Ga naar inhoud

Ontbinden VOF met voortzetten onderneming

Geplaatst:

dendoorn

Beste,

Ik voer al geruime tijd een winstgevende en goedlopende onderneming samen met een compagnon in een VOF rechtsvorm. Door het stijgen van verschil in visie en ondernemersschap wil ik de VOF ontbinden en de onderneming zelfstandig voortzetten.

Het gegeven wil dat de compagnon niets ziet in het ontbinden van de VOF en alle overleg hierover uit de weg gaat of afwijst

Wat is het te voeren scenario hierin? Ik wil de onderneming wel zelfstandig voortzetten en het liefst op een zo net mogelijke manier van mijn compagnon af al vrees ik het geschil tot aan de rechtbank uit te moeten vechten.

Ik heb al wel enkele onderwerpen op deze site hierover gelezen maar naar mijn idee heeft elke vorm van ontbinding zijn eigen do's and dont's. Maakt het omzetten van de VOF in een BV het trouwens eenvoudiger?

Met dank!

Featured Replies

Geplaatst:

StevenK

De ontbinding is veelal niet het probleem, maar daarna de verdeling en afrekening zorgen voor de problemen. Hoe je dat aan moet pakken is afhankelijk van de precieze omstandigheden.

Zomaar wat vragen: Is er een overeenkomst en wat staat daar in? Of is die er niet en moet je naar de wet kijken? Wat zijn de bezittingen van de VOF en hoe moeten en kunnen ze verdeeld worden?

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Geplaatst:

dendoorn

• Auteur

Beste StevenK,

Er is een overeenkomst naar ik weet, die zal ik hierop naslaan. De bezittingen van de VOF zijn inboedel, voorraad en vermogen. Intussen is er door de jaren heen ook een verschil in vermogen (op papier) ontstaan tussen de beide vennoten dus dat dient eveneens gecompenseerd te worden. Mijn vermogen is in deze minder dan dat van de vennoot.

Met dank!

Geplaatst:

Marco van den Maagdenberg

Je geeft niet aan om welke reden jouw partner alle overleg hierover uit de weg gaat of afwijst.

Al gedacht aan een mediator ?, al was het alleen maar om te achterhalen waarom jouw partner alle overleg hierover uit de weg gaat. Lijkt me een heilzamer weg dan "koud" de boel ontbinden, daar komt altijd gezeur van.

Overigens, en volgens mij niet onbelangrijk, welk toekomstperspectief heeft jouw partner na ontbinden van de VOF?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.