben om ong. 125 m2 winkel in te richten met enkele middenrekken en 3 wanden

incl. schappen. De pui is open en ong.12 meter breed..

 

*wat kost een airco/verwarmings unit ( nu begroot op 10K)

 

*is de gemiddelde IWO op schoenen 41 % (verk.prijs schoenen tussen 39.95 en max 200.00.

 

 

Hoop dat er iemand is die hier enige kennis van heeft. Ik ben me aan het oriënteren of e.e.a haalbaar is voordat ik "met de billen bloot " ga. Ik wil graag discreet info verzamelen of het mogelijk is om een winkel te beginnen.

 

Indien verdere info gewenst is verneem ik dat graag.

 

Alvast bedankt voor de evt. tips/input

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ga er maar van uit dat de cijfers van het HBD kloppen, ook de geldverstrekker gaat uit van deze cijfers.

Probleem is wel dat de branche het laatste jaar geduchte concurrentie heeft gekregen van internet en de "experts" zich daar zorgen over maken, ook de bank zal niet zo happig zijn geld te investeren in een branche waarvan de toekomst onzeker is.

 

- De inrichtingskosten zijn afhankelijk van de uitstraling en met wie je in zee gaat, zo kan je al voor weinig een systeemplafond laten installeren via aanbieders op o.a. Marktplaats incl. staandaard lichtbakken.

Met een open pui is het van belang dat je de zelfde kleur en type vloer neemt als het looppad voor de winkel om zo geen optiche barriere te creeren.

Dus van belang is, voor een exacte prijsbepaling; wie is je doelgroep en in welk segment wil je de zaak neerzetten ?

 

- Airco/verwarming is afhankelijk van de locatie van de winkel, zit deze in een winkelcentrum of aan een winkelstraat.

Je spreekt over servicekosten dus ga ik er nu even van uit dat de winkel in een winkelcentrum zit en dan is airco meestal niet nodig daar er een gemeenschappelijke airco is.

 

Voor een realistische berekening zijn meer gegevens nodig.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Alvast bedankt voor je reaktie.

 

 

Meer gegevens:

 

* eigen geld 60 K (bedoeld voor inrichting)

* voorraadfinanciering ? bank e/o mogelijkheden bij inkoopcombinaties? nog geen info/idee

* aantal huishoudens: 5500

* aantal inwoners ong: 12.000

 

Gegevens volgens HBD (dec 2010) is 1835,= p/m tot 2844,= p/m. BVO is 150 m2, VVO is 110.

 

Potentieel in de gemeente is 5500 x 295,= = ruim 1.6 miljoen.(295 =HBD omzet per huishouden dec 2010)

Er zit nu 1 schoenenzaak. Er worden nieuwe appartementen gebouwd met daaronder 7 commercieel ruimten op A1locatie.

Door de investeerder die tevens een comm. ruimte huurt en publiekstrekker is is marktonderzoek gedaan en er is zeker potentie voor een schoenenwinkel.

 

Doelgroep: 35-75 jaar, mannen en vrouwen

0-12 jaar kinderen

 

Positie : ondergrens 40 euro tot 200 bovengrens

 

 

Mbt. het online kopen van schoeisel: bedreiging zal er zeker zijn. Het is een trend/tendens, maar ik blijf zelf overtuigd, mede door het contact met mijn klanten, dat er altijd mensen zijn die in een fysieke winkel hun aankopen doen. wel merk ik dat klanten en met name de 20-35 jarigen met kinderen zich orienteren op internet en die specifieke schoen zoeken, maar toch niet durven ivm klachten, opmeten etc.

 

hoop dat e.e.a duidelijker is geworden.

 

 

Groet Fishbone

Link naar reactie
  • 0

Dit is een relatief kleine gemeente.

Als starter zou ik mijn 60K besteden aan de aankoop van een winkelpand net buiten deze A1 locatie.

Deze 60K geldt nl. als een solide basis (onderpand) voor geldverstrekkers.

 

Hieruit kan je weer verder met financiëren van inrichting, enz..

 

Groetjes,

Roland

Link naar reactie
  • 0

Beste fishbone,

 

waarom wil je na twintig jaar voor jezelf beginnen en waarom ambieer je bijvoorbeeld geen participatie of managementfunctie in deze branche? Zou je voor je bestaande werkgever geen nieuw filiaal kunnen openen op de beoogde locatie onder verbeterde voorwaarden? Je schrijft een pand van 170 m2 te willen huren en je hebt het daarbij alleen over inrichting, maar ik lees niks over personeel. Huh?

 

Jouw berekening is gevaarlijk, want je zou schoenenverkoop op regionale basis moeten beschouwen en vergeet internet daarbij ook niet.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste fishbone,

 

Is er een weekmarkt in de buurt met schoenenverkoop? (heb zelf met schoenen op de markt gestaan)

 

Is het contract van de winkel voor 5 of 10 jaar.

 

Als het zo,n goede locatie is zijn er de grote winkelketens er als de kippen bij.

