Geplaatst: 21 juni 201114 j acchen 2 berichten 0 Trofeeën 0 Reputatie Heeft iemand ervaring met calculatiesoftware/ excel modellen voor horeca. Ik denk dan aan voor/nacalculatie van feesten , buffetten, etc.etc.
Geplaatst: 21 juni 201114 j PaulN 97 berichten 6 Trofeeën 15 Reputatie Een efficiente excelsjabloon voor kostprijsberekening van gerechten vind je onder andere bij het Bedrijfsschap Horeca en Catering: http://www.kenniscentrumhoreca.nl/Tools/Kostprijscalculatie.aspx Er is een eenvoudige en een uitgebreidere variant. Je kunt in beide behalve de inkoop ook de arbeidskosten opnemen.
Geplaatst: 21 juni 201114 j acchen 2 berichten 0 Trofeeën 0 Reputatie Auteur Mooi dank je wel. Bestaat er ook zoiets voor dranken?
Geplaatst: 21 juni 201114 j PaulN 97 berichten 6 Trofeeën 15 Reputatie Niet dat ik weet. Je kunt natuurlijk ook betaalde software en/of onlinediensten benutten voor dit soort berekeningen, al dan niet in samenhang met kassasystemen. Bij dranken is de kostprijsberekening meestal eenvoudiger te doen, omdat het meestal niet over samengestelde producten gaat. Bijvoorbeeld koffie is een uitzondering, dan reken je wel melk, suiker, e.d. mee. Ik weet niet of je op de hoogte bent van de (zeer algemene) vuistregel dat in de reguliere horeca een gemiddelde inkoopmarge van 30% wordt aangehouden. Dit hangt natuurlijk ook af van je concept, marktpositie, serviceniveau, vaste exploitatiekosten, etc. Dan is je verkoopprijs inclusief btw bij niet-alcoholische dranken 106/30*inkoopprijs en reken je bij alcoholhoudende dranken met 119/30*inkoopprijs. Een slimme ondernemer gebruikt niet 1 dezelfde opslagfactor voor zijn hele assortiment, maar differentieert zijn prijzen en gebruikt de verkoopprijs ook als middel om bijvoorbeeld gasten te "sturen" naar efficient te produceren items met hogere brutowinst in euro's.
acchen
Heeft iemand ervaring met calculatiesoftware/ excel modellen voor horeca.
Ik denk dan aan voor/nacalculatie van feesten , buffetten, etc.etc.