• 0

Voorraad - hoe boeken?

Beste leden van Higherlevel.

 

Wie o wie kan mij helpen met de volgende vragen;

 

- Sinds kort ben ik voor mezelf begonnen als automonteur. Ik heb me netjes ingeschreven bij de KvK.

Nu worden mij allerlei verhalen verteld over het bijhouden van een voorraad.

Mijn vraag aan jullie is, moet ik een voorraad bijhouden als ik alleen maar onderdelen koop wanneer ik een opdracht krijg. Dus met andere woorden, ik heb niks in voorraad. Deze kosten kan ik toch gelijk op de kosten boeken als verkoopkosten ( resultatenrekening)

 

Hoe ziet de belastingdienst dit? Moet ik wanneer ik iets inkoop alle onderdelen omschrijven in mijn administratie en wanneer ik iets verkoop ook? Of kan ik het in de omschrijving alleen het factuurnummer omschrijven.

 

Ook heb ik een vraag namens een kennis van mij.

 

- Deze man is bakker en maakt gebruik van een boekhouder. Hem is verteld dat alles wat hij inkoopt ( meel etc) wordt geboekt op rekening voorraad. Aan het einde van het jaar ( 31-12) moet hij een waarde opgeven van wat hij nog ongeveer in voorraad heeft liggen. Dit bedrag komt dan op de balans terecht en de rest van wat er is ingekocht worden als kosten ingeboekt op de resultatenrekening. Kan een van jullie ons vertellen of dit klopt?

 

 

Mijn laatste vraag is;

 

- Stel dat ik wel een voorraad moet gaan bijhouden, moet een boekhouder dit voor mij gaan doen, of moet ik dat zelf doen. Ik begreep namelijk dat een boekhouder alleen maar de bedragen inboekt. Klopt dit?

 

 

Soms toch lastig allemaal dat ondernemen:)

 

 

Bedankt! Groeten Jan

 

[titel aangepast - mod]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Jan,

 

Voorraad bijhouden hoef je niet te doen.

Niemand gaat dat jou verplichten.

 

Je zal er wel achter komen na verloop van tijd dat het toch wel makkelijk is als je wat op voorraad hebt.

 

Je gaat nu een gigantische facturenstroom creeren, heel veel handelingskosten en dus veel handelingstijd.

 

Ik weet niet precies wat je gaat doen als automonteur, met een beetje pech heb je drie of vier inkoopfacturen per klant omdat onderdelen bij verschillende leveranciers vandaan komen.

 

De tijd zal je leren dat enige voorraad toch gewenst is.

 

En heb je een voorraad, dan ga je die natuurlijk zelf bijhouden, daar zit de boekhouder niet op te wachten.

 

De belasting wil wel je facturen zien, maar je hoeft niet elk onderdeeltje in je administratie te omschrijven, dat is niet werkbaar.

 

Ik kopieer de facturen en overhandig ze aan mijn boekhouder, en hij heeft er nooit iets van gezegd.

 

succes

Link naar reactie
  • 0

ik heb niks in voorraad.

Bij een servicebeurt loop je even naar de benzinepomp voor een flacon ruitensproeiervloeistof en een paar liter olie? Helemaal zonder voorraad lijkt me erg lastig. Als je administratie goed is ingericht, blijkt daaruit wat je hebt ingekocht en wat je hebt gebruikt. Dan kun je je voorraad daaruit afleiden en periodiek controleren door het te vergelijken met wat je daadwerkelijk hebt. Dat is niet zo ingewikkeld en kun je prima zelf.

 

Als het allemaal wat kleinschalig is, hoef je het niet exact te benoemen, want dat kun je het aan de hand van de facturen ook wel nagaan. Als het groter wordt, is het wel handig als je in een voorraadlijst kunt zien of het nut heeft je magazijn door te spitten naar een onderdeel dat er misschien wel of misschien niet is. De facturen zijn onderdeel van je administratie, een boekhoudprogramma (al dan niet zelf opgezet) is handig om daar orde in aan te brengen. Uiteindelijk zul je bij je aangifte ook een balans en resultatenrekening moeten presenteren. Op een gegeven moment is dat niet meer in een middagje voor een heel jaar te reconstrueren.

- Dit bedrag komt dan op de balans terecht en de rest van wat er is ingekocht worden als kosten ingeboekt op de resultatenrekening. Kan een van jullie ons vertellen of dit klopt?

Op zich is dat een (prima) manier. Zolang die bakker het dan ook als omzet boekt als hij zelf een broodje mee naar huis neemt.

Met andere worden, het is wel een manier waarbij fraude niet gemakkelijk wordt ontdekt. Behalve door de belastingdienst, die kan aan de hand van kengetallen uit de branche vaak akelig nauwkeurig vaststellen hoeveel broden hij had kunnen bakken met het ingekochte meel en hoeveel meel hij verbruikt heeft voor de verkochte hoeveelheden brood (inclusief hoeveel broden hij weggegooid of naar de voedselbank gebracht zal hebben, hoeveel zakken meel hij over de vloer gegooid heeft, hoeveel eieren hij door de ruit van de buurman heeft gegooid, etc.). Hoe groter de organisatie, hoe minder dit werkt. Je kunt dan immers niet zien hoeveel je op enig moment nog hebt en of je dus alweer moet gaan bestellen. Een eenpitter heeft daar zijn administratie meestal niet voor nodig, die loopt de voorraadkast in en ziet 5 zakken liggen - morgen weer nieuw bestellen.

 

Een andere manier is dat je aan de boekhouder vertelt hoeveel je hebt verbruikt. Dan vertelt hij je hoeveel je nog hebt liggen en kun je dat controleren. Heb je minder liggen, dan zal de boekhouder het verschil als kosten boeken - en kom je dus op hetzelfde uit als nu. De administratie moet dus worden afgestemd op de organisatie.

Mijn laatste vraag is;

 

- Stel dat ik wel een voorraad moet gaan bijhouden, moet een boekhouder dit voor mij gaan doen, of moet ik dat zelf doen. Ik begreep namelijk dat een boekhouder alleen maar de bedragen inboekt. Klopt dit?

Je mag het allemaal zelf doen. Een boekhouder zal ook gewoon de facturen en kassarollen inboeken. En zoals je aan het verhaal van de bakker ziet, zal een boekhouder bij productie aan de facturen niet kunnen zien hoeveel er verbruikt is, tenzij je het zelf aan hem doorgeeft. De betrouwbaarheid van de boekhouding is niet (volledig) af te leiden van de boekhouder.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.