 

Succes met het ondernemen

Link naar reactie
  • 0

@highio: mbt tot personeel, dat is voor mij wel in te schatten (uurloon en aantal uren)

ik heb gewoon geen idee wat een inrichting kost. Dit om een plaatje mbt haalbaarheid te schetsen.

 

 

Nee, mijn huidige werkgever wil niet in een kleinere gemeente zitten en zal daar ook geen vestiging openen.

 

 

Ik heb nu een goede baan, maar wil graag meer......

Waarom ? ..een droom, een duidelijke visie , kennis, de mogelijkheid die zich voor gaat doen.

 

 

Dit is de reden, waarvoor ik mijn vragen stel. Ik wil voor ik ook maar enig contract of iets dergelijks teken een idee hebben wat en hoeveel de inrichting kost.

 

Alvast dank voor jullie "kritische"kanttekeningen.

Link naar reactie
  • 0

@leon44: er is marktonderzoek gedaan en de kern is te klein voor ketens. Mbt tot de vraag of er weekmarkten zijn met schoenverkoop het volgende: niet in een straal van 10 km. Verder is dat in mijn ogen ook niet relevant.

 

 

Aankoop van een pand is geen optie. Als ik het doe wil ik op een A1 lokatie midden in het centrum zitten naast "een publiekstrekker"

 

 

Ik wil gewoon mbt de financiering een beeld hebben of eea haalbaar is of niet.

 

Internet ??? Kopen jullie je schoenen online?

 

 

Thnx, groet Fishbone

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat er alleen sportschoenen, kinderschoenen en slippers online verkocht worden.

 

Ik denk dat je even rond moet kijken op het interwebs voordat je ongefundeerde uitspraken doet.

 

Denk je dat Wehkamp een grote categorie schoenen zou hebben als ze niet verkocht werden? heb je je al eens verdiept in zalando die in een ander topic wordt genoemd ???

 

De wereld is wat groter dan de persoonlijke schoenbeleving van Odems

 

@Fisbone, je moet niet vragen of wij ze online kopen, maar kijken naar de markt, wat er wordt aangeboden online, welke trends er zijn en je conclusies trekken

 

Link naar reactie
  • 0

kan mij ook niet echt voorstellen dat mensen schoenen (en kleding) op internet kopen. ik in ieder geval niet. Wil toch altijd eerst even passen.

 

alleen die mephisto's zou ik nog wel aandurven altijd hetzelfde model en altijd de zelfde maat, maar ja de winkel zit om de hoek en ik ben er altijd met 10 minuten weer weg bijna net zo snel als online bestellen ;D

Link naar reactie
  • 0

Is er eigenlijk iets bekend over het percentage retourzendingen bij schoenen of kleding? Iets wat op een plaatje heel leuk lijkt kan tegenvallen als je het aantrekt, is mijn ervaring.

 

Maar voor een hoop spullen is internet ideaal. ik kom dan eigenlijk nog maar 2x per jaar in wat kleding en schoenen winkels en zelden in andere winkels.

Link naar reactie
  • 0

Kom op jongens, doe 's googlen

 

Zappos boekte in 2008 een omzet van $1 miljard en inmiddels 2.5 miljard. Bij de meesten is de service wel bekend, maar voor de volledigheid nog even

 

Het bedrijf positioneert zich met gratis verzendkosten, 365 dagen per jaar gratis retourneren van producten en 24 uur per dag, 7 dagen per week klantenservice. Zappos telt 1.600 werknemers, van wie de helft werkt in het hoofdkantoor en callcenter in Nevada en de helft in het warehouse in Kentucky.

 

Als je niet online kunt passen dan zoek je andere manieren om je klanten te overtuigen (er zijn meer P's dan prijs en pasvorm)

 

Frans

 

Oh, er zijn nog veel interessantere verhalen over Zappos, met name die in deze link die antwoord geeft op het online passen

 

 

Link naar reactie
  • 0

Was het maar waar dat maat 45 van fabriek A precies even groot was als die van fabriek B. Dan zou de stap om online te kopen al een stuk gemakkelijker worden. De tweede hobbel komt dan op het optische vlak. Fabrikanten maken (nog altijd) A-paren en B-paren. Die B-paren hoeven niet slechter te zijn, maar dan zit er een foutje in het leer of in het stikwerk. Die schoenen worden vaak via een outlet goedkoper aangeboden. Als je via het Internet gaat kopen kun je dat niet vaststellen natuurlijk.

 

En ja Frans. Ik kom uit de Langstraat. Je weet wel, waar ze "vroeger" en-masse schoenen produceerden.... En dat heeft dus niks met beleving, maar wel met kwaliteit te maken.

Link naar reactie
  • 0

. Als je via het Internet gaat kopen kun je dat niet vaststellen natuurlijk.

 

Klopt, en dan stuur je ze gratis terug en bestel je ergens anders tot je een winkel hebt gevonden die wel je kwaliteit levert

 

Gaat nu een beetje ver offline in dit topic trouwens.

 

Bottom-line voor TS: Je dorp van 5500 inwoners heeft een bepaalde potentie obv cijfers HBD

 

Denk alleen heeeeel goed na over het marktaandeel dat je kunt behalen nu en op langere termijn. Dat je 100% haalt ofwel 1,6 miljoen is een utopie natuurlijk

 

Bepaal welk martkaandeel je minimaal moet hebben voordat je winst maakt en kijk of dat realistisch is. 10%? 15%

 

Link naar reactie
  • 0

Was het maar waar dat maat 45 van fabriek A precies even groot was als die van fabriek B. Dan zou de stap om online te kopen al een stuk gemakkelijker worden. De tweede hobbel komt dan op het optische vlak. Fabrikanten maken (nog altijd) A-paren en B-paren. Die B-paren hoeven niet slechter te zijn, maar dan zit er een foutje in het leer of in het stikwerk. Die schoenen worden vaak via een outlet goedkoper aangeboden. Als je via het Internet gaat kopen kun je dat niet vaststellen natuurlijk.

 

En ja Frans. Ik kom uit de Langstraat. Je weet wel, waar ze "vroeger" en-masse schoenen produceerden.... En dat heeft dus niks met beleving, maar wel met kwaliteit te maken.

 

Ik kan heel veel argumenten verzinnen waarom ik niet online zou kopen maar jou reden is onterecht!

 

 

Je mag alles thuis passen en terug sturen (bij internet aankopen is dat een recht!!) , je mag verpakkingen openen en passen, koop je online een wasmachine dan mag je zelfs een proefwasje draaien. Als consument heb je geen gezeur door op internet te kopen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Het landelijke retour percentage is gemiddeld 15 %.

 

De vraag : zouden jullie je schoenen op internet kopen is wel degelijk relevant. Uiteindelijk kopen jullie ook schoenen voor jezelf/ partner en evt. kinderen.

 

De huidige online verkoop van schoenen is nu een groeimarkt. Daarintegen zal zich, dat gaan stabiliseren en is er overal een stukje van de detailist afgesnoept. De situatie, dat je zoals eerder geschetst, dat je als het niet past de schoen retour stuurt en weer ergens anders iets besteld komt in de praktijk niet veel voor.

 

Mijn ervaring is, dat als wij iets (na) bestellen en het duurt 5 dgn, dat al te lang is. Je hoort vaak : ik wil ze dit weekend al hebben.

 

Wat ik me wel kan voorstellen is dat mensen de schoen (merk en maat) komen passen en ze, mits het een financieel voordeel opleverd, op internet bestellen.

 

De huidige situatie is wel dat het geen prijsvoordeel oplevert of je ze online of bij de detaillist koopt. En daar zit nog altijd de kracht en de toegevoegde waarde van de schoenvakman.

 

@Frans: het dorp heeft 15.000 inwoners en 5500 huishoudens met een potetie van 1.6 mlj. Of het haalbaar is hangt mede af van de investeringen. Vandaar dat ik wil weten hoe hoog die investeringen zijn. Van vele zaken kan ik wel een begroting maken, echter de kosten van een inrichting niet.

 

Nu "on topic" : weet iemand wat ik kwijt ben aan de rekken in de winkel en de toonbank ? uitstraling is middensegment met kinderschoenen op maat en dames en heren op model. Geen exclusieve zaak maar toegankelijk en "gewoon".

 

Toch alvast allemaal bedankt voor je reakties, zodat ik iig het geheel niet door een roze bril ga zien.

 

Groet Fishbone

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

 

 

Nu "on topic" : weet iemand wat ik kwijt ben aan de rekken in de winkel en de toonbank ? uitstraling is middensegment met kinderschoenen op maat en dames en heren op model. Geen exclusieve zaak maar toegankelijk en "gewoon".

 

Toch alvast allemaal bedankt voor je reakties, zodat ik iig het geheel niet door een roze bril ga zien.

 

Groet Fishbone

 

 

 

Waarom bel je of ga je niet langs bij een bedrijf wat dit aanbied om een offerte aan te vragen? Je kan ook genoeg prijzen vinden op het web om een inschatting te maken.

 

Groet,

 

Danny

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

kan mij ook niet echt voorstellen dat mensen schoenen (en kleding) op internet kopen. ik in ieder geval niet. Wil toch altijd eerst even passen.

 

 

Zalando deed in 2010 ongeveer 50 miljoen en zal in 2011 het minimaal verdubbelen....

 

Danny

 

2010 Omzetontwikkeling

De servicegerichte aanpak heeft Zalando, dat ook schoenen onder private label verkoopt, in Duitsland geen windeieren gelegd. Het bedrijf, geleid door de 26-jarige medeoprichter Robert Gentz, had halverwege dit jaar al meer dan honderdvijftig mensen in dienst. Over de omzet doet Zalando geen uitspraken. Excitingcommerce.com schrijft dat de Duitse e-commerce branche de jaaromzet van Zalando schat op meer dan 50 miljoen euro.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.