• 0

Waarde copyright op sieraden design.

Beste forumleden,

 

*Ik vroeg mij af of het uberhaupt wel loont om een sieraad design te patenteren.

Aangezien wanneer men het oogje van een ketting een centimeter op schuift het al een heel ander sieraad kan lijken.

En als het er al iets anders uitziet dan is je octrooi ook waardeloos!/?

 

*Ook kwam ik een Amerikaans sieraad tegen, een ketting met een uurwerk er aan.

Zij maakt gebruik van een bestaand uurwerk en heeft hier slechts een oogje aan gezet en aan een ketting gehangen.

Vervolgens staat er onder:

 

Copyright © 2005-2011 and beyond belongs solely to XXXdesigns. The content herein, including but not limited to, all intellectual property, designs, materials and the selection and placement thereof in such designs, copy, text, photography, listing format and content is the sole and exclusive right of XXXdesigns and its subsidiaries and any attempt to copy or reproduce any of such designs, copy, text or content, by any means, electronic, manually, visually or otherwise is prohibited by law and all infringements, intentional or otherwise, shall be prosecuted to the full extent of the law.

 

Permission is granted for the use of images, text and content for the purpose of promoting the work contained herein in cases in which XXXdesigns is recognized and acknowledged as the sole creator of the work in question.

 

Kan zij uberhaupt wel een octrooi aanvragen op iets wat zij maar voor de helft heeft gemaakt? (uurwerk bestond al)

*Of is dit gewoon er onder geplaats om mensen af te schrikken?

*Ik kan dit sieraad exact namaken, kan ik hiermee in de problemen komen?

Of wanneer ik een iets ander uurwerk gebruik, geldt haar copyright dan nog?

 

Mvg,

Tom

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

In de US kent men design patents als middel om designs te beschermen; zie http://en.wikipedia.org/wiki/Design_patent. In NL en omstreken kan dat d.m.v. modelrecht; zie http://www.agentschapnl.nl/onderwerp/tekeningen-modellenrecht.

 

Alleen wat ik dan niet snap, er zijn tientallen mensen die hetzelfde maken, exact hetzelfde. Sommigen deden het al voor haar eerste auteursrecht tot stand kwam. Ik las op deze website al ergens dat zodra iets publiekelijk is, je er geen patent meer op aan kunt vragen. Dat is haar dan toch op de een of andere manier gelukt.

En nogmaals, is het uberhaupt mogelijk een ''design-patent'' aan te vragen op een werk dat voor het grootste deel uit een al bestaand en gepatenteerd werk bestaat. zie Bv: ketting + uurwerk.

Link naar reactie
  • 0

Als tientallen mensen precies hetzelfde maken schenden ze in principe het auteursrecht van diegene die het eerst was. Maar als die daar niet tegen in verweer komt, bijvoorbeel omdat niet te bewijzen is dat zij/hij de eerste was, is er niets aan de hand.

 

Je mag je wel laten inspireren door werk van anderen maar niet exact namaken.

Als je zelf heel creatief bent en origineel, is het wellicht goed om je ontwerpen vast te leggen in een I-depot. Dan kan je bij een zaak bewijzen dat je de eerste was met dat specifieke ontwerp en dus het auteursrecht bezit.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Volgens mij heb je het verschil tussen copyright en patent niet door. Patent geldt op een specifiek werkmechanisme. Een uurwerk met x-mechaniek of een klokje op x-wijze aan een ketting. Auteursrecht geldt voor de specifieke verschijningsvorm of eventueel beelden van product. Je verwijst naar een copyright maar vraagt naar patent.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.