Ga naar inhoud
Sidebar tonen Sidebar tonen

Te weinig vertrouwen in partner

Geplaatst:

willemh

Hallo,

Ik heb een een nieuw idee en ik ben iemand tegen gekomen die mij kan helpen bij het uitvoeren van dat idee. Mondeling hebben wij afgesproken dat de winst(die er vrij zeker aan zit te komen) samen gedeeld word. Hij had meer ervaring met octrooien en zou de octrooiaanvraag doen, hij vertelde me dat het wel mogelijk was om het octrooi op beide namen te zetten. Dat was dus het plan.

Nu heb ik wat op internet gelezen over octrooien en ben ik nergens tegen gekomen dat het mogelijk is, een octrooi op twee of meerdere namen te zetten. Hierdoor ben ik dus een beetje het vertrouwen in mijn partner kwijt geraakt. Weet iemand of het mogelijk is, om een octrooi op beide namen te zetten? Of kan een octrooi op slechts 1 naam gezet worden?

Kan er op een andere manier een soort samenwerkings-overeenkomst gemaakt worden? En heeft er misschien iemand een voorbeeld van zulk soort overeenkomst?

Alvast bedankt,

Willem

Featured Replies

Geplaatst:

benyunus

Het zelfde probleems is ook bij mij ik doe ook met mij vriend samen maar alleen ik kan hm ook niet erg vertrouwen want als je eenmaal nou rijk wordt dan kan die je vergeten maar we hebben nog geen octrooi aangevraagd we weten geeneens of het idee al bestaat wij kijken op espacenet.com maar we weten niet hoe we moeten zoeken en als we een octrooi bureu bellen en vraag t of die gene voor ons kan kijken of het uitvinding bestaat dan doen ze het niet eigenlijk weten we helemaal niet waar we het moeten aanpakken ???

• 1 month later...
Geplaatst:

LuuRoo

Volgens mij kan het maar aan één natuurlijk of aan één rechtspersoon worden toegekend.

Is het wellicht een idee om dit octrooi (of patent?) op naam van een rechtspersoon te stellen?

Dat kan op een BV (jullie beiden worden dan aandeelhouder) maar hier wordt ook wel eens een stichting voor gebruikt. Deze stichting kan vervolgens het gebruiksrecht verstrekken aan de onderneming of de persoon.

Als je jezelf als bestuur benoemd houdt je er nog zeggenschap over ook.

Laat je hier goed over adviseren! Achteraf discussie leidt in de meeste gevallen tot een gang naar de rechter.

succes

Luuk

CeBuRA - eenvoudig, snel en betrouwbaar on-line deponeren van intellectueel eigendom

• 4 weeks later...
Geplaatst:

FerLooij

Wellicht als mosterd na de maaltijd.

Een octrooiaanvrage kan op naam van meerdere personen staan.

Voor Europese octrooiaanvragen zie Art. 59 Europees octrooiverdrag

Zie bijv. http://v3.espacenet.com/textdoc?DB=EPODOC&IDX=WO2004056121

Geplaatst:

LuuRoo

Klopt inderdaad, ik kwam er van de week ook toevallig een US patent tegen op twee natuurlijke personen.

Luuk

CeBuRA - eenvoudig, snel en betrouwbaar on-line deponeren van intellectueel eigendom

Geplaatst:

FerLooij

Voor de US is het belangrijk te vermelden dat aanvragen daar in eerste instantie altijd op naam van natuurlijke personen staan. Middels een zgn. assignment worden vervolgens de rechten overgedragen aan bijv. de werkgever.

Geplaatst:

peteroctrooi

Een aanvrager moet altijd een rechtspersoon zijn. Kan dus ook een natuurlijk persoon zijn.

Er kunnen willekeurig hoeveel aanvragers zijn. Daarvoor geldt geen beperking.

Verder moet in de US altijd de uitvinder aanvragen. De uitvinder draagt daarna over aan bv zijn werkgever.

Wil je goede info: een informatiegesprek van ongeveer een half uur met een octrooigemachtigde is gratis.

• 2 months later...
Geplaatst:

Merkava

Als het jou idee is, altijd op jou naam.

De ander moet je licentienemer maken.

Heb je eigenlijk wel octrooionderzoek gedaan?

Merkava

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.