Ga naar inhoud

Marktplaats lanceren in buitenland of niet?

Geplaatst:

L.A.

Beste HL'ers,

Ik zit namelijk met iets in mijn maag en kan niet een twee een beslissing nemen en heb jullie hulp nodig.

Enkele maanden geleden met het idee om een soort marktplaats (concept) in een andere land te implementeren waar deze nog marginaal zijn en slechts enkele simpele (niet van deze tijd) markplaats websites online zijn gebracht. Reden hiervoor omdat ik in dat land 1 jaar heb doorgebracht en tegelijk een onderzoek heb verricht en zag dat er vraag naar was. Deze al gestationeerde websites worden ondanks hun gebrek aan goeie functionaliteiten, design, weinig rubrieken, slecht vindbaarheid, you name it redelijk (met een dikke min) bezocht. De slechte bezoeken liggen oa aan de verkeerde extensie/weinig tot geen marketing/ gericht op 1 regio van een land en nog veel meer. Dus wilde ik op deze markt inspringen en eentje plaatsen met hoge maatstaven.

Tevens heb ik het besluit genomen om een website van scratch te laten bouwen en ben bij het begin begonnen. Deze website zou naar de laatste gewenste design/functionaliteiten/ontwerp gebouwd worden voor die doelgroep omdat de reeds aanwezige websites deze doelgroep niet goed bereiken vanwege de gebrekken in de templates zoals geen uitgebreide rubriek module, belangrijke functionaliteiten ontbreken, design, talen enz. Na enkele maanden bezig te zijn geweest met het design/functioneel ontwerp/prototype/onderzoek/oneindige (data) verzamelen/marketing/ "you name it" wat er allemaal wel niet bij komt kijken om dit in je eentje te kunnen regelen heb ik een bedrijf erbij getrokken om mij bij het ontwerp te ondersteunen. Na de volume van wat er allemaal bij komt kijken ben ik gaan twijfelen of ik wel met het marktplaats idee door te gaan of slechts te beperken tot een specifieke doelgroep (autobranche).

De reden van twijfelen voor marktplaats concept licht namelijk bij het vullen van deze website vanwege de enorme omvang/uitgebreide rubrieken module en vrees voor het falen oa bij de marketing en wat er allemaal wel niet bij komt kijken. Ook de vrees dat vanwege de uitgebreidheid de waarde van een product tussen andere goedkope producten de catchyness ervan zou verliezen. Voorbeeld: een luxe artiekel en een gereedschapskist op 1 website !.

Daarentegen de specifieke (autobranche) doelgroep is ook niet klein alleen niet echt motiverend omdat deze eventueele beslissing het hele idee ontkracht en ook de motivatie. Er zit zeker potentie in deze specifieke doelgroep alleen zou ik de meest belangrijke elementen van dit concept ontkrachten en aan het einde van de rit de dure ontwerp slechts gebruiken voor een doelgroep.

Ik zou graag aan de HL'ers willen vragen om mij te overladen met vragen zodat ik weet wat mij te wachten staat als ik dus niet voor de marktplaats ga en voor de autobranche of andersom.

Ik heb het land/specifieke ontwerp ideeën niet genoemd omdat dat dus vanzelfsprekend is.

[titel aangepast - mod]

Featured Replies

Geplaatst:

Cabbzor

Hoe weet je of het concept "marktplaats" wel aansluit in dat specifieke land? Is het concept in een aantal gevallen cultuurgebonden. Misschien houden ze in dat specifieke land niet van tweedehands spullen..?

| IT-student | interesse in startups and e-commerce

Geplaatst:

pewede

Beste Labs,

Je hebt er enorm veel werk ingestoken, zo lees ik dat tenminste. Wat ik eigenlijk mis is een marktonderzoek (wat Cabbzor terecht opmerkt). Hier kun je je ding mee doen en worden de antwoorden gegeven door het onderzoek.

Misschien ligt de kracht in dat specifieke land wel in de meubelmarkt en moet je jouw "marktplaatsconcept" beperken tot die doelgroep. Aan de andere kant dienen kopers en verkopers ook geloof te krijgen in een bepaald concept, dus een ijzersterke introductie is zeker van belang voor het slagen van welk concept dan ook.

Geplaatst:

L.A.

• Auteur

@ Cabbzor & pewede,

Ik heb 1 jaar in dat land doorgebracht en heb vele bedrijven bezocht en bijna alle oftewel de meest gebruikte websites onderzocht. er zijn wel honderden standaard marktplaats templates geplaatst en die worden gewoon gevuld ondank hun gebreken. De al bestaande websites (marktplaats) zijn of voor de auto industrie of onroerend goed gebruikt. Zelden kom je 1 tegen met overige rubrieken en als je er een tegenkomt dan worden deze gewoon gevuld. Deze bestaande websites zijn ook voorzien van "foreign" taal. Niet iedereen kan daar op, tevens bevatten ze externe extensies, meestal Europese en .com ipv de nationale extensie te gebruiken.

Echter was het niet mogelijk om slechts 1 rubriek te gebruiken zoals auto of alleen de meubelmarkt. De machine (functionaliteiten) erachter is van high Standard en zou inefficiënt zijn om die slechts voor een specifieke doelgroep te gebruiken. Dus daarom is gekozen voor een uitgebreide rubriek. De keus is uiteindelijk toch gevallen om door te gaan met een uitgebreide rubriek. Het is overigens geen marktplaats. Het is een nieuw concept aangepast aan het onderzoek die ik gedaan heb in dat land.

@ pewede, wat betreft een ijzersterke introductie wordt keihard gewerkt.

Buiten dit om, in dat land is er geen 1 centrale marktplaats te vinden waar de massa op af gaat. niet dat daar gen vraag naar is, maar slechts omdat men daar niet in wil investeren. Men koopt steeds alleen maar van die standaard templates van 60 dollar en vult deze met banners tot je de bomen door het bos niet meer ziet. Deze worden overigens wel gevuld, maar de websites zijn te oud en vodoen niet aan deze tijd.

Bedankt voor jullie tips,

LA

Geplaatst:

pewede

Hallo Labs,

Volgens mij liggen er meer uitdagingen in dat land dan alleen maar een "marktplaats" opzetten.

Vergeet de cultuur niet! In het noorden van het land was een aantal jaren geleden het blad "handje contantje" een doorslaand succes echter de uitrol naar de rest van NL minder tot niet.

De Nederlandse Marktplaats stond ook niet in 1 keer, ik kan het me nog goed herinneren. Infiltratie van de privepersoon was nodig icm enkele ondernemers die in het concept geloofden. Miscchien iets om te presenteren met crowdfunding om zo kapitaal te vergaren waarmee je de markt daar kan bestormen?

Doe je het goed dan kun je het hele land op een hoger nivo tillen...

In mijn optiek is het wellicht beter om voor het marktplaatsconcept te gaan dan voor de automotivesector, maar de tijd zal dat uitwijzen.

Geplaatst:

Siemi

Leuk onderwerp. Alsof ik mezelf hoor praten wat jaartjes terug. Ook ik heb een marktplaats achtig iets geintroduceert in een land waar geen centrale marktplaats achtig iets was. Ik ben er uiteindelijk achter gekomen dat men daar niet aan de marktplaats wilde en het liever anders deed. Inderdaad, cultuur.

Overigens, marktplaats heeft het zelf ook in andere landen geprobeert en die hebben het zelf ook niet van de grond gekregen. Marktplaats is echt een Nederlands dingetje.

Geplaatst:

L.A.

• Auteur

@ Siemi & pewede,

Ik heb ook na 1 jaar onderzoek het plan aangepast aan de wensen en cultuur van dat land. Moet er wel bij vermelden dat ecommerce in dat land in 1 jaar met 180% is gestegen na enkele introducties van ecommerce solutions etcetera...

Ah ja, wie niet probeert zal daar ook nooit achter komen. Maar inderdaad (pewede) tijd zal wijzen of het geaccepteerd wordt door de mensen daar of niet.

Mijn concept lijkt helemaal niet op marktplaats. Het heeft wel een koop/verkoop core maar heeft niks gemeen buiten dit om.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.