• 0

Hoe zit het met ontwerp rechten van een verpakkings design bureau?

Hi allen,

 

Ik dacht dat ik de enige was die tijdens de zomer flink doorwerkt. Gelukkig biedt higherlevel een troost :D

 

Ben al weken samen met verpakkingsdesigners druk bezig met de ontwikkeling van mijn logo en verpakking (consumenten merk in levensmiddelen).

 

De eerste schetsen zijn aan mij gepresenteerd en we hebben gezamenlijk gekozen voor twee concepten die uitgewerkt gaan worden. (twee soorten logo's en twee soorten verpakkingen).

 

Ik vraag me nu wel af, hoe zit het met licenties? Houden zij de rechten over mijn logo wanneer deze ontwikkeld wordt? En zo ja, welke "macht" hebben zij hierin? Kan ik uberhaupt ooit de volledige rechten krijgen van het logo en de verpakkingen?

 

Ik dacht nl. laatst, wat nu als ik over een paar jaar wil samenwerken met een ander designbureau, kunnen zij dit tegenhouden door te claimen dat alleen zij met mijn logo mogen werken?

 

 

Lots of questions, ik hoop dat er ergens nog een expert NIET op vakantie is en mij wilt helpen :)

 

Thanks!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Het is doorgaans gebruikelijk om bij het aangaan van het verlenen van de opdracht in de voorwaarden te melden dat jij eigenaar wordf/blijft van de ontwerpen.

Stel dus van te voren vast dat het eigendom van het ontwerp van jou is en dat je de benodigde materialen krijgt om het te kunnen gebruiken.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet anders dan dat er wel extra betaald worden voor afkoop van de rechten, daar staat een bepaald percentage voor. Staat vast in de algemene voorwaarden van het designbureau. Een en ander hangt ook een beetje af van de kwaliteit van de designer. Als het een goede is dan zou het gek zijn als hij voor alleen urengeld iets moois bedenkt en ontwerpt.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Precies, dat dacht ik ook. Maar is de afkoop van deze rechten een wettelijk bepaald iets?

 

Ik weet niet anders dan dat er wel extra betaald worden voor afkoop van de rechten, daar staat een bepaald percentage voor. Staat vast in de algemene voorwaarden van het designbureau. Een en ander hangt ook een beetje af van de kwaliteit van de designer. Als het een goede is dan zou het gek zijn als hij voor alleen urengeld iets moois bedenkt en ontwerpt.

Link naar reactie
  • 0

Precies, dat dacht ik ook. Maar is de afkoop van deze rechten een wettelijk bepaald iets?

 

Yep, het is wettelijk bepaald dat auteursrechten duidelijk (oftewel schriftelijk) overgedragen moeten worden. Als je dat niet geregeld hebt, houdt de ontwerper hetr auteursrecht. Dus let op je tellen!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Is dat inderdaad wettelijk? Moeten auteurs rechten overdragen? Is de auteur als hij dat niet wenst, niet wettelijk beschermd met zijn auteursrecht om dat niet af te laten dwingen?

 

Correctie op mijn vragen. Ik lees Twabla zijn antwoord niet goed :-[ excusses.

 

Afkopen is niet verplicht en/of wetelijk bepaald. Het is het recht van de auteur wat hij/zij wenst met afstaan van de rechten. Wil deze ze afstaan, dan dient dit inderdaad wel contractueel vastgelegd te worden, zodat jij wettelijk eigenaar bent.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.