• 0

fiscale aspecten inhuur via vworker / elance

Ik heb een vraag over de fiscale aspecten van het uitbesteden van werk aan buitenlandse partijen via websites als vworker.com en elance. Het gaat in mijn geval om:

- programmeerwerk, grafische vormgeving etc., waarbij de buitenlandse partij niet in Nederland woont/werkt

- eenmalige opdrachten van enkele uren of dagen

- een individuele persoon die de opdracht uitvoert voor mijn BV

Moet ik in dit geval over het bedrag dat ik (via vworker) aan deze persoon heb betaald loonbelasting/sociale premies in Nederland inhouden? Het lijkt dat vworker / elance er van uitgaan dat alle "workers" alleen in hun eigen land belastingplichting zijn en daar zelf hun belasting afdragen. Voor de inhurende partij zijn er geen verdere verplichtingen dan enkel het geld over te maken naar het escrow account (er wordt hiervoor door vworker ook een faktuur verstrekt). Is het inderdaad zo simpel?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Asd

 

Met de NL loonbelasting heb je niets te maken als je buitenlandse ingezetenen (wonen en werken aldaar) inhuurt. Wat wel meespeelt is dat je de BTW correct afhandelt op je factuur en aangiften. Dat kan per land verschillen. Een handige tool staat hier: http://www.belastingdienst.nl/reken/diensten_in_en_uit_het_buitenland/

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het gaat hier om het ontvangen van een inkoopfactuur Joost, niet om het uitreiken van een verkoopfactuur, dus die tool lijkt me niet nodig. Het enige waarop je in deze situatie volgens mij hoeft te letten, is dat er niet onnodig buitenlandse btw in rekening wordt gebracht, die verlegd kan worden naar NL (bijvoorbeeld bij elektronische diensten binnen de EU). Want buitenlandse btw terugvragen is gedoe.

Link naar reactie
  • 0

Mij is het nog niet helemaal duidelijk. Op de site van de belastingdienst vind ik het volgende:

 

"Wat moet u als Nederlandse afnemer doen?

 

U krijgt een factuur zonder btw. De dienstverlener verlegt de btw naar u.

U geeft deze dienst aan in uw aangifte omzetbelasting. U moet dan zelf de btw berekenen.

U geeft de btw op als voorbelasting, u betaalt dan per saldo niets. Dit kan alleen als u recht hebt op aftrek van btw."

 

Bron: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/diensten_in_en_uit_het_buitenland

 

Ik snap dat niet helemaal.

 

Stel ik heb een dienst gekocht twv €100,-

De BTW daarover is €19,-

Ik moet dus €19,- afdragen, maar geef het tegelijkertijd op als voorbelast, waardoor ik per saldo niks hoef af te dragen. Klinkt krom maar ik kan het denk ik tot zover nog volgen; alleen, waarom kan dit alleen als ik recht heb op aftrek van de btw?

Dat is toch per definitie zo als je het opgeeft als 'voorbelast' ???.

Link naar reactie
  • 0
waarom kan dit alleen als ik recht heb op aftrek van de btw?

Dat is toch per definitie zo als je het opgeeft als 'voorbelast' ???.

 

Je moet de btw uitrekenen, aangeven en afdragen.

 

Je mag nagaan of je recht hebt op aftrek van btw. Als dat het geval is, dan mag je het opvoeren als voorbelasting en betaal je per saldo 0 btw. Als dat niet het geval is, dan mag je het niet opvoeren als voorbelasting en betaal je per saldo de btw.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie!

 

Ok, wanneer heb ik recht op aftrek van btw?

 

"Er bestaat geen recht op aftrek van voorbelasting wanneer:

De factuur is afgegeven door een niet ondernemer

Het product op de factuur niet is geleverd of de dienst niet is verleend

De factuur niet voldoet aan de eisen (zie hieronder)"

 

Bron: http://financieel.infonu.nl/belasting/12145-omzetbelasting-btw.html

 

Nu neem ik toch aan dat een dienst geleverd door iemand via elance wel als ondernemer beschouwd kan worden.

Wat betreft factuureisen; dat lijkt me al iets lastiger om aan die eisen te voldoen.

 

Maar in beginsel lijkt mij een dienst geleverd via elance toch wel van dien aard dat je recht hebt op aftrek van de btw?

 

Hoe heeft asd het opgelost?

Link naar reactie
  • 1

Voor aftrek van btw is vooraleerst van belang dat je voor de btw ondernemer bent en (alleen) met btw belaste prestaties verricht. Een bank is ook btw-ondernemer, maar verricht voor het grootste deel vrijgestelde prestaties. Een bank kan alleen 'pro rata' btw aftrekken, dat wil zeggen in dezelfde verhouding als de verrichte prestaties. Bijvoorbeeld: een bank koopt voor 1000 euro excl btw een bureau, dus 190 btw. De bank verricht 10% belaste prestaties en 90% vrijgestelde prestaties. Van de 190 op de factuur betaalde btw krijgt de bank er 10% = 19 van de fiscus terug.

 

Veel ondernemers hebben hier niet mee te maken, omdat de prestaties die zij verrichten allemaal met btw belast zijn. Zij krijgen alle btw terug, zodat uiteindelijk alleen de consument (1 keer) btw betaalt.

 

Dan komt de tweede voorwaarde om de hoek kijken: alleen de btw die op een correcte factuur staat mag worden afgetrokken/teruggevraagd. Feitelijk vallen alle eisen die je noemt hieronder. Immers, een niet-ondernemer kan geen factuur met btw uitreiken, een factuur voor iets dat niet is gebeurd, klopt ook niet en als niet aan de factuurvereisten is voldaan, is ook sprake van een onjuiste factuur.

 

Waar moet je nu op letten: bij een gevestigde partij mag je er in redelijkheid vanuit gaan dat hun gegevens kloppen. Jouw gegevens kun je zelf controleren, evenals de omschrijving. Loop het lijstje af met de factuurvereisten, de meeste zijn simpelweg af te vinken: staat het op de factuur, dan is het goed.

 

Tenslotte de vermelding van de btw. Via de vermelde tool kun je nagaan welke btw van toepassing is (althans, het blijft een hulpmiddel, er zijn volgens de fiscus geen rechten aan te ontlenen). De uitkomst daarvan moet ook op de factuur worden opgenomen: als de buitenlandse btw van toepassing is, moet die op de factuur staan, als, zoals in veel gevallen bij transacties tussen ondernemers, de verleggingsregeling van toepassing is, moet dat op de factuur staan (en in dat geval staat er dus geen btw-bedrag op de factuur).

 

Belangrijk is dat als je constateert dat de factuur onjuist is, dat je om een gecorrigeerde factuur vraagt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.