• 0

Lenen aan BVBA, privé of uit BV

Beste forumleden,

 

Ik kom op het forum weinig informatie tegen over lenen aan een Belgische BV, een BVBA dus. Derhalve de volgende vragen, maar eerst een schets van de situatie:

Ik werk vanuit mijn BV voor een BVBA. Mij is nu aangeboden om partner te worden in de BVBA. Gezien de goede vooruitzichten neig ik ernaar dat te gaan doen, uiteraard als het voorstel mij aanstaat en door een fiscalist grondig bekeken is. Het voorstel zal bestaan uit 2 onderdelen:

1. Ik verwerf aandelen in de BVBA (ca. 20%).

2. Ik leen aan de BVBA een bedrag om aan een kortetermijn financieringsbehoefte te voldoen.

 

Voor beide heb ik geld beschikbaar, maar wel in de BV en dus niet privé. Welke voor- of nadelen heeft het direct lenen/beleggen vanuit de BV aan/in de BVBA versus het lenen/beleggen van privé aan/in de BVBA? In dat laatste geval zal ik eerst dus het bedrag voor lenen en beleggen aan privé moeten lenen.

 

Graag jullie tips en hulp waarmee ik goed beslagen ten ijs naar een fiscalist kan.

Dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Rick

 

Op zich niet heel spannend en ook niet heel anders dan de deelname in een BV.

 

Ik zou allereerst overwegen om de deelname in de BVBA via jouw BV te doen. Vraag bij de fiscalist de voordelen van een holding BV maar eens op (deelnemingsvrijstelling betekent geen heffing bij verkoop aandelen, afschermen van winsten, etc.). Zie ook veel info op HL over de holding BV.

 

Dan kan jouw BV ook gewoon de lening aan de BVBA verstrekken, waarbij je wel acht moet slaan op het zakelijk karakter (looptijd, aflossing, rente, zekerheden).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Dank voor je vlotte reactie!

Een aanvullende vraag nog: zijn koerswinsten van natuurlijke personen in België niet onbelast waardoor het toch aantrekkelijker kan zijn de aandelen privé aan te schaffen?

 

groet,

Rick

Link naar reactie
  • 0

Rick,

 

Dan val je gewoon onder de Nederlandse belastingregels.

 

In Nederland zijn koerswinsten onbelast als je belang minder dan 5% is. Bij 5% of meer heb je een aanmerkelijk belang en is de koerswinst bij vervreemding belast. Het maakt voor de Nederlandse regelgeving niet uit of je een belang hebt in een binnenlandse of buitenlandse rechtspersoon.

 

In België kent men deze aanmerkelijk belangheffing niet, maar daar heb jij als Nederlands belastingplichtige niets aan.

 

Odeon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.