Ga naar inhoud

btw aftrek kosten vennoot die alleen voor vof werkt

Geplaatst:

Astrid Heijkamp

Ik hoop dat de titel een beetje duidelijk is maar ik weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven. Ik ben sinds dit jaar met mijn bv vennoot in een vof. Mijn mede-vennoot (geen bv) heeft tot vorig jaar naast de werkzaamheden voor de vof ook zelf freelance klussen gedaan en was dan ook zelf btw plichtig. Hij heeft onder andere een auto en een telefoon. De btw op die kosten heeft hij tot nu toe gewoon als voorbelasting opgegeven bij zijn eigen btw aangifte.

Met ingang van dit jaar zal deze vennoot eigenlijk alleen voor de vof werken en geen freelance klussen meer doen. Daarmee is hij volgens mij geen btw ondernemer meer.

Hoe kunnen we de verrekening cq doorbelasting van de auto en telefoonkosten zodanig inrichten dat de btw wel aftrekbaar is? We willen liever niet contracten omzetten naar de vof. Het gaat om de btw kosten op:

telefoonkosten

brandstof kosten auto

reparatiekosten auto

(het betreft een marge auto dus btw op aanschaf auto is niet van toepassing)

Alvast dank!

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Featured Replies

Geplaatst:

4711

Volgens mij gaat het ‘automatisch’ zoals jij (jullie) het wil (willen) hebben:

De VOF is ondernemer voor de omzetbelasting.

Als er een samenwerkingsverband is (een ‘entiteit’ - in dit geval dus een VOF), dan zijn de personen die deel uitmaken van de entiteit geen ondernemer voor de omzetbelasting als het om activiteiten voor de VOF gaat.

Als een firmant naast de VOF een eigen onderneming heeft, dan is hij/zij zelf ook ondernemer voor de omzetbelasting. Maar in de nieuwe situatie is dat dus niet zo, voor je medevennoot.

Dus valt alles wat hij doet voor de VOF onder de omzetbelastingplicht van de VOF.

En dan moet je (de VOF) ook de voorbelasting gewoon kunnen verrekenen, lijkt mij. Want dat zijn dan zijn enige activiteiten.

Geplaatst:

Astrid Heijkamp

• Auteur

Dank Peter, weet je of er nog administratieve regels aan verbonden zijn? Is het voldoende als de vof de totaalbedragen incl btw overmaakt aan de vennoot en de oorspronkelijke facturen/bonnen opneemt in de administratie. Ik kan er niets over vinden op de site van de belastingdienst of kijk ik gewoon verkeerd.

Als de vof alle btw betaalt over de autokosten moet die dan ook een btw correctie opvoeren einde jaar ivm prive gebruik ???

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Geplaatst:

4711

Dat soort info kan je volgens mij niet vinden op de site van de belastingdienst. Daar is het te specifiek voor dacht ik.

Als een van de vennoten zelf kosten voor de VOF betaalt van zijn eigen rekening (i.p.v. via de bankrekening van de VOF dus), dan is het een ‘privé-storting’ van die vennoot.

Dus de kosten (met bijbehorende BTW) is voor rekening van de VOF (en dat komt dan ten gunste van de ‘kapitaalrekening’ van desbetreffende vennoot).

Mocht de VOF dat geld weer aan de vennoot overmaken, dan is dat dan een ‘privé-opname’ (ten laste van de kapitaalrekening van de vennoot).

Dus eigenlijk heeft je medevennoot straks helemaal geen (eigen) administratie. Alles wat fiscaal gezien zakelijk is, hoort bij de VOF (omdat hij uitsluitend werkzaamheden voor de VOF verricht).

En de autokosten (met bijbehorende BTW) zullen jullie inderdaad moeten corrigeren voor privé-gebruik, zoals altijd.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.