• 0

levering diensten naar het buitenland

Ik heb hier een voor mij nieuwe situatie waar ik even niet uit kom.

Dit kwartaal heb ik webdesign werkzaamheden verricht waarvan de factuur naar een Belgisch adres is gegaan.

Ik heb daar gewoon net als altijd 19% BTW opgezet, maar ben er niet zeker van of mijn belgische klant een particulier of een bedrijf heeft.

 

Nu geef ik het bedrag bij de aangifte omzetbelasting aan in het vakje "3b. Leveringen naar of diensten in landen binnen de EU"

Waarna ik gelijk melding krijg dat ik naast deze OB aangifte ook nog een Intracommunautaire prestaties aangifte moet doen.

 

"Intracommunautaire levering is het vervoer van goederen naar andere EU-landen"

 

Moet ik het begrip goederen wat ruimer lezen zodat dienstverlening daar ook onder valt?

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Het nieuwe Aangiftebiljet en Opgaaf Intracommunautaire prestaties (http://www.fiscalistenonline.nl/1165-het-nieuwe-aangiftebiljet-en-opgaaf-intracommunautaire-prestaties.html )

 

Het nieuwe Aangiftebiljet en Opgaaf Intracommunautaire prestaties

In onze eerdere nummers hebben wij het nieuwe BTW-pakket (nieuwe regels plaats van dienst en nieuwe teruggaafprocedure buitenlandse BTW) dat per 1 januari 2010 in werking is getreden besproken. Een onderschatte bijkomstigheid bij de wijziging van deze regels is dat ook de BTW-aangifte hierdoor zal wijzigen. Per 1 januari 2010 moeten de binnen de EU verrichte en ontvangen diensten (intracommunautaire diensten) correct worden verwerkt op de BTW-aangifte en de Opgaaf intracommunautaire prestaties. Een ander belangrijk punt met betrekking tot de nieuwe plaats van dienst regeling is het tijdstip van verschuldigdheid.

 

Bij dit artikel horen twee bijlagen:

sitefiles/file/ob069_aangifte_specimen.pdf

sitefiles/file/ob125_opgaaf_specimen.pdf

 

BTW-aangifte

Hierbij maken we een onderscheid tussen uitgaande en inkomende diensten.

 

Uitgaande diensten

Hierbij moet onderscheid worden gemaakt tussen:

1. Belaste dienst verricht aan de afnemer binnen de EU;

2. Vrijgestelde dienst verricht aan de afnemer binnen de EU;

3. Belaste dienst verricht aan afnemer buiten de EU.

 

1. Belaste dienst verricht aan afnemer binnen de EU

In tegenstelling tot voor 1 januari 2010 moet een intracommunautaire dienst waarbij de BTW wordt verlegd naar de afnemer nu wél worden verwerkt in de BTW-aangifte. Er is echter geen aparte rubriek hiervoor opgenomen. De verleende intracommunautaire diensten worden samengevoegd met de intracommunautaire leveringen in rubriek 3b van de BTW-aangifte. Als gevolg hiervan moet in de administratie een onderscheid worden gemaakt tussen de verleende diensten die belast zijn in het land van de afnemer en de diensten die niet zijn belast in het land van de afnemer.

 

2. Vrijgestelde dienst verricht aan afnemer binnen de EU

Onder vrijgestelde diensten vallen bijvoorbeeld diensten in het kader van het verstrekken van onderwijs en financiële diensten. Ingeval een dienst in het land van de afnemer is vrijgesteld dan wordt deze intracommunautaire dienst niet opgenomen in de BTW-aangifte.

 

3. Belaste dienst verricht aan afnemer buiten de EU

Een dienst die wordt verricht aan een ondernemer die gevestigd is buiten de EU vindt plaats in het land van de afnemer maar vormt voor de BTW geen intracommunautaire dienst en wordt niet opgenomen in de BTW-aangifte.

 

 

Inkomende diensten

Deze diensten zijn onder de nieuwe hoofdregel belast in Nederland, waarbij de heffing van BTW naar de Nederlandse ondernemer wordt verlegd.

 

Let op: Ook vrijgestelde ondernemers dienen de ontvangen diensten aan te geven op hun BTW-aangifte, voor zover de dienst is belast in Nederland.

 

 

Voorbeeld:

Een Nederlandse tandarts neemt een adviesdienst af van een Duitse ondernemer. De adviesdienst vindt dus plaats in Nederland en de Nederlandse tandarts zal dus deze ontvangen dienst moeten opnemen in zijn BTW-aangifte. De tandarts zal de Belastingdienst moeten verzoeken om een aangiftebiljet uit te reiken.

 

 

De ontvangen intracommunautaire diensten van ondernemers gevestigd in een ander EU-land worden opgenomen in rubriek 4b van de BTW-aangifte.

Indien diensten worden ontvangen van een niet in de EU gevestigde ondernemer dan moet deze dienst worden verwerkt in rubriek 4a van de BTW-aangifte. Voorheen werden deze diensten aangegeven bij vraag 2a.

 

 

Opgaaf intracommunautaire prestaties

Per 1 januari 2010 dienen de Nederlandse ondernemers die diensten verrichten aan ondernemers die gevestigd zijn in een ander EU-land waar zij de BTW naar verleggen, deze diensten op te nemen in de Opgaaf intracommunautaire prestaties. Prestaties die zijn vrijgesteld van BTW in het land van de afnemer worden niet opgenomen.

 

De Opgaaf intracommunautaire prestaties wordt in beginsel elk kwartaal ingediend. In geval een ondernemer méér dan 100.000 euro aan intracommunautaire leveringen en diensten verricht, wordt de Opgaaf intracommunautaire prestaties per maand ingediend.

Als een ondernemer een jaaropgaaf intracommunautaire prestaties wil indienen, mag het jaarlijkse totaalbedrag van zijn leveringen en diensten niet meer zijn dan

€ 200.000. Dit bedrag wordt bepaald exclusief BTW. Daarnaast mag hij niet meer dan voor € 15.000 intracommunautaire leveringen per jaar verrichten. Ook dit bedrag wordt bepaald exclusief BTW. De intracommunautaire prestaties mogen geen nieuwe vervoermiddelen betreffen.

Voor het toepassen van de jaaropgaaf intracommunautaire prestaties moet de ondernemer een verzoek doen bij de Belastingdienst. De Belastingdienst beslist hierop bij voor bezwaar vatbare beschikking. Indien het verzoek vóór 1 mei binnen is bij de Belastingdienst, dan is de ingangsdatum van de beschikking 1 januari 2010. Als een ondernemer een beschikking heeft maar niet meer voldoet aan de gestelde voorwaarden, moet hij dit onmiddellijk melden bij de Belastingdienst. Het gebruik van de goedkeuring wordt dan beëindigd.

 

Let op: De bedragen die zijn opgenomen in rubriek 3b van de BTW-aangifte (verrichte intracommunautaire leveringen en diensten) moeten overeen komen met het totaalbedrag dat in de Opgaaf intracommunautaire prestaties wordt vermeld. Als daartussen een niet te verklaren verschil bestaat, kan een boete worden opgelegd.

 

BTW-identificatienummer

Het is van belang dat de ondernemer in het bezit is van een geldig BTW-identificatienummer van de afnemer. Om zeker te zijn van de juistheid van het nummer, kan dit geverifieerd worden bij de Belastingdienst. De geldigheid van het BTW-identificatienummer kan ook gecontroleerd worden op de website van de Europese Commissie. Het adres van deze website is: http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies. Echter, het controleren van het btw-identificatienummer via het VIES-systeem biedt geen formele rechtskracht. Het is daarom raadzaam altijd een schriftelijke bevestiging van de Belastingdienst te vragen.

 

Tijdstip van verschuldigdheid

In de huidige Nederlandse wetgeving is de verschuldigdheid van de BTW gekoppeld aan het uitreiken van de factuur. Nederland maakt hier echter gebruik van een uitzonderingspositie.

 

Per 1 januari 2010 is de BTW voor intracommunautaire diensten in heel de EU verschuldigd op het tijdstip waarop de dienst wordt verricht. Bij grensoverschrijdende dienstverlening waarbij de BTW is verlegd naar de afnemer, moet de verschuldigdheid van BTW zowel in het land van de dienstverlener als in het land van de afnemer op één tijdstip worden verwerkt.

 

Het is dus van belang dat vanaf 1 januari 2010 de intracommunautaire diensten die zijn verricht of ontvangen op te nemen in het tijdvak waarin de prestatie wordt geleverd. Dit is het moment waarop de dienst is afgerond, en niet het tijdstip waarop de factuur wordt ontvangen. Dit zal hoogstwaarschijnlijk voor praktische problemen zorgen waarop u kunt anticiperen door bijvoorbeeld te werken met vooruitbetalingen, te factureren aan het einde van de maand en het prestatiemoment duidelijk af te spreken met de afnemer.

 

Zie http://www.fiscalistenonline.nl/1165-het-nieuwe-aangiftebiljet-en-opgaaf-intracommunautaire-prestaties.html

Link naar reactie
  • 0

Nu geef ik het bedrag bij de aangifte omzetbelasting aan in het vakje "3b. Leveringen naar of diensten in landen binnen de EU"

 

Nee, als je BTW hebt berekend aan een EU klant (wel of niet terecht, dat laat ik nu in het midden) dan geef je dit gewoon aan bij 1a.

En dus ook geen ICP opgaaf later.

Link naar reactie
  • 0

Aha ik begin het te begrijpen.

Ik had de BTW moeten verleggen indien het om een bedrijf gaat.

Na navraag blijkt mijn klant geen bedrijf te hebben, dus is het particulier.

 

Inderdaad dus het bedrag in vak 1a invullen

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Aha ik begin het te begrijpen.

 

Je begrijpt het helemaal.

 

Maar je moet er wel op letten (voor een andere keer) dat wanneer je wel de BTW wil (eigenlijk: moet!) verleggen naar een EU bedrijf, dat je het juiste BTW nummer van die klant moet weten (en op je factuur vermelden). Anders kan je daarna namelijk niet de vereiste ICP opgaaf doen en dat is niet leuk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Aha ik begin het te begrijpen.

 

Je begrijpt het helemaal.

 

Maar je moet er wel op letten (voor een andere keer) dat wanneer je wel de BTW wil (eigenlijk: moet!) verleggen naar een EU bedrijf, dat je het juiste BTW nummer van die klant moet weten (en op je factuur vermelden). Anders kan je daarna namelijk niet de vereiste ICP opgaaf doen en dat is niet leuk.

 

 

 

en als je het echt goed doet ff het BTW nummer checken bij de BD

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ik wist dat je bij dit soort zaken het BTW nummer van je klant moest hebben, maar niet over nagedacht om het ook op de facturen te zetten. Weten we dat ook weer :)

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.