• 0

Nederlandse BV of Belgische BVBA

Hallo,

Ik ben van plan om met een Belgische collega een eigen bedrijf op te starten en we komen er niet helemaal uit of het verstandiger is om een NL BV, een BE BVBA of misschien wel allebei op te richten. Het is in werving en selectie dus het maakt niet uit of waar het gevestigd is.

 

We willen dit in eerste instantie doen naast onze huidige banen (wat voor onze werkgever geen probleem is). Dus ik blijf loon uit een Nederlandse BV ontvangen en mijn collega uit een Belgische BVBA daar onze huidige werkgever voor elk land een eigen vestiging heeft.

 

Alvast bedankt!

Guido

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Guido

 

Met deze informatie valt er werkelijk geen zinnig woord over te zeggen, maar dan ook echt helemaal niets.

 

Zoek een adviseur in de grensstreek die bekend is met Belgische en NL wetgeving en die dit kan voorrekenen voor jullie. Vergeet daarbij ook niet te bezien welke overige wetgeving op jullie bedrijf van toepassing is. Het kan nogal schelen of je met NL recht of BE recht van doen hebt in de werving en selectie en ondernemerschap in het algemeen. Denk daarbij ook aan verplichtingen als een NL CAO of een BE tegenhanger daarvan, zo die er is.

 

Alles hangt vooral af van jullie privéomstandigheden, cijfers en prognoses van je bedrijf en de beperkingen en/of vrijheden die ondernemen in een van beide landen jullie zal geven.

 

Maak vooral niet de vergissing dit even online te willen uitzoeken. Alleen al het fiscale klimaat in beide landen kan vele duizenden euro's kosten per jaar als je de verkeerde keuze maakt. Dit nog los van alle klemmen en voetangels op overig juridisch gebied dat te maken heeft met jullie werk en het hebben van een onderneming.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Zoek een adviseur in de grensstreek die bekend is met Belgische en NL wetgeving en die dit kan voorrekenen voor jullie. Vergeet daarbij ook niet te bezien welke overige wetgeving op jullie bedrijf van toepassing is. Het kan nogal schelen of je met NL recht of BE recht van doen hebt in de werving en selectie en ondernemerschap in het algemeen. Denk daarbij ook aan verplichtingen als een NL CAO of een BE tegenhanger daarvan, zo die er is.

Inde Europese Unie met zijn vrij verkeer van vestiging maakt het niet uit of er sprake is van een BVBA of een BV wat betreft de toepassing van niet vennootschappelijke regelingen (zoals CAO's). Wat dat betreft mag het dus niet uitmaken of gekozen wordt voor een BVBA of een BV.

 

Verschil zit er natuurlijk wel in het vennootschapsrecht zelf. Criterium zal hier zijn welke rechtsvorm het beste voldoet aan de eisen van TS en zijn collega. Dan gaat het dus over vragen als bestuurdersaansprakelijkheid, samenstelling van het bestuur, bevoegdheden van het bestuur, mogelijkheden tot aandelenoverdracht enz.

 

Vervolgens komt het fiscale verhaal. Voor het fiscale verhaal maakt het op grond van het vrij verkeer van vestiging wederom niet uit of er sprake is van een BVBA of een BV. Joost, corrigeer me als ik iets over het hoofd zie. Wat natuurlijk wel uitmaakt is de fiscale vestigingsplaats van de vennootschap. Hier draait volgens mij alles om.

 

Alleen al het fiscale klimaat in beide landen kan vele duizenden euro's kosten per jaar als je de verkeerde keuze maakt.
Dit is natuurlijk helemaal waar, waarbij opgemerkt dat het belastingverdrag tussen NL en B bijzonder uitgebreid is.

 

 

 

]

Link naar reactie
  • 0

Nederland heeft een lager vpb-tarief dan België.

 

Daar staat tegenover dat België geen aanmerkelijk belang heffing kent en geen verplicht directeursalaris. Bovendien is de dividendbelasting (roerende voorheffing) in België lager.

 

Het vpb-tarief in Belgie kan ook nog gedrukt worden met behulp van de notionele interestaftrek, maar dan moet je wel over een behoorlijk eigen vermogen beschikken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Notionele_interestaftrek

 

Het meest optimaal lijkt dan ook een in Nederland gevestigde werkBV met een in België gevestigde Holding en de directeuren wonen ook bij voorkeur in België.

 

In België kun je een zgn starters-BVBA oprichten, waarbij slechts € 1 startkapitaal is vereist. Binnen 5 jaar moet het kapitaal opgetrokken zijn naar € 18.550.

 

Verder ben ik er voorstander van om als je in Nederland onderneemt een BV op te richten en als je in België onderneemt een BVBA. Voorkomt een hoop administratief gedoe.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.