• 0

Relatiebeding en bestaande relaties?

Goedenavond,

Ik ben student-ondernemer en werk als parttimer met een nulurencontract bij werkgever X. Een tijdje geleden ben ik daarnaast een eigen onderneming begonnen. Mijn werkgever X heeft er nooit - niet dat ik weet tenminste - problemen mee gehad.

Binnenkort stap ik echter op om meer tijd te kunnen steken in mijn eigen onderneming. Toen ik dat vertelde heeft mijn werkgever mij vrij snel daarna een relatiebeding laten tekenen, om te voorkomen dat ik direct contacten gaat leggen met zijn klanten. Dat heeft hij op een minder plezierige wijze erg geforceerd en ik ben dom geweest om te tekenen... ik had namelijk gewoon mogen weigeren.

Maar helaas. Natuurlijk wil ik niet zijn klanten afpakken, maar het gaat mij in principe om één partij Y met wie ik zaken wil doen. Dat betreft iemand waarmee mijn werkgever X een samenwerking mee heeft gehad en dus ook onder klanten gerekend wordt (betreft nl. relaties tot 24 maanden terug).

Er staat: 1. Het is de Opdrachtnemer verboden om (...) uit eigen naam op enigerlei wijze zakelijke contacten na te gaan of te onderhouden met klanten van de Opdrachtgever. 2. Klanten van de Opdrachtgever zijn alle natuurlijke en rechtspersonen waarmee de Opdrachtgever gedurende een periode van 24 maanden voorafgaande aan de beëindiging van de overeenkomst zakelijke contacten heeft onderhouden, daaronder begrepen (rechts)personen waarmee de Opdrachtgever in onderhandeling is (geweest) om diensten en/of producten aan te leveren. 3. {de dwangsommen, boetes, etc}. In de volgende drie artikelen staat hetzelfde maar dan voor de Opdrachtgever.

Nu wil ik kijken welke mogelijkheden de overeenkomsten biedt en of er legale constructies mogelijk zijn waarbij ik alsnog met Y kan zakendoen. Zolang ik me maar aan de letter houd.

Drie vragen:

1. Het relatiebeding is twee kanten op (ik mag zijn klanten niet contacten en hij de mijne niet). Dat is eigenlijk raar, want Y was al mijn klant vóór de ondertekening, dat is aantoonbaar (offerte). Klant Y is dus van beide partijen klant. Geldt het relatiebeding dan nog? Is het contract dan ongeldig, of zou de rechter dan de tijdsduur van de relaties vergelijken?

2. Is het mogelijk om opdrachten van Y via een partij Z te laten lopen? In principe heb ik dan geen contact met Y - ik zou in theorie niet eens kunnen weten aan wie partij Z het product doorlevert. Of is dat te gemakkelijk gedacht? Wat zijn de risico's?

3. Mijn werkgever zei dat ik wel mocht inkopen bij partij Y. Maar volgens mij kan dat helemaal niet volgens het contract en heeft hij maar wat onzin geroepen. Klopt dat?

Alvast bedankt voor reacties!

Hier een jonge ondernemer die vandaag geleerd heeft niet te snel te tekenen ;-)

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/33080-relatiebeding-en-bestaande-relaties/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Hallo Dirk L,

Het is zeer moeilijk om zonder alle ins en outs te weten een behoorlijk antwoord, laat staan een 100% waterdicht antwoord te verstrekken, maar ik vraag mij sowieso het volgende af:

Wat ben je in loondienst bij werkgever X, ben je parttimer (bijv. 10 uur/week) of ben je oproepkracht (0 uren/week)? Wat is het belang van je baas om je te houden aan een relatiebeding als je maar zelden in aanraking komt met relaties?

In welke hoedanigheid heb je het relatiