• 0

Hoeveel procent van de winst krijgt mijn investeerder?

Hallo iedereen,

 

Na een avondje googlen en op dit forum rondklikken ben ik wat wijzer, maar toch wil ik mijn specifieke situatie aan jullie voorleggen.

 

Ik begin een cv. Ikzelf en 1 partner gaan beide fulltime aan het werk in dit dienstverlenend bedrijf. Partner 3 is de stille vennoot.

Iedereen investeert € 30.000,- voor een startkapitaal van € 90.000,-

 

Verwachte omzet in de toekomst: 150.000-250.000 per jaar. Ik ga even uit van 200.000

Waarschijnlijk hebben we 6 maanden nodig om redelijk te gaan draaien, 12 maanden voor volle sterkte.

 

Stel dat de 2 werkenden per maand 5000 bruto aan "salaris" pakken, (samen 120.000,- p/j)

vaste lasten en afschrijving per maand zitten rond de 2000,-, (24.000 p/j)

Dan blijft er per jaar 56.000 euro winst over.

 

Met deze cijfers, wat zou jullie advies zijn voor mijn voorstel aan de stille vennoot?

Is het normaal dat hij een derde daarvan krijgt, omdat hij ook een derde van het startkapitaal heeft ingelegd?

Dat lijkt me zo veel, dan zou hij na 10 jaar bijna 200.000 ontvangen voor zijn investering van 30.000.

Aan de andere kant neemt hij ook een risico natuurijk..

Of zijn afspraken als "bij een omzet van zoveel, gaan de salarissen zoveel omhoog" normaler dan een verschoven procentuele verdeelsleutel voor de winst?

 

Ik weet dat je kan afspreken wat je wil, maar wat zou in dit geval "ballpark" billijk zijn?

Kans van slagen voor het hele bedrijf acht ik op 75%, en dus 25% kans op mislukken.

 

En nog een kleine zijstap; heeft de rechtsvorm cv nog nadelen in dit opzicht t.o.v. een BV, omdat je hier geld in het bedrijf kan laten zitten? Of werkt dat bij een cv hetzelfde, ondanks dat je qua inkomen voor alle winst belast wordt..

 

Sorry voor de warrige uitleg,

Bedankt voor de reactie alvast!

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

hallo Vidius,

 

Het een en ander ga je natuurlijk met elkaar bespreken en opnemen in een CV akte. Het is natuurlijk handig daar van te voren over na te denken. Jij met je partner krijgen natuurlijk een arbeidsvergoeding. De commandiet zal net als jullie ook trouwens een vergoeding krijgen over het kapitaal wat wordt ingebracht. Je maakt zelf een inschatting van het risico dan zal de vergoeding van het kapitaal ook bij een hoger risico horen.

 

Je spreekt over salaris, dat is er niet in een CV het betreft dan gewoon kapitaal opnamen.

 

De winst zal dan uit komen opbasis van jou gegevens 200.000 -/- 20.000 = 180.000 hiervan gaat dan eerst de vergoeding voor het kapitaal af, daarna de arbeidsbeloning. De restwinst zal worden verdeeld onder alle vennoten.

 

Een bv is met deze winsten niet direct interesant (financieel) met name als je nog starter bent en daardoor nog 3 jaar van die fiscale faciliteiten gebruik kunt maken.

 

Misschien moet je niet naar een CV maar gewoon naar een VOF met je partner en een Lening van de "commandiet". Dan kun je een leningsovereenkomst afsluiten en je daar dan aan houden. Dan heb je zakelijk verder niets met de commandiet te maken.

Link naar reactie
  • 0

hallo Vidius,

 

Het een en ander ga je natuurlijk met elkaar bespreken en opnemen in een CV akte. Het is natuurlijk handig daar van te voren over na te denken. Jij met je partner krijgen natuurlijk een arbeidsvergoeding. De commandiet zal net als jullie ook trouwens een vergoeding krijgen over het kapitaal wat wordt ingebracht. Je maakt zelf een inschatting van het risico dan zal de vergoeding van het kapitaal ook bij een hoger risico horen.

 

Je spreekt over salaris, dat is er niet in een CV het betreft dan gewoon kapitaal opnamen.

 

De winst zal dan uit komen opbasis van jou gegevens 200.000 -/- 20.000 = 180.000 hiervan gaat dan eerst de vergoeding voor het kapitaal af, daarna de arbeidsbeloning. De restwinst zal worden verdeeld onder alle vennoten.

 

Een bv is met deze winsten niet direct interesant (financieel) met name als je nog starter bent en daardoor nog 3 jaar van die fiscale faciliteiten gebruik kunt maken.

 

Misschien moet je niet naar een CV maar gewoon naar een VOF met je partner en een Lening van de "commandiet". Dan kun je een leningsovereenkomst afsluiten en je daar dan aan houden. Dan heb je zakelijk verder niets met de commandiet te maken.

 

Heel goed advies; valt weinig op aan te vullen. Je zou nog kunnen bekijken als je de optie leningsovereenkomst opstelt om de "commandiet een achtergestelde lening verstrekt krijgt hij een iets hogere rente welke aftrekbaar is in de IB sfeer

Link naar reactie
  • 0

Goede morgen Vidius.

 

Volgens mij kun je, in de CV overeenkomst, volstaan met de commandiet een ruim rentepercentage toe te kennen voor zijn risico.

(Wellicht aan te vullen met een gering percentage van de overwinst bij zeer goede resultaten ?)

 

De overwinst blijft dan geheel voor de beherende vennoten ter beschikking.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de reacties!

 

Het is mij een beetje onduidelijk hoe het zit met de rentevergoeding voor ingelegd kapitaal. Dit is standaard toch? Zijn hier leidende percentages voor of is dit iets wat je onderling afspreekt ? is het gebruikelijk dat de commandiet "slechts" deze rente ontvangt en weinig of geen overwinstdeling? Klinkt mij redelijk aannemelijk in de oren, hij bouwt immers ook kapitaal op met de groei en waardevermeerdering van het bedrijf toch?

 

@ Jan. Is het mogelijk een schatting of bandbreedte van het ruime percentage te geven? Wat klinkt aannemelijk?

 

@Alex en @Ves, een gewone lening is inderdaad ook een optie, maar vindt de commandiet minder interessant..

 

@Ronaldinho, "Mis" is investering van 60000 kwijt (misschien iets minder met verkoop..) maar geen schuldeisers verder, dus relatief te overzien. Denk dat fiscale voordelen in dit stadium opwegen tegen de extra veiligheid die een BV biedt.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is mij een beetje onduidelijk hoe het zit met de rentevergoeding voor ingelegd kapitaal. Dit is standaard toch? Zijn hier leidende percentages voor of is dit iets wat je onderling afspreekt ? is het gebruikelijk dat de commandiet "slechts" deze rente ontvangt en weinig of geen overwinstdeling? Klinkt mij redelijk aannemelijk in de oren, hij bouwt immers ook kapitaal op met de groei en waardevermeerdering van het bedrijf toch?

Het winstpercentage (het is geen rentevergoeding: als er geen winst is, is er geen vergoeding) is mede afhankelijk van het risico. Bij een ongekend hoog risico hoort een ongekend hoog rendement. Je bent vrij om de winstverdeling onderling vast te stellen. Dat kan in de vorm van een min of meer vaste vergoeding (percentage van de inleg) of een percentage van de winst, of een combinatie daarvan.

 

Of de commandiet ook kapitaal opbouwt en/of recht heeft op waardevermeerdering is ook onderdeel van die afspraken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.