Ga naar inhoud

Verkoop auto aan personeel/garage

Geplaatst:

jeanpierre7

Wij hebben een auto verkocht aan een personeelslid. Met de BPM ben ik er wel uitgekomen.

Ik wil echter de verkoopopbrengst niet in de omzet en verkoopstatistiek hebben, maar als kostenpost.

Hiervoor heb ik ons eigen bedrijf als crediteur aangemaakt en vervolgens een creditfactuur van 8000 euro gemaakt.

Heb ik dit zo goed gedaan of had ik voor het personeelslid een crediteur moeten aanmaken?

Hoe moet ik dit doen als we een auto aan een garage verkopen? Crediteur maken van deze garage of ons eigen crediteurennummer gebruiken?

Ik hoor graag van jullie

Featured Replies

Geplaatst:

4711

Met alle respect, maar allereerst zou je toch enkele basisbegrippen uit de handel op een rij moeten hebben:

Klant=Debiteur

Leverancier=Crediteur

Dus je hebt als bedrijf een auto verkocht aan een personeelslid (Heb je personeel? Wie doet de loonadministratie dan? Jij zelf…?) en daarbij heb je namens je bedrijf een creditnota aan jezelf gestuurd!

Tja…. Nee, natuurlijk gaat dat niet goed.

Als je bedrijf een auto verkoopt dan moet je bedrijf een factuur maken aan de klant (een garage, een particulier of, zoals in dit geval dan, een personeelslid).

Als je de opbrengst niet als omzet wil hebben, dan boek je dat toch onder een andere noemer ('overige opbrengsten' of zoiets, bijvoorbeeld) i.p.v. onder 'omzet'.

Voor de BTW moet je het overigens wel samen met de 'gewone' omzet aangeven.

Geplaatst:

jeanpierre7

• Auteur

Bedankt voor je reactie,

Dat is inderdaad ook veel logischer. Probleem was echter dat het restant BPM 0% btw heffing heeft. Ik had geen idee dat je ook op verkooporderregelniveau kon aangeven welke BTW heffing van toepassing was. Wij werken uitsluitend met 19% vandaar.

Nu heb ik een debiteur voor ons personeelslid aangemaakt en de betaling daarmee afgestemd. Vervolgens uit de omzet gehaald en op de rekening verkoop bedrijfsmiddelen geboekt.

Geplaatst:

4711

Dat klinkt stukken beter!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.