• 0

Verbouwingskosten op de balans

Geachte leden,

 

Ik huur voor mijn zaak een klein pand. Nu heb ik voor meer dan 10.000 euro verbouwd.

Via dit forum ben ik te weten gekomen dat je hierop kunt afschrijven, dus i.p.v. direct op het resultaat te boeken te activeren op de balans.

 

Dit heeft als voordeel dat ik in aanmerking kom voor de investeringsaftrek neem ik aan?

Wat voor een termijn moet ik aanhouden voor het afschrijven?

En welke datum moet ik aanhouden om het op de balans te activeren, de aankopen varrieren van maart t/m juni.

 

Groet Guus

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Guus,

 

Afschrijvingen over een activum start je zodra deze in gebruik genomen worden. Bij een verbouwing is dat dus vanaf de datum dat de ruimte in gebruik word genomen.

 

Voor het overgrote deel van de bedrijfsmiddelen geld dat afschrijvingen maximaal 20% van de aanschafwaarde per jaar mag bedragen, dat komt er dus op neer dat je in 5 jaar afschrijft.

 

Overigens is het geen kwestie van mogen activeren, je moet afschrijven om over investeringen groter dan 450 euro af te schrijven die meerdere jaren worden gebruikt.

Link naar reactie
  • 0

Ik had begrepen dat kosten onder de 450 direct als kosten op de resultatenrekening mogen worden geboekt. In mijn geval heb ik geen enkele aankoop boven de 450 euro gedaan. Maar als je alles bij elkaar optelt wordt het zoals ik zei zo'n 10.000.

 

Dan is het toch interessant om het te activeren betreft de investeringsaftrek? Of zit ik er nu totaal naast.

Link naar reactie
  • 0

Hallo leden van dit forum,

 

Ik zit met een zelfde probleem.

 

In 2005 t/m 2007 ben ik ondernemer geweest in de fietsenhandel. In 2005 en 2006 is alles goed gegaan. Zelfs zo goed dat er in 2007 een pand kon worden gehuurd. In dat pand zat toen een andere ondernemer, maar die ging er mee stoppen. Zij had toen die tijd een grote huurachterstand. De afspraak was dat ik haar huurschuld van 52.000 zou overnemen met het inventaris wat er toen die tijd stond. We hadden een bedrag afgesproken van 55.000 van de waarde van het inventaris.

Voor het inventaris heb ik haar 3000 euro betaald. DIt staat overigens allemaal op papier.

 

In totaal heb ik 2500 euro aan kosten gemaakt voor de verbouwing, wel allemaal kosten onder de 450 euro.

 

Helaas heb ik nooit gebruik kunnen maken van het pand want toen alles klaar was bleek dat er een grote lekkage is ontstaan. Dit is overigens de fout van de woningbouwvereniging. Na een aantal slechte jaren hebben gehad ( prive) wil ik van de wooningbouwvereniging een schadevergoeding.

 

Hun willen alles op papier zien, daarmee bedoel ik de jaarverslagen ( mag ook winst en verliesrekening met balans zijn) van 2005 t/m 2007.

Van 2005 en 2006 zijn inmiddels klaar. Alleen het jaarverslag van 2007 wil niet echt lukken.

Wie kan mij helpen met de volgende vragen;

- moet ik die 55000 op mijn balans zetten aan inventaris? Zo ja welke datum moet ik toepassen? Als ik Roel goed begrijp de datum dat ik erin ben gekomen ( startdatum huurcontract)

- hoe moet ik die huurschuld verantwoorden op mijn balans, moet deze ook op mijn balans komen of niet

- mag ik die 2500 aan verbouwingskosten op de balans zetten ( het zijn wel allemaal aankopen beneden 450) Zo ja ook weer begin datum contract aanhouden?

 

Voor de aangifte I.B. 2007 mag ik dan investeringsaftrek gebruiken voor het inventaris en de verbouwingskosten? Ik heb overigens alleen die 3000 euro aanbetaald verder heb ik niks meer betaald. Van deze 3000 euro is geen bon, het staat alleen in het contract.

 

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen met dit hele verhaal :)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo leden van dit forum,

 

Ik zit met een zelfde probleem.

 

In 2005 t/m 2007 ben ik ondernemer geweest in de fietsenhandel. In 2005 en 2006 is alles goed gegaan. Zelfs zo goed dat er in 2007 een pand kon worden gehuurd. In dat pand zat toen een andere ondernemer, maar die ging er mee stoppen. Zij had toen die tijd een grote huurachterstand. De afspraak was dat ik haar huurschuld van 52.000 zou overnemen met het inventaris wat er toen die tijd stond. We hadden een bedrag afgesproken van 55.000 van de waarde van het inventaris.

Voor het inventaris heb ik haar 3000 euro betaald. DIt staat overigens allemaal op papier.

 

In totaal heb ik 2500 euro aan kosten gemaakt voor de verbouwing, wel allemaal kosten onder de 450 euro.

