• 0

Nederlands bedrijf beginnen vanuit ZZP en dan produceren in buitenland.

Ik ben als ZZP'er begonnen met een Nederlands bedrijfje wat produceert in Azië simpel omdat ik daar een beter product maak en natuurlijk ook voor een lagere prijs. Ik kan me inschrijven bij KVK met een Nederlands adres waar ik ook kan wonen maar realiteit zal zijn dat ik (om mijn producten die uniek zijn en die in zeer kleine oplages gemaakt worden en vaak zelfs maar in 1 exemplaar) meestal in het buitenland bij de productie zal zijn om ook 100% zeker te zijn van de kwaliteit.

Is het toegestaan als ik op deze manier zou gaan werken om simpel heel veel op mijn productie plek in buitenland te zijn maar wel alle administratie enz. en ook belastingen in Nederland betaald wordt mijn bedrijfje te runnen ?

Dank voor informatie / tips en adviezen !

Pootao

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Als ik het goed samenvat, Pootao,

Bezit je,

[*] De nederlandse nationaliteit

[*] Een nederlands postadres, geen brievenbus.

[*] Een nederlands bankrekening nummer. Ik weet niet of dat noodzakelijk is.?

[*] Een inschrijving bij de KvK in NL.

[*] Ontvang je facturen in Nederland, al dan niet per mail.

[*] Verzend je facturen vanuit Nederland, al dan niet per mail.

[*] Kom je geregeld in Nederland.

Volgens mij is dit toegestaan.

Misschien moet je wel een minimum aantal dagen in Nederland zijn.

• 0

Hallo

Voldoe of kan voldoen aan alle eisen maar wil graag weten hoeveel ik in Nederland moet zijn want omdat mijn bedrijf klein is en ik zeer persoonlijke producten maak en er niet verscheept kan worden zonder mij controle en goedkeuring zou ik graag willen weten hoeveel dagen ik in Nederland moet zijn. Excuses voor het feit dat ik even geen info over product geef maar is nog even beter van niet maar het is legaal. Producten worden wel vanuit Azië naar klant opgestuurd.

Verder is mogelijk van belang dat ik 61 ben en arbeidsongeschikt en dat ik zover ben dat ik zelfs na 1 jaar ZZP mijn bedrijfje al goed kan laten draaien en dat klanten al wachten om te bestellen en ik ook klanten heb die op basis van langskomen producten willen laten maken maar daar moet ik dan ook weer bij zijn ............... Heb door mijn gezondheid nog wel het "vangnet" nodig en kan slecht heen en weer blijven vliegen door mijn gezondheid.

Dank voor je reactie en nogmaals ik voldoe of kan aan alles voldoen wat je in je antwoord staat.

• 0

Hoi Pootao,

Omdat de productie plaatsvindt in Azië en de producten vanuit Azië naar de klant worden opgestuurd, neig ik er naar dat je bedrijf in Azië is gevestigd.

Ik begrijp echter dat je Nederland als woonplaats wilt aanhouden, vanwege het "vangnet". Als je een WAO/WIA-uitkering hebt, kun je die gewoon meenemen naar het buitenland. Is dat geen optie?

Het is niet uitgesloten dat je in Nederland woont en je bedrijf in het buitenland hebt. In dat geval is je "vangnet" veilig gestelt.

Je fiscale woonplaats hangt af van feiten en omstandigheden. In feite komt het erop neer dat je woont waar je sociale leven zich afspeelt. Dit is niet persé gekoppeld aan het aantal dagen dat je in Nederland verblijft, hoewel dat uiteraard wel meespeelt.

Je kunt wellicht ook kiezen voor een opzet van een Nederlands bedrijf met "hoofdkantoor" in Nederland en vaste inrichting in Azie. In Nederland vinden dan activiviteiten plaats als acquisitie, administratie, productontwikkeling etc en de feitelijke productie en verkoop vindt in Azië plaats.

Al met al een kwestie die m.i. niet via een forum is op te lossen. Ik zou dus een afspraak maken met een goede belastingadviseur en eventueel overleg plegen met de Belastingdienst.

Odeon

• 0

Hallo Odeon

Veel mijn klanten zijn Europees en Amerikaans. De enige manier om zaken echter rendabel te maken zijn weer gelijk aan wat veel mensen / bedrijven doen Philips maakt toch ook geen televisies in Eindhoven ? Probleem is dat mijn opstarttijd vanuit ZZP simpel te kort is en ik hoewel ik snel denk me in Azië te kunnen gaan vestigen ik dat nu nog niet kan. Vergeleken met de grote bedrijven die wel dit soort constructies kunnen hanteren ( en in mijn geval is het alleen zo dat ik helemaal in Nederland gevestigd ben maar omdat ik een echt klein bedrijfje heb en ik simpel de kwaliteit alleen kan garanderen als ik veel in de productie plaats ( waar machines staan die ik via Nederlandse subsidie gekocht heb en wat bekend was ) ben. Ik ben hier op dit mooie forum terechtgekomen op aanraden van mijn begeleider uit de ZZP en ben blijer met onafhankelijke adviezen hier als met adviezen van professionele geldplukkers maar dat kan natuurlijk een foute manier van tegen zaken aankijken.

Ik kan mijn producten ook vanuit Nederland opsturen wat weer meer geld oplevert want als ik assembleer in Nederland vindt de koper het vaak een "beter" product dus er zijn nog mogelijkheden.

Ik raak wat in de war van het feit dat ik na meer als 40 jaar hard werken gewoon nog wil werken maar ik simpel een beetje steun nodig heb in de vorm van het "vangnet" of moet ik waar ik waarschijnlijk binnen 6 maand helemaal gewoon lekker met een mooie plasma en snel internet gaan zitten kniezen ?

Extra vervelend en best ook meespelend in mijn probleem is dat mijn gezondheid hier in Azië veel beter is en ik als ik stop ik en de staat veel meer kost en ik persoonlijk veel meer problemen zal hebben met mijn gezondheid.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar