• 0

Inhuur van personeel, afnemen van diensten uit India

Ik wil op een rijtje krijgen wat de meest belangrijke wet/regelgevingen zijn (overheid/IND/fiscaal) waar rekening mee gehouden moet worden voor de volgende scenario's:

 

1) in Nederland gevestigde BV ("NL BV") neemt diensten af van een Indiaas bedrijf. (De NL BV levert vervolgens weer diensten aan haar klanten in NL). De "diensten" kunnen zijn: ontwikkelen van software, leveren van diensten zoals ondersteuning bij oplossen problemen in de software, configureren van de software. Deze diensten worden vanuit India (dus remote) uitgevoerd. De NL BV wordt gefactureerd door het Indiase bedrijf voor de afgenomen diensten. Het is ook mogelijk dat er gefactureerd wordt o.b.v. van een fixed price voor een geleverd softwareproduct of naar rato van aantal gespendeerde uren ("uurtje-factuurtje").

 

Volgens mij is dit de meest simpele: alleen te maken met het systeem van verleggen van de BTW. Dus 0% BTW op de factuur , gericht aan NL BV.

 

2) idem als 1, maar nu wordt het werk vanuit Nederland verricht. De indiaase mankracht komt dus naar Nederland.

 

Deze is volgens mij lastiger omdat men hier ook te maken kan krijgen met een benodigde visum (korter dan 3 maanden) of verblijfsvergunning (langer dan 3 maanden) en tewerkstellingsvergunning. Deze laatste vergunning is afhankelijk van een aantal factoren, te vinden op oa werk.nl.

 

Heeft iemand hier ook ervaring in, kan het meer precies aangegeven worden hoe het zit, en of ik nog zaken over het hoofd zie? Of is het te complex om "even" in een forum te beantwoorden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik neem aan dat je een Indiase programmeur zoekt vanwege de veel lagere prijs dan een Nederlandse programmeur. Zij kunnen zo goedkoop werken omdat de Indiase wetgeving dit toelaat.

 

Als je een Indiase programmeur naar Nederland haalt dan valt hij onder de Nederlandse wetgeving, oa. van toepassing op het minimum loon. Ook heb je te maken met tal van andere factoren als verzekeringen, voorzieningen voor je werknemer etc. Ik zie niet in waarom je dit dus zou doen; zoek dan een programmeur die al in Nederland zit.

 

Kortom, het werk in India laten doen is goedkoper en makkelijker.

 

Bedenk echter wel dat de taalbarrière en de mindere kennis van programmeren van de gemiddelde Indiase programmeur een nadeel is. Een Nederlandse programmeur levert per definitie hogere kwaliteit dan een programmeur uit India. Ik zou dus geen complexe zaken door hen laten programmeren, want dan ben je verder van huis. :)

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je een Indiase programmeur zoekt vanwege de veel lagere prijs dan een Nederlandse programmeur. Zij kunnen zo goedkoop werken omdat de Indiase wetgeving dit toelaat.

 

Als je een Indiase programmeur naar Nederland haalt dan valt hij onder de Nederlandse wetgeving, oa. van toepassing op het minimum loon. Ook heb je te maken met tal van andere factoren als verzekeringen, voorzieningen voor je werknemer etc. Ik zie niet in waarom je dit dus zou doen; zoek dan een programmeur die al in Nederland zit.

 

Kortom, het werk in India laten doen is goedkoper en makkelijker.

 

Bedenk echter wel dat de taalbarrière en de mindere kennis van programmeren van de gemiddelde Indiase programmeur een nadeel is. Een Nederlandse programmeur levert per definitie hogere kwaliteit dan een programmeur uit India. Ik zou dus geen complexe zaken door hen laten programmeren, want dan ben je verder van huis. :)

 

Nou.... Hier ben ik het echt niet mee eens....

 

- Kwaliteit in Nederland is echt niet per definiete beter; ik denk echt eerder andersom.

(wat misschien wel zo is is dat de creativiteit in Nederland wat meer aanwezig is, maar dit kan ook soms tegen je werken)

 

- Als een Buitenlandse Medewerker hier tijdelijk is, kort gezegd op zakenreis is er helemaal geen enkele vergunning nodig. Hier zit geen enkel verschil of er van die firma een vertegenwoordiger langs komt of als er een programmeur hier langskomt.

 

Wat zeker een punt is bij dit soort verhalen, je bent echt verder van huis.... je loopt niet ff snel langs. Tijdverschillen zijn dan nog niet eens zo erg omdat 'ze' zich vaak aan 'ons' aanpassen.

 

Mijn advies bij kleine projecten; doe het niet! Ga je het wel doen zorg dan voor een betrouwbare partner. Formuleer je opdracht(en) -F.O.- en bepaal je 'meet punten'

 

succes!

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

I stand corrected, Ik had namelijk anders gehoord van een IT bureau van kennissen van mij.

 

:-) maar jij als IT gebruiker weet ook dat, auw en nu maak ik hier geen vrienden, 98,946% van de IT buro's, internetclubs, CEO-boven-aan-google-gegarandeerd-landing-pagina eikels zijn die een nog groter percentage gebakken lucht verkopen en vaak zelf nooit iets hebben ondernomen anders dan die gebakken lucht te verkopen. Zo! dat is er uit.

 

Ik bedoelde natuurlijk te zeggen dat het ook, of misschien wel heel erg hier, te maken heeft met wat voor een partij je zaken wilt gaan doen; dus maak een goede keuze gebaseerd -ook- op betrouwbare referenties

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

 

:-) maar jij als IT gebruiker weet ook dat, auw en nu maak ik hier geen vrienden, 98,946% van de IT buro's, internetclubs, CEO-boven-aan-google-gegarandeerd-landing-pagina eikels zijn die een nog groter percentage gebakken lucht verkopen en vaak zelf nooit iets hebben ondernomen anders dan die gebakken lucht te verkopen. Zo! dat is er uit.

Dat klopt, helaas.
Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties voor dusver. Kwaliteit en betrouwbaarheid zijn inderdaad belangrijk, maar wil ik buiten deze discussie houden. Mij gaat het puur om wet/regelgevingen.

 

Na verder zoeken en bellen is het mij nu redelijk goed duidelijk:

Het inhuren van mankracht van een bedrijf uit India om betaald werk te laten doen voor NL BV is voor mij geen optie.

 

Wat wel een optie is: alleen in relatie tot de -door het Indiaase bedrijf- geleverde goederen (in dat geval software) aan NL BV, werk laten verrrichten door een medewerker van dit Indiaase bedrijf in Nederland. Dan is dit onderdeel van de geleverde diensten en vindt hier normale facturatie voor plaats. Wel moet het Nederlandse "gastbedrijf" een tewerkstellingsvergunning (TWV) aanvragen voor de vreemdelingencategorie "internationale handelscontacten".

 

Naast de benodigde TWV is er natuurlijk ook een visum of verblijfsvergunning nodig, afhankelijk van de duur van het verblijf in Nederland. Maar deze persoon kan pas werkzaamheden verrichten als die TWV er is.

Link naar reactie
  • 0

Sorry Wouter, maar Iwan heeft echt gelijk. De kwaliteit van personeel is gelijk, zo niet beter, aan Nederlands personeel. Evenals de beschikbaarheid er van. In India heb je bijna ongelimiteerde toegang tot zeer hoog opgeleid personeel, waar in NL schaarste vaak een groot probleem is. Daarnaast, als je longstayers hier heen haalt, betaald via India dan heb je hier uiteraard wel kosten voor huisvesting, vervoer ed. maar dan zijn ze alsnog goedkoper als Nederlandse programmeurs.

 

Natuurlijk is het lastiger, want je moet een project goed managen, om zo problemen te voorkomen. Communicatie en ervaring is de key naar mijn idee.

 

Vandaar ook een vraag aan TS, waarom zou je zelf helemaal het wiel gaan uitvinden? En waarom zou je niet via een van de vele gerenommeerde bestaande partijen mensen inhuren (longstayers of in India)? Vaak hebben bestaande partijen al de ervaring, infrastructuur en middelen om het tot een succes te maken. Wellicht een puntje ter overweging? Scheelt je in ieder geval een hoop kopzorgen en uitzoekwerk m.b.t. wet- en regelgeving.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 58 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.