Hallo, ik heb een vraag die hopelijk in dit forum gesteld kan worden...

Ik heb een BV opgericht met als doel een meerderheidsbelang in een andere BV te stallen. Zo kan ik zelf bepalen wanneer dividend uit dat meerderheidsbelang naar mij privé wordt uitgekeerd.

Nu ben ik de aangifte VPB aan het invullen en kwam in het aangifteprogramma bij immateriële vaste activa de post "Notariële kosten en andere oprichtings- en emmissiekosten" tegen. In de boekhouding die ik had gevoerd, had ik de notariskosten voor het oprichten van de BV als lasten op de V&W-rekening gezet. Waarom zou je het op de balans laten staan?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/32859-notari%C3%ABle-kosten-op-balans/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

dag Mark,

Dit is heel verwarrend van de fiscus temeer daar de toelichting niet duidelijk aangeeft waarom je deze kosten zou (willen) activeren op de balans. Dit komt voort uit artikel 2:386 lid 3 BW waarin de keuze geboden wordt om deze kosten de activeren en in 5 jaar af te schrijven of ineens ten laste van het resultaat te brengen.

Nu afschrijven een liquide nadeel betekent omdat de kosten geleidelijk genomen worden, doet eigenlijk niemand dit. Internationaal (IFRS standaard) is activeren van deze kosten zelfs niet toegestaan.

Kortom, lekker negeren die vraag en gewoon via de W&V rekening doen.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Dit is heel verwarrend van de fiscus temeer daar de toelichting niet duidelijk aangeeft waarom je deze kosten zou (willen) activeren op de balans. Dit komt voort uit artikel 2:386 lid 3 BW waarin de keuze geboden wordt om deze kosten de activeren en in 5 jaar af te schrijven of ineens ten laste van het resultaat te brengen.

Genoemd artikel geeft aan dat je die kosten mag afschrijven in ten hoogste vijf jaren. Korter mag dus wel, langer niet.

Letterlijk staat er:

De geactiveerde kosten in verband met de oprichting en met de uitgifte van aandelen

worden afgeschreven in ten hoogste vijf jaren.

• 1

Nog een aanvulling:

Als de notariele kosten betrekking hebben op de verwerving van een (meerderheidsbelang in de) deelneming dan is

het gebruikelijk dat deze kosten worden geactiveerd omdat ze dan deel uitmaken van de betaalde goodwill (of verkregen badwill).

In tegenstelling tot de notariskosten bij oprichting van een BV, zijn de gemaakte notariskosten mbt verwerving van een deelneming, fiscaal niet aftrekbaar.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar