• 0

Ieder een eigen B.V. of gezamenlijk?

Hallo,

 

Samen met een zakelijk partner sta ik op het punt een onderneming te starten.

Wij hebben 2 participanten (investeerder en strategisch) gevonden, en zij ontvangen ieder 20% van de aandelen.

Ik en mijn partner hebben dan ieder 30% van de aandelen. Voor dit bedrijf wordt een B.V. opgericht, maar nu is eigenlijk nog de vraag wat we met de holding gaan doen.

 

Ons is geadviseerd ieder een B.V. op te richten. Dit advies is meer ontstaan om mogelijk problemen tussen de twee aandeelhouders (ik en mijn zakelijke partner) te voorkomen. Dat advies is mij duidelijk, maar toch vraag ik me af wat dan precies de voordelen zijn om een gezamelijke B.V. op te richten. Wellicht is er dan nog een fiscaal voordeel?

 

Ik hoor het graag!

 

Pieter.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je vraag klopt niet helemaal, dus ik gok maar even wat je bedoelt. Je hebt vast wel eens de opmerking: "Een BV is geen BV" gehoord. Zeker wanneer meerdere personen samen een onderneming starten en dat vanuit de BV-vorm willen doen, wordt er vaak gekozen voor ieder een eigen persoonlijke holding en daaronder een of meerdere gezamenlijke werkmaatschappijen. Dat biedt doorgaans de grootste flexibiliteit.

 

Bijvoorbeeld: ieder die werkzaamheden verricht, krijgt daarvoor een beloning. Maar als er alleen een gezamenlijke BV zou zijn, betekent dat die BV over alles moet beslissen: van pensioenregeling tot kleur van de leaseauto en van mobieltje tot kerstpakket. Dat wil je vaak niet.

 

Door de aandelen in de werkmaatschappij niet rechtstreeks te bezitten, maar via een personal holding, of management BV, of een van de andere namen die daar wel aan wordt gegeven, kan de werkmaatschappij volstaan met het betalen van een managementfee voor de verrichte werkzaamheden, die de personal holding dan kan gebruiken om salaris, auto, pensioen, etc. mee te betalen.

 

Gelet op de genoemde eigendomsverhoudingen: denk nog even aan de sociale verzekeringsplicht. Die ontloop je niet met een personal holding.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
Gelet op de genoemde eigendomsverhoudingen: denk nog even aan de sociale verzekeringsplicht. Die ontloop je niet met een personal holding.

@Ronaldinho: zeer terechte opmerking!

Aanvulling daarop: ook een tussenholding (met 60% van de aandelen van de werkmijn en ieder 50% belang in de tussenholding, al dan niet via personal holding) helpt je niet om aan deze sociale verzekeringsplicht te ontlopen.

Soms wil een creatieve accountant/fiscalist dit nog wel eens voorstellen, maar belastingdienst en Crvb prikken daar tegewoordig direct doorheen, idem voor STAK en letteraandelen met afwijkend stemrecht. Alleen het daadwerkelijk individueel aandelenbelang in de werkmij is bepalend voor de sociale verzekeringsplicht.

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.