 

Helaas heb ik nooit gebruik kunnen maken van het pand want toen alles klaar was bleek dat er een grote lekkage is ontstaan. Dit is overigens de fout van de woningbouwvereniging. Na een aantal slechte jaren hebben gehad ( prive) wil ik van de wooningbouwvereniging een schadevergoeding.

 

Hun willen alles op papier zien, daarmee bedoel ik de jaarverslagen ( mag ook winst en verliesrekening met balans zijn) van 2005 t/m 2007.

Van 2005 en 2006 zijn inmiddels klaar. Alleen het jaarverslag van 2007 wil niet echt lukken.

Wie kan mij helpen met de volgende vragen;

- moet ik die 55000 op mijn balans zetten aan inventaris? Zo ja welke datum moet ik toepassen? Als ik Roel goed begrijp de datum dat ik erin ben gekomen ( startdatum huurcontract)

- hoe moet ik die huurschuld verantwoorden op mijn balans, moet deze ook op mijn balans komen of niet

- mag ik die 2500 aan verbouwingskosten op de balans zetten ( het zijn wel allemaal aankopen beneden 450) Zo ja ook weer begin datum contract aanhouden?

 

Voor de aangifte I.B. 2007 mag ik dan investeringsaftrek gebruiken voor het inventaris en de verbouwingskosten? Ik heb overigens alleen die 3000 euro aanbetaald verder heb ik niks meer betaald. Van deze 3000 euro is geen bon, het staat alleen in het contract.

 

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen met dit hele verhaal :)

 

 

 

 

In principe zou je de overgenomen dingen mijns inziens (inventaris - maar ik denk dat je eigenlijk voorraad bedoelt? - 55.000 en huurschuld 52.000) op de balans moeten zetten. Daar heb je tenslotte 3.000 voor betaald.

 

De 2.500 van de verbouwing zijn gewoon kosten (geen investeringsaftrek - sowieso te weinig), dus niet op de balans.

 

2007? Das een tijd geleden. Wel in orde maken, hé...

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt gelijk, idd voorraad :)

Kan ik voor de betaalde inventaris wel investeringsaftrek aftrekken? Hier is geen bon van. Overigens is de waarde van de voorraad toen der tijd geschat.

 

Klopt het verhaal omtrent de datum van activering op de balans ook?

 

Jij geeft aan dat die 2500 te weinig is. Komt dit doordat alle bedrag onder de 450 zitten? Alle bedragen boven de 450 komen toch op de balans terecht en moet worden afgeschreven. ( Verhaal Roel)

 

Thanks!

Link naar reactie
  • 0

Je hebt gelijk, idd voorraad :)

Kan ik voor de betaalde inventaris wel investeringsaftrek aftrekken? Hier is geen bon van. Overigens is de waarde van de voorraad toen der tijd geschat.

 

Klopt het verhaal omtrent de datum van activering op de balans ook?

 

Jij geeft aan dat die 2500 te weinig is. Komt dit doordat alle bedrag onder de 450 zitten? Alle bedragen boven de 450 komen toch op de balans terecht en moet worden afgeschreven. ( Verhaal Roel)

 

Thanks!

 

- Nee, geen inv.aftrek voor voorraad.

- De grens was 2.100 in 2007 (minder dan ik uit mijn blote hoofd dacht!), dus als je kan beweren dat de verbouwing van 2.500 één bedrijfsmiddel is, dan zou het misschien wel kunnen. Volgens mij heb je hier overigens iets veel belangrijkers aan je hoofd en ik ga hier nu niet meer over posten: Je moet nog het jaar 2007 in orde maken, dus vergeet al die kleine dingetjes nou maar - het gaat nergens over.

- Wat veel belangrijker is: Dien je claim in bij de woningbouwvereniging! Als ik je goed begrijp, heb je een huurschuld van 50.000+ overgenomen waar je niet zo veel aan hebt gehad. Zitten ze niet achter je aan?

 

Link naar reactie
  • 0

Om maar weer even terug te gaan naar de orginele vraagsteller..

 

Ik had begrepen dat kosten onder de 450 direct als kosten op de resultatenrekening mogen worden geboekt. In mijn geval heb ik geen enkele aankoop boven de 450 euro gedaan. Maar als je alles bij elkaar optelt wordt het zoals ik zei zo'n 10.000.

 

Als dat waar zou zijn dan zou ik bij elke verbouwing vragen of de aannemer elke medewerker per dag apart te factureren zodat ik een verbouwing direct in één keer ten laste van de winst kan brengen.. Je moet altijd de totale investering in ogenschouw nemen om te bepalen

 

Dan is het toch interessant om het te activeren betreft de investeringsaftrek? Of zit ik er nu totaal naast.

 

Formeel is het wel of niet activeren geen criterium voor investeringsaftrek, er is alleen een eis dat bedrijfsmiddelen duurder zijn dan 450 euro in aanmerking komen voor investeringsaftrek. Maar bedrijfsmiddel moet je niet te letterlijk nemen, maar meer een beetje ruim uitleggen. een baksteen en een zak cement of een gipsplaats zijn geen bedrijfsmiddelen. Al die onderdelen te samen vormen een bedrijfsmiddel, in dit geval een kantoor of een bedrijfsruimte.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.