• 0

ontwerpvoorstellen: meerdere of in één keer overtuigen?

Dit is een vraag waar ik zowel met mijn studie als met mijn onderneming nogal tegen aanloop. Bij een tussentijdse presentatie van voorstellen kun je kiezen voor verschillende manieren van aanpak:

 

Meerdere (meestal drie) concepten presenteren en vervolgens de klant een keuze laten maken. Nadeel hiervan is het extra werk dat vereist is tot het komen van 2 extra voorstellen. Daarbij zit niet iedereen te wachten op keuzes; wij zijn tenslotte de experts en niet zij. En je bent nog weer verder van huis als de klant voor allerlei combinaties van concepten/ideeën gaat kiezen.

 

Je doet één voorstel en zorgt dat je deze goed kunt onderbouwt. Als de klant hiermee instemt scheelt dat natuurlijk een hoop werk, maar in de praktijk zal die niet vaak het geval zijn.

 

Overigens ook benieuwd of dit vraagstuk voor andere disciplines geldt dan ontwerpen (grafisch, product, web, etc.)

www.booreiland.nl | Graphique très chic!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

In de ideefase heb ik veel ideeen om de opdracht te verkennen en creatief "los" te gaan, daarvan kies ik er zelf hooguit 4. Ik werk altijd bewust een beetje manipulerend, mijn opdrachtgever sturend. Ik werk met voorstellen die een duidelijke functie hebben in het keuzetraject; 1 daarvan is het "wilde idee" daarmee ga je bewust verder dan de opdrachtgever wil rek je de "mindset". Daarnaast heb je 1 idee dat een beetje meer van hetzelfde is; alles goed maar weinig innovatie en vooruitgang. Dan heb je 2 ideeen die er tussen in liggen; zeker beantwoorden aan de "state of the art" en daaroverheen wel degelijk innovatief zijn en verder gaan deze worden ook (bijna) altijd gekozen.

 

In het begin deed ik dit heel bewust nu merk ik dat ik gewoon geheel intuitief zo werk en zo selecteer. En het werkt. Geef de opdrachtgever keuze, niet teveel en niet te weing en vooral trek hem een beetje verder dan hij van plan was want op dat moment vezet je weer de grenzen van innovatie.

 

Groet, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Ik bekijk het van een opdrachtgevers kant en ik ben zelf altijd meer geinteresseerd in keuzes. Ondanks dat anderen de experts zijn denk ik nog steeds dat ik het beste weet welke kant ik met mijn bedrijf op wil. Een design moet dus een creatieve interpertatie van mijn chaotic brain zijn, en dat is zelden direct goed ;)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Interessante manier van werken. Denk dat deze ook zeker van toepassing zou kunnen zijn bij ons werk. Over welke deeltak van ontwerpen heb je het hier trouwens?

 

DoubleArt, Industrieel Ontwerpen / Conceptuele Product & Dienstenontwikkeling.

 

Zrski, bij het werken voor jou zou ik overwegen om al in de ideefase wat schetsen te laten zien. Deze praatplaatjes geven mij als opdrachtnemer en jou als opdrachtgever een beter inzicht (via de dialoog die ontstaat door deze plaatjes) in wat je wil/zoekt. Met die info ga ik gerichter een tweede ideeronde doen en kom met de 4 conceptoplossingen.

 

Cu, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

praatplaatjes lijkt mij een erg sterke strategie inderdaad. De opdrachtgever kan dan mooi een idee krijgen van het creatieve inzicht van de opdrachtnemer.

 

Precies. Het begint meestal met een afspraak, waar we gewoon brainstormen. Schetsen op whiteboards, op papier, alles uitschrijven enzovoort. Daarna nemen we ongeveer 2 weken de tijd om een mockup te maken. (photoshop tekening). Die bespreken we dan in een volgend overleg. Soms bij uitgewerkte modellen hebben we een telefonische bespreking, waarin we aanpassingen direct doorvoeren. Meestal komen dan nog nieuwe ideeën, of opmerkingen. Ik ben nu ook begonnen met een proef, waarin ik een uitgebreide vragenlijst laat invullen, die een goed beeld geeft van de wensen.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

De aanpak van een ontwerpbureau hangt volgens mij ook af van de manier waarop deze onderneming zichzelf profileert: richt deze zich op goedkoop en snel resultaat of juist op maatwerk met veel aandacht voor eisen en wensen van de klant.

In het eerste geval lijkt het me niet dat je al teveel tijd kwijt wilt zijn aan het uitwerken en tonen van verschillende keuzes. Dat kost tenslotte tijd en geld.

 

'praatplaatjes' klinkt overigens als een goede methode. Op de manier kun je al in een vroeg stadium de voorkeuren van een klant bepalen. Daarbij kunnen schetsen of 3d-renderingen erg overtuigend werken. Althans, ik kan altijd smullen van mooie schetsen van producten. :)

www.booreiland.nl | Graphique très chic!

Link naar reactie
  • 0

De aanpak van een ontwerpbureau hangt volgens mij ook af van de manier waarop deze onderneming zichzelf profileert: richt deze zich op goedkoop en snel resultaat of juist op maatwerk met veel aandacht voor eisen en wensen van de klant.

 

Nog veel belangrijker vind ik voor de ontwerpfase een hele goede analyse fase te doorlopen van het ontwerpprobleem en deze af te sluiten met een Programma van Eisen en Wensen. In het doorlopen van dit proces leg je al veel vast en bespreek je alle aspecten van het beoogde ontwerp. In de ontwerpfase zie je dan alles in elkaar vallen en geef je jezelf en de opdrachtgever een meetinstrument om het idee te kiezen naast de emotionele "appeal". De investering in het "huiswerk" voor de ontwerpfase betaald zich elke keer weer terug en staat dus bij mij bij geen enkele opdracht ter discussie met een klant (of intern).

 

In het eerste geval lijkt het me niet dat je al teveel tijd kwijt wilt zijn aan het uitwerken en tonen van verschillende keuzes. Dat kost tenslotte tijd en geld.

 

Niet de beste keuze maken in de context van de opdracht doordat voorwerk en ontwerpfase niet grondig zijn doorlopen kost uiteindelijk veel meer geld (en je moest eens weten hoe vaak dit gebeurd).

 

'praatplaatjes' klinkt overigens als een goede methode. Op de manier kun je al in een vroeg stadium de voorkeuren van een klant bepalen. Daarbij kunnen schetsen of 3d-renderingen erg overtuigend werken. Althans, ik kan altijd smullen van mooie schetsen van producten. :)

 

Je output is een moeilijk meetbaar "iets", het product van een creatief proces. "Maak een mooi product" ik heb het vaak gehoord, maar dan begint het; wat is mooi?, mooi in vergelijk met wat?, voor wie moet het mooi zijn?, het moet ook nog wat doen en niet alleen mooi zijn? Uiteindelijk bedoeld de opdrachtgever; "maak een goedverkoopbaar product dat mooi is, niets kost, voor niets in elkaar kan worden gezet, nooit stuk gaat en helemaal aansluit bij de eisen en wensen van de klant van morgen" Dat alles word pas zichtbaar als je het laat "zien" en juist omdat een plaatje inzichtelijk is maar ook heel veel niet laat zien is het proces van PVE&W voor het creatieve proces o zo belangrijk.

 

In het industrieel ontwerpen kan ik me geen serieus bureau voorstellen die het proces niet doet of beperkt omdat je dan geen goed resultaat aflevert. Nu betekend het niet direct dat dit een eindeloos lang proces is. Veel technisch ingestelde ontwikkelaars zouden zich wat meer moeten verdiepen in deze methodiek want daar mis ik de aanpak te ontwikkelen vanuit het beschrijven van het ontwikkelprobleem maar al te vaak.

 

Het schetsblok en de 3D design tools maken het een best wel efficient proces na de goede oude tekstverwerker in de Analysefase.

 

Groet, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Imola73, ik ben het op het gebied van industrieël product ontwerpen met je eens. Een grondige probleemanalyse en daarop aansluitende ideeën bepalen tenslotte het grootste gedeelte van de latere kosten van het product.

 

Ik had echter grafisch ontwerpen in mijn achterhoofd. Hier zijn er volgens mij grote gradaties in professionaliteit van bureaus. Voor de bakker op de hoek volstaat een eenvoudig uitziende website, briefpapier etc. Nike zal voor een reclamecampagne echter wat meer professionaliteit verwachten. Het spreekt voor zich dat hier een veel ingewikkelder proces van probleemanalyse, ideegeneratie, concipiering etc. aan vooraf gaat.

 

Neemt niet weg dat in beide gevallen een eerste analyse van de huidige situatie erg belangrijk is.

www.booreiland.nl | Graphique très chic!

Link naar reactie
  • 0

Ik had echter grafisch ontwerpen in mijn achterhoofd. Hier zijn er volgens mij grote gradaties in professionaliteit van bureaus. Voor de bakker op de hoek volstaat een eenvoudig uitziende website, briefpapier etc. Nike zal voor een reclamecampagne echter wat meer professionaliteit verwachten. Het spreekt voor zich dat hier een veel ingewikkelder proces van probleemanalyse, ideegeneratie, concipiering etc. aan vooraf gaat.

 

Precies. Ik zat ook aan grafisch ontwerp te denken. De manier waarop ik werk, werkt bij mij prima. :)

 

<> Klopt het dat je site niet te openen is? Geen enter button te bekennen. ??? <>

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

<> Klopt het dat je site niet te openen is? Geen enter button te bekennen. ??? <>

 

Dat klopt :) We zijn bezig met een nieuwe site alleen het is moeilijk om naast je studie en opdrachten tijd te vinden om aan eigen promotie te werken.

www.booreiland.nl | Graphique très chic!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.