• 0

Aangifte IB eenmanszaak, huis en fiscaal partner

Ik heb gezocht en niet gevonden.

 

Ik heb een eenmanszaak, een fiscaal partner en een huis in gezamelijk eigendom met mijn fiscaal parter.

 

Aangezien de eenmanszaak nog verlies draait, en mijn partner inkomsten uit loondient heeft, zou ik over 2010 de volgende constructie voor de WOZ en aftrekposten voor het huis willen toepassen:

-Volledige hypotheek rente aftrek opvoeren bij fiscale partner

-50% van de WOZ-waarde (dus huurwaardeforfait) toewijzen aan mij en 50% aan mijn fiscale partner

 

Is dit toegestaan?

 

Ik meen ergens gelezen te hebben dat je de aftrekposten willekeurig mag verdelen, zolang je maar 100% maakt, maar dat je de WOZ waarde wel moet uitsplitsen conform de eigendoms verhouding -als het huis in gezamelijk eigendom is-.

 

Alvast Dank voor de aandacht

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag Mike

 

Eerst reken je uit wat het saldo is van de WOZ-bijtelling min de hypotheekrente. De uitkomst daarvan mag je vrij verdelen, mits je 100% van die uitkomst aangeeft in beide aangiften.

 

Je kunt dus niet de WOZ-bijtelling (deels) in jouw aangifte opnemen en de rente in die van je partner of vice versa of elk afgeleide daarvan. Eerst bijtelling min rente, dan pas verdelen.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Dank voor je antwoord. Ik ben zojuist bij de belastingdienst ook wijzer geworden:

 

-----------

Let op!

U mag alleen het saldo van de inkomsten en aftrekposten eigen woning verdelen tussen u en uw fiscale partner. Wat bijvoorbeeld niet mag is dat de ene fiscale partner alleen het eigenwoningforfait aangeeft en de ander alleen de kosten.

----------

 

Link naar reactie
  • 0

Dan loop ik nog tegen het volgende aan. Ik doe aangifte IB 2010 voor mijzelf op een normaal particulier "formulier" en voor de loon en eenmanszaak inkomsten van mijn partner de zakelijke IB. Wij zijn fiscale partners. De hypotheek rente aftrek pas ik toe op mijn aangifte. Hoe verdeel ik de WOZ waarde (huurwaarde forfait) tussen mijn aangifte en die van mijn (fiscale) partner?

Link naar reactie
  • 0

De hypotheek rente aftrek pas ik toe op mijn aangifte. Hoe verdeel ik de WOZ waarde (huurwaarde forfait) tussen mijn aangifte en die van mijn (fiscale) partner?

 

Heeft Joost al uitgelegd:

Op beide formulieren hetzelfde invullen. Ieder zijn partner invullen. Bij de verdeling pas de gewenste verdeling maken en gespiegeld op ieders formulier noteren.

 

Link naar reactie
  • 0

De hypotheek rente aftrek pas ik toe op mijn aangifte. Hoe verdeel ik de WOZ waarde (huurwaarde forfait) tussen mijn aangifte en die van mijn (fiscale) partner?

Niet. Als je de hypotheekrente volledig aan jou toerekent, dan doe je dat dus automatisch ook met het eigenwoningforfait. Immers, je kunt maar één bedrag verdelen en dat is het saldo van de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het kwartje is gevallen. Op ieder formulier dezelfde input voor forfait, hypotheek aftrek, en box3. Op iedere aangifte aangeven of en hoe je van de (in mijn geval) aftrek gebruik wilt maken bij het scherm van verdelen.

 

Dank voor jullie hulp

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.