• 0

import financiering china krediet vraag

Tijdens mijn stage ben ik tegen een onderneming in Hongkong aangelopen die het totale proces van import tot aan de deur voorfinanciert. Dat wil zeggen. Je bepaalt zelf welke fabrikant je kiest voor je product. Uiteraard verlangt de fabrikant dat de +-30% totale invoice waarde vooraf betaalt wordt. Dit zodat met productie begonnen kan worden. Kosten voor grondstoffen etc.

 

Nu ben ik dus bij een bedrijf terecht gekomen die dit allemaal vooraf betaalt. Hiervoor vragen ze uiteraard een fee. Maar wat ik nu dus wil weten van jullie. Punt 1 zou dit aantrekkelijk zijn ? Punt 2 zijn de %'s ok ?

 

Ze hebben vestigingen in Nederland, Duitsland en Engeland. Tenminste, ze staan geregistreerd. Of dit alleen een postbus is weet ik niet.

 

Afijn, ik zal bondig beschrijven wat het proces inhoud.

 

1. Je komt een prijs overeen met je fabrikant.

2. Je maakt contact met het bedrijf uit Hongkong zij checken je kredietwaardigheid en financieren.

3. Goederen worden door geleverd aan een door hun!! gekozen forwarder

4. Goederen worden vervoerd naar een door ons op te geven locatie

5. Je ontvangt je goederen plus je eindafrekening.

 

Die eindafrekening bestaat uit totale inkoopwaarde product + 1.9% behandelingskosten + 0.5% rente + 500 euro set up fee + transport van China naar eindbestemming in Europa.

 

Mening ?

 

Voordeel lijkt me dat je zelf het transport uit handen kan geven. Zelf totaal geen expertise met inklaringsdocumenten etc dus ook geen idee of dit moeilijk is. Maar grootse voordeel lijkt me dat je niet naar je eigen bank hoeft om een kredietsom te vragen voor je import.

 

Anyway wat denken jullie hier van ? In mijn optiek kan het interessant zijn..

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

omdat ze het concept verder uit willen werken in Nederland, Duitsland etc. Dus misschien als hier genoeg vraag naar is ik er wel iets mee wil doen. Agentschap of wat dan ook.

 

Daarom wil ik het weten. Als er echter veel negatieve reacties op komen, onder andere van dit forum waar toch wel wat mensen op zitten met verstand, begin ik er niet aan.

Link naar reactie
  • 0

Dit klinkt wel vreemd. Dus wat jij beweert is;

 

- je betaalt fabrikant 30% zij starten productie

- hong kong bedrijf betaalt de rest en vervoert het naar you bestemming

- je betaalt alles bij ontvangst

 

Ik ken wel transportbedrijven in Azie die producten eerst naar je bestemming versturen en pas geld incasseren bij ontvangst. Maar dit is omdat ze leverage hebben.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is wat ik beweer ja.

 

Sterker nog in sommige gevallen is de aanbetaling niet eens nodig. Je zoekt je product uit en geeft het HK bedrijf opdracht tot financiering.

 

Het financiële risico wat je dan dus loopt is vrij klein. Hier betaal je dan echter wel 1.9% kosten totale invoice over. Plus 0.5% per 30 dagen aflossing inkoopwaarde over.

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me erg interessant, alleen klinkt dit iets te makkelijk/mooi. Dan kan ik dit alleen voorstellen dat de bedrijf in Hong Kong hoge eisen hebben met kredietwaardigheid. 1.9% + 0.5% + 500euro is niks voor de eventuele risico's die zij lopen. En ik neem aan dat ze zelf ook quality control gaan uitvoeren op de goederen, dat is voor hun 1 van de grootste risico's dat jij niet gaat betalen omdat de goederen niet in orde is.

 

Erg riskant (voor hun) ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

wat ik van hun heb begrepen is dat ze voor een bepaald percentage van de iw een verzekering afsluiten. dit idd tegen het risico dat wij niet betalen. quality control is niet aan de orde. ze controleren echter wel de hoeveelheid. dus 200 cartons in een container en geen 199.

 

qua eisen, daar ben ik niet van op de hoogte. waarschijnlijk dat ze bij veel transacties gewoon tot 30% pakken vooraf.

 

maar het klinkt best, mits het zo uitgevoerd wordt als ze het mij hebben omschreven, interessant toch ? Zal nogmaals contact opnemen met de beste man. Denk dat hier wel een toekomst in zit. Bedankt voor je reacties btw

Link naar reactie
  • 0

Dat is wat ik beweer ja.

 

Sterker nog in sommige gevallen is de aanbetaling niet eens nodig. Je zoekt je product uit en geeft het HK bedrijf opdracht tot financiering.

 

Het financiële risico wat je dan dus loopt is vrij klein. Hier betaal je dan echter wel 1.9% kosten totale invoice over. Plus 0.5% per 30 dagen aflossing inkoopwaarde over.

 

Ik denk dat hetvolgende het geval is:

 

Jij denkt een goede prijs bedongen te hebben (FOUT hahaha) en gaat hiermee naar de "financier"

 

Natuurlijk betaal jij nooit direkt aan de fabrikant, dat doet de financier want die plaatst de bestelling.

 

Vervolgens checken ze jouw kredietwaardigheid (meesten komen hier NIET doorheen), maar natuurlijk gaan de heren ook direkt naar de fabrikant om eens echt keihard over de prijs te praten. Ze kunnen selectief zijn en enkel goedkeur geven aan klanten waar inkoop voordeel van 20% of meer te halen is. Plus de 1.9% natuurlijk. Wat enkel een binnentrekker is voor goedgelovigen die elk dubbeltje omdraaien omdat het "zo goedkoop mogelijk" moet zijn.

 

Vervolgens, als jouw kredietwaardigheid (lees: je zou het zelf gewoon moeten kunnen betalen) goed is, EN ze kunnen met een lekkere korting op jouw prijs inkopen gaan ze accoord.

 

Risicoloos? hoezo? het zal echt niet zo zijn dat als je niet betaald er niets gebeurd en met de mantel der liefde de zaak vergeten en vergeven wordt. Elke maand rente als je niet betaald, boete clausules en onkosten die in rekening gebracht gaan worden. Hiernaast zal je ook moeten neertellen voor een eventuele rechtsgang die zij ALTIJD winnen.

 

Hiernaast heb je dan niet meer met een Chinees bedrijf maar met een HK bedrijf te maken die veel meer mogelijkheden hebben om jou te dwingen te betalen.

 

Mijn advies zou zijn je handen hier niet aan vuil te maken, als je het niet KAN betalen heb je op het vlak van internationaal zaken doen niets te zoeken. Als je aan het dromen bent is het beter dat iemand je wakker schud alvorens je grote fouten maakt.

Link naar reactie
  • 0

"3. Goederen worden door geleverd aan een door hun!! gekozen forwarder"

 

Ook hierover zal je een te hoge prijs betalen. There is no such thing as a free lunch.

Uiteindelijk zal je duurder uit zijn dan je concurrenten die zelf rechtstreeks uit China importeren, maar wel genoeg krediet hebben om direct met de fabrikant te handelen.

 

En je hebt nog geen zekerheid of de goederen nou wel of niet van goede kwaliteit zijn.

Mochten de aangekomen goederen van matige/slechte kwaliteit zijn, dan heb je een groot probleem.

Link naar reactie
  • 0

Beste Paul,

 

Laat ik aan de hand van je post even zo reageren.

 

 

Ik denk dat hetvolgende het geval is:

 

Jij denkt een goede prijs bedongen te hebben (FOUT hahaha) en gaat hiermee naar de "financier"

 

Natuurlijk betaal jij nooit direkt aan de fabrikant, dat doet de financier want die plaatst de bestelling.

Neen dat zie je verkeerd, de bestelling plaatst de afnemer, de prijzen zijn concurrerend met anderen eea afhankelijk van volume ed. Sterker zij hebben geen enkele bemoeienissen met de Productie, uitvoering en of kwaliteit.

 

Vervolgens checken ze jouw kredietwaardigheid (meesten komen hier NIET doorheen), maar natuurlijk gaan de heren ook direkt naar de fabrikant om eens echt keihard over de prijs te praten. Ze kunnen selectief zijn en enkel goedkeur geven aan klanten waar inkoop voordeel van 20% of meer te halen is. Plus de 1.9% natuurlijk. Wat enkel een binnentrekker is voor goedgelovigen die elk dubbeltje omdraaien omdat het "zo goedkoop mogelijk" moet zijn.

Eea heb ik gecheckt bij bevriende afnemers en die hebben geen ervaring zoals jij het omschrijft. Sterker nog het bijkomende voordeel is dat de uiteindelijke betaling door HK gedaan is en bij mogelijke verborgen claims communiceert dat iets gemakkelijker om je geld terug te krijgen ipv verrekening met future business,

 

Vervolgens, als jouw kredietwaardigheid (lees: je zou het zelf gewoon moeten kunnen betalen) goed is, EN ze kunnen met een lekkere korting op jouw prijs inkopen gaan ze accoord.

Wellicht dat iedereen die in China koopt dit met eigen geld doet, ik denk dat het een verruiming van de liquiditeit is.

 

Risicoloos? hoezo? het zal echt niet zo zijn dat als je niet betaald er niets gebeurd en met de mantel der liefde de zaak vergeten en vergeven wordt. Elke maand rente als je niet betaald, boete clausules en onkosten die in rekening gebracht gaan worden. Hiernaast zal je ook moeten neertellen voor een eventuele rechtsgang die zij ALTIJD winnen.

Dat het afgerekend moet worden is volstrekt helder, daarom hebben zij geen bemoeienissen met de kwaliteit. Laat dat helder zijn. Dus !GEEN! QC van hun kant. Ook de eindafrekening moet in het land van levering plaatsvinden. Daar hebben de mensen eigen administratieve rechtsvormen.

 

Hiernaast heb je dan niet meer met een Chinees bedrijf maar met een HK bedrijf te maken die veel meer mogelijkheden hebben om jou te dwingen te betalen.

We gaan er ook vanuit dat de klanten eerlijke afnemers zijn en een credit check is zo gedaan.

 

Mijn advies zou zijn je handen hier niet aan vuil te maken, als je het niet KAN betalen heb je op het vlak van internationaal zaken doen niets te zoeken. Als je aan het dromen bent is het beter dat iemand je wakker schud alvorens je grote fouten maakt.

Dromen zijn bedrog, maar ik leg het op dit forum voor om reacties te krijgen. Zoals ik het ook weggelegd heb bij twee bedrijven waar reeds zaken mee gedaan wordt. Dus eigenlijk ben ik in de breedste zin aan het oriënteren. Maar bedankt voor je reactie.

Link naar reactie
  • 0

Beste Paul,

 

Laat ik aan de hand van je post even zo reageren.

 

 

Ik denk dat hetvolgende het geval is:

 

Jij denkt een goede prijs bedongen te hebben (FOUT hahaha) en gaat hiermee naar de "financier"

 

Natuurlijk betaal jij nooit direkt aan de fabrikant, dat doet de financier want die plaatst de bestelling.

Neen dat zie je verkeerd, de bestelling plaatst de afnemer, de prijzen zijn concurrerend met anderen eea afhankelijk van volume ed. Sterker zij hebben geen enkele bemoeienissen met de Productie, uitvoering en of kwaliteit.

 

Vervolgens checken ze jouw kredietwaardigheid (meesten komen hier NIET doorheen), maar natuurlijk gaan de heren ook direkt naar de fabrikant om eens echt keihard over de prijs te praten. Ze kunnen selectief zijn en enkel goedkeur geven aan klanten waar inkoop voordeel van 20% of meer te halen is. Plus de 1.9% natuurlijk. Wat enkel een binnentrekker is voor goedgelovigen die elk dubbeltje omdraaien omdat het "zo goedkoop mogelijk" moet zijn.

Eea heb ik gecheckt bij bevriende afnemers en die hebben geen ervaring zoals jij het omschrijft. Sterker nog het bijkomende voordeel is dat de uiteindelijke betaling door HK gedaan is en bij mogelijke verborgen claims communiceert dat iets gemakkelijker om je geld terug te krijgen ipv verrekening met future business,

 

Vervolgens, als jouw kredietwaardigheid (lees: je zou het zelf gewoon moeten kunnen betalen) goed is, EN ze kunnen met een lekkere korting op jouw prijs inkopen gaan ze accoord.

Wellicht dat iedereen die in China koopt dit met eigen geld doet, ik denk dat het een verruiming van de liquiditeit is.

 

Risicoloos? hoezo? het zal echt niet zo zijn dat als je niet betaald er niets gebeurd en met de mantel der liefde de zaak vergeten en vergeven wordt. Elke maand rente als je niet betaald, boete clausules en onkosten die in rekening gebracht gaan worden. Hiernaast zal je ook moeten neertellen voor een eventuele rechtsgang die zij ALTIJD winnen.

Dat het afgerekend moet worden is volstrekt helder, daarom hebben zij geen bemoeienissen met de kwaliteit. Laat dat helder zijn. Dus !GEEN! QC van hun kant. Ook de eindafrekening moet in het land van levering plaatsvinden. Daar hebben de mensen eigen administratieve rechtsvormen.

 

Hiernaast heb je dan niet meer met een Chinees bedrijf maar met een HK bedrijf te maken die veel meer mogelijkheden hebben om jou te dwingen te betalen.

We gaan er ook vanuit dat de klanten eerlijke afnemers zijn en een credit check is zo gedaan.

 

Mijn advies zou zijn je handen hier niet aan vuil te maken, als je het niet KAN betalen heb je op het vlak van internationaal zaken doen niets te zoeken. Als je aan het dromen bent is het beter dat iemand je wakker schud alvorens je grote fouten maakt.

Dromen zijn bedrog, maar ik leg het op dit forum voor om reacties te krijgen. Zoals ik het ook weggelegd heb bij twee bedrijven waar reeds zaken mee gedaan wordt. Dus eigenlijk ben ik in de breedste zin aan het oriënteren. Maar bedankt voor je reactie.

 

Nou ja, ik zou zeggen DOEN!

 

Goudeerlijke mensen die chinezen en bijna gratis financiering. Wat wil le nog meer.

 

Ik ben benieuwd naar de afloop.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.