• 0

Wel of geen kinderopvangtoeslag bij Start vanuit WW

Beste HL professionals en ervaringsdeskundigen,

Wie heeft er ervaring of kennis over onderstaande situatie;

De belastingdienst kent kinderopvangtoeslag toe wanneer beide partners werken.

Wat gebeurt er op het moment dat je als zelfstandige gaat starten vanuit een WW uitkering.

De belastingdienst zegt dat je winst uit ondernemening moet hebben.

Dat is duidelijk maar bij veel starters is die winst nog niet zo snel geraliseerd.

De hamvraag hier:

Hoe kijkt de belastingdienst naar de periode waarbij je nog centen van het UWV (als voorschot) ontvangt.

Ik heb de vraag al gestel aan de BEl.dienst maar zij wisten daar geen antwoord op te geven en komen daar later op terug.

Ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringen van mensen met kleine kinderen die naar de opvang gaan. De situatie moet dan wel als volgt zijn;

- 1 partner werkt fulltime

- 1 partner heeft ww uitkering vanaf het begin van het jaar en gaat ergens halverwege starten met eigen bedrijf via regeling "starten vanuit ww". Dus het hele jaar nergens meer in loondienst geweest.

Alvast dank voor de reakties. Jullie snappen hoop ik wel dat ik volgend jaar geen zin heb in het terugbetalen van alle kinderopvangtoeslag omdat de Belastingdienst mij ziet als "Niet werkend" / "Niet Trajectvolgend via WW of gemeente" ook niet al "Zelfstandige" omdat ik nog een uitkering als voorschot van de WW ontvang.

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

• 0

Winst uit onderneming kan ook negatief zijn (dus verlies).

Ik voorzie nog niet direct problemen. Er zijn genoeg zelfstandigen die niet of nauwelijks winst maken en toch recht hebben op kot omdat zij betaalde arbeid met zorg combineren. Als je dus ingeschreven bent bij de KvK en daadwerkelijk gaat ondernemen (even los van de winst die je al dan niet maakt dit jaar) zou je in aanmerking moeten komen voor de kot.

Tip: schat je inkomen een stuk hoger in dan realistisch is. Je krijgt dan maandelijks een lager bedrag aan kot uitgekeerd dan waar je recht op hebt. Tegen het eind van het jaar kun je de aanvraag dan eventueel bijstellen op grond van realistische inkomensgegevens.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

• 0

Higio, Wat goed van je! En Marjan wat fijn voor je zo'n compliment nog zelfs voor het weekend begonnen is!

Marjan, bedankt voor de snelle reaktie en nuttige informatie.

Ik heb pas echt rust als ik het antwoord van de Belastingdienst zelf teruggekoppeld heb gekregen. En ik ben pas tevreden als ik het van hen zwart op wit heb.

Ik zal het antwoord sowieso even aan je terugkoppelen.

Groet,

Gizzo

• 0

Beste Gizzo,

Als ik de regels van de KOT nog eens goed nalees is de situatie als volgt:

In de periode dat een partner, naast een andere werkende partner, een "gewone" WW uitkering heeft, heb je geen recht op de KOT.

Het recht treedt weer in werking op het moment dat je fiscaal ingeschreven staat als ondernemer. Het resultaat van het ondernemerschap is echter niet van belang.

Ook is het niet van belang dat je een voorschot ontvangt van het UWV. (Dat moet je zien als alleen een eventuele financiële bijdrage als je te weinig verdient in je onderneming gedurende een periode van een halfjaar).

In feite moet je beide werkzaam zijn.

Dus eigenlijk had je per 1 januari al een wijziging moeten indienen bij de belastingdienst om de KOT stop te zetten.

Vervolgens kun je dan op een later moment (in dit geval vanwege ondernemerschap) de aanvraag weer indienen.

Een gedeelte van dit jaar heb je dus geen recht op KOT en zal je dan ook moeten terugbetalen.

Groet,

Peter

• 0

Beste Peter,

Onderstaand citaat begrijp ik niet helemaal;

"Dus eigenlijk had je per 1 januari al een wijziging moeten indienen bij de belastingdienst om de KOT stop te zetten.

Vervolgens kun je dan op een later moment (in dit geval vanwege ondernemerschap) de aanvraag weer indienen.

Een gedeelte van dit jaar heb je dus geen recht op KOT en zal je dan ook moeten terugbetalen."

Naar mijn weten is het zo dat wanneer je slechts 1 dag in 2011 gewerkt zou hebben automatisch recht hebt op KOT voor dat hele jaar. Dus als ik volgende week ergens een dag ergens zou gaan werken is alles hersteld.

Wat ik nu lees is helemaal nieuw voor mij. Waarom moet ik nu een gedeelte terugbetalen volgens jou?

• 0

Naar mijn weten is het zo dat wanneer je slechts 1 dag in 2011 gewerkt zou hebben automatisch recht hebt op KOT voor dat hele jaar. Dus als ik volgende week ergens een dag ergens zou gaan werken is alles hersteld.

Blijkbaar een hardnekkige misvatting. Omdat het aanvraagprogramma voor de kot alleen vraagt of u in het betreffende jaar inkomen uit loondienst (of anders) heeft wordt het vaker geroepen dat 1 dag werken in het jaar voor een heel jaar recht geeeft op kot.

Er dient echter een redelijke verhouding te bestaan tussen arbeidsuren en uren opvang. De kot is immers bedoeld om het mogelijk te maken zorg en arbeid te combineren. Rechtbank Rotterdam heeft hierover op 27 jauari 2011 uitspraak gedaan (LJN: BP2591).

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

• 0

Ik heb het voor de zekerheid nog even gecheckt middels het "programma voor intermediairs van de belastingdienst". Overigens dit programma is alleen bestemd voor adviseurs.

Wellicht was ik wat te snel met het antwoord geven en heb ik mij vergist met het jaartal. Zou je alléén een WW uitkering hebben en verwacht dat het in 2012 ook nog zal zijn dat moet je een wijziging voor het nieuwe jaar indienen.

De helptekst in het programma geeft, op dit moment, het volgende aan:

Als u geen werk meer hebt

Bent u werkloos geworden? Hebt u als ondernemer uw bedrijf beëindigd? Of werkt u niet langer mee in de onderneming van uw partner en krijgt u geen meewerkaftrek meer? Als 1 van deze situaties voor u geldt in 2011 en uw kinderen gaan nog steeds naar de opvang, dan hebt u het hele jaar nog recht op kinderopvangtoeslag.

Wat moet u doen?

Als u werkloos wordt, hoeft u de kinderopvangtoeslag dus niet direct stop te zetten. Dit moet u pas doen voor het jaar 2012, als uw situatie niet verandert. U kunt de stopzetting dan doorgeven in het nieuwe Aanvraag- en wijzigingsprogramma kinderopvangtoeslag voor 2012.

Uw inkomen verandert

Als uw inkomen daalt door uw werkloosheid, is het goed om dit aan ons door te geven. De hoogte van uw toeslag is onder andere afhankelijk van uw inkomen.

@ Marjan,

Staat dit nu haaks op jouw antwoord?

Groet,

Peter

• 1

Nee Peter, niet haaks. Men moet echter voorzichtig zijn, er wordt momenteel driftig teruggevorderd en rechtbanken lijken er ook naar te neigen de redelijkheid van het aantal geclaimde uren opvang te toetsen aan de noodzaak m.b.t. arbeid.

Stel dat je per 1 februari werkloos bent geworden en het hele jaar de opvang en kot behoudt zonder pogingen weer aan het werk te komen (niet deelnemen aan een reïntegratietraject van het UWV bijvoorbeeld) dan loop je het risico dat bij controle achteraf de belastingdienst zal stellen dat de opvang niet het gehele jaar noodzakelijk is geweest.

Voor 2012 is het voorstel om in de Wko op te nemen dat nog maximaal drie maanden aanspraak bestaat op kot wanneer men werkloos wordt (wat ik persoonlijk wel een erg korte periode vind maar dit terzijde).

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

• 0

Nee Peter, niet haaks. Men moet echter voorzichtig zijn, er wordt momenteel driftig teruggevorderd en rechtbanken lijken er ook naar te neigen de redelijkheid van het aantal geclaimde uren opvang te toetsen aan de noodzaak m.b.t. arbeid.

Beste Marjan,

Ondertussen heb ik de aangehaalde zaak even globaal gelezen. En inderdaad is het te kort door de bocht om te zeggen dat één dag werk je een KOT kan opleveren.

Maar ik ga ervan uit dat Gizzo, indien er gestart is met een normale onderneming (waarin uren gemaakt worden), toch de KOT ontvangt.

Groet,

Peter

• 0

Goed om dit te lezen van experts, want ook in mijn omgeving bestaat dit idee dat als je kinderen het hele jaar na de KO gaan, en jij de laatste weken nog even bij de TNT post gaat sorteren die allemaal vergoed wordt. Ik moet wel zeggen dat de site van de Belastingdienst hier ook niet al te duidelijk over is.

Ik ben benieuwd hoe dat volgend jaar gaat, maar dat is een andere discussie.

Groeten,

Sabra

• 0

Volgend jaar komt er (als de plannen doorgaan) in de wet een koppeling tussen het aantal uren dat arbeid wordt verricht en het aantal uren kinderopvang dat voor toeslag in aanmerking komt. Bij dagopvang is dat 140% van het aantal gewerkte uren en bij buitenschoolse opvang 70% met een maximum van 230 uur per kind.

Op dit moment is er geen letterlijke tekst in de wet waaruit een koppeling blijkt maar wordt aangesloten bij de bedoeling van de wetgever vandaar dat men uitgaat van een 'redelijke verhouding'.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar