Mogelijkheden voor verkoop bedrijf

Aanbevolen berichten

Ik heb dit onderwerp specifiek in offtopic gezet omdat ik op een luchtige wijze, zonder al te veel details vrij te geven, benieuwd ben naar de meningen van andere mensen. Voel je dus vrij om ook op deze manier te reageren. Ik sta open voor professionals, maar ook voor mensen die gewoon een mening hebben.

 

Sinds januari 2005 ben ik fulltime zzp-er. Ik heb een bedrijf in de ICT en lever dergelijke diensten. Ik heb mijn werk altijd met heel veel plezier gedaan en ben ook trots op de resultaten, maar ik kom er steeds meer achter dat ik geen échte ondernemer ben. Ik heb mijn bedrijf opgericht omdat ik vrijheid wilde in mijn werk en ontwikkeling. De ondernemerskant heb ik er als verplichting bij genomen. Ik ben echter zojuist gevraagd voor een baan bij een bestaande klant waar ik al jaren voor werk. Feitelijk zal ik hetzelfde werk (wat ik leuk vind) blijven doen en behoud ik (ik heb goed onderhandeld) nagenoeg alle vrijheden waarvoor ik ooit ondernemer ben geworden. Het salaris en de voorwaarden zijn verder goed.

 

Dus dan komt de keuze, wat ga ik doen en wat doe ik met het bedrijf waar ik altijd met heel veel plezier voor gewerkt heb. Een mogelijkheid is om het te verkopen. Maar is het iets waard? Hoe weet ik wat het waard is? Wat verkoop ik, want ik werk vanuit huis?

 

Wellicht dat jullie een idee hebben wat eventuele mogelijkheden zijn en hoe ik mijn bedrijf al dan wel of niet op de markt kan zetten. Hieronder daarom een aantal kenmerken:

 

- Geen eigen pand, wel natuurlijk een eigen naam, website, domeinnamen, huisstijl, etc. etc.

- Geen vaste lasten buiten telefoon e.d.

- Altijd groeiende omzet, nooit verlies geleden, nooit een seconde zonder werk gezeten.

- De website staat op een aantal belangrijke keywords op pagina één in Google en andere zoekmachines. Ik hoef sinds een jaar of vier dan ook geen acquisitie meer te doen. Offerte-aanvragen komen binnen rollen en dat levert icm met mijn vaste klantenkring voldoende werk op. De bezoekersaantallen zijn echter vrij laag. Ik sta op plek 8 voor het meest gebruikte zoekwoord en dat is klaarblijkelijk net een paar plekken te laag voor de grote stroom. Geen probleem voor mij, omdat het voor mij meer dan voldoende werk biedt.

- Heb door de jaren heen een honderdtal klanten gehad. Een aantal komen jaarlijks (of vaker) terug, een aantal bestaan niet meer en de rest zit daar tussen in. Ik heb een emailbestand van duizenden adressen.

- Pas sinds dit jaar ben ik begonnen met hosting. Ik heb slechts 25 klanten aan een account gebonden simpelweg omdat ik hiermee pas net bezig ben.

- De diensten die ik verkoop zijn eenmalig, achteraf wellicht geen slimme constructie, maar ik krijg per opdracht betaald en heb op dat hele kleine beetje van hosting na geen vaste maandelijkse terugkomende inkomsten. Ik moet het dus puur van de opdrachten hebben, die gelukkig wel binnen komen.

- Klanten zijn met name MKB. Ik heb een enkele internationale megaketen er tussen zitten, maar die komen louter sporadisch met werk omdat zij vaak hun eigen ICT afdeling hebben en alles binnenshuis doen. Pas als zij daar niet tevreden over zijn komt men naar mij.

- Ik ben niet zakelijk, daardoor ben ik relatief erg goedkoop maar lever ik hoge kwaliteit. Dit resulteert in tevreden klanten, maar relatief lage inkomsten. Ik heb het werk ook altijd voor mijn plezier gedaan. Natuurlijk betaalt het de rekeningen, maar plezier in het werk vind ik net zo belangrijk. Dit is de soort klant die ik overwegend heb. Geen 'dubbeltje op de eerste rang' klanten, daar ben ik weer net te duur voor, maar men verwacht wel waar voor hun geld. Gelijk hebben ze vind ik.

 

Suggesties zijn welkom.

Link naar reactie

Ls,

 

Lijkt me een lastig verhaal worden, op de website en een paar hostingklanten na heb je eigenlijk niets te verkopen. Het is overduidelijk dat jij het bedrijf bent en zodra jij er niet meer bent het eigenlijk een lege dop is.

 

Je zou eens moeten kijken of je een startende vakgenoot kan porren om een paar duizend euro neer te leggen als goodwill voor naam en faam, zodat deze een vliegende start kan maken, maar verder zie ik weinig mogelijkheden.

 

Veel succes in ieder geval!

 

 

Link naar reactie

Bedankt voor de reactie en succeswensen!

 

Dat wat mijn gedachte inderdaad ook, ik ben het bedrijf en zonder mij houdt het op. Wat volgens mij echter wel verkoopbaar zou moeten zijn, maar daar kan en mag iedereen anders over denken. Is de domeinnaam. Ik heb honderden links naar mijn site toe, het genereert dagelijks offerte aanvragen en ik sta in de top 10 in Google (maar ook in bijvoorbeeld Yahoo e.d.) op diverse zeer relevante belangrijke keywords.

Link naar reactie

Ik denk dat dit toch wel interessant kan zijn voor bedrijven/ZZP-ers die zelf de marketing/promotie minder goed op orde hebben en moeite hebben met het vinden van nieuwe klanten.

 

Stuur gewoon al je concullega's en bedrijven in dezelfde sector een e-mail en zeg vertel het verhaal dat je hierboven ook schetst. Vermeldt vooral erbij hoeveel terugkerende klanten je hebt en hoeveel concrete opdrachtaanvragen je via de website binnenkrijgt en de gemiddelde opdrachtgrootte die daaruit volgt.

Zet erbij dat als mensen/bedrijven geinteresseerd zijn dat ze je een overnamevoorstel per e-mail kunnen toesturen en dat je verder bereikbaar bent voor alle vragen.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie

Hallo,

 

Ik vertegenwoordig een bedrijf wat internetdiensten aanbied aan MKB ondernemers. Deze diensten bestaan uit domeinregistratie, hosting, webdesign en webapplicatie ontwikkeling.

 

Het is erg lastig om klanten die je persoonlijk bediend goed over te dragen aan een ander en wat mag het dan kosten??

 

Dit gezegd te hebben staan wij wel open voor het overnemen van activiteiten.

Kunnen wij met elkaar in contact komen?

 

Groet,

 

Ben Meesters

 

Mod edit: hyperlink naar eigen website verwijderd + PM verstuurd

Domeinregistratie - Email en Hosting voor ondernemers www.domein-direct.nl goedkoop - snel en betrouwbaar online.

Link naar reactie

Verkoop van het bedrijf is zeker wel mogelijk door het onder te brengen bij een bedrijf dat (ongeveer) dezelfde diensten levert. Nadeel is dat jij het bedrijf bent, voordeel is dat het een klantenbestand is dat nogal los in elkaar zit. Jij was aanspreekpunt, maar als de volgende keer iemand anders dat is dan is dat voor het grootste deel van je klanten geen probleem.

En als je goed communiceert naar je klanten dat het bedrijf is overgenomen en dat de service op hetzelfde pijl blijft dan zullen ze niet zo snel weglopen.

Een goede constructie is om je bedrijf onder te brengen bij een ander bedrijf en dan zelf nog een tijdje daar (in dienst) de werkzaamheden verricht om alles te stroomlijnen.

Waardebepaling is wel lastig, blijkbaar is je domeinnaam goed en levert voldoende nieuwe klanten op, de grootste waarde ben je echter zelf.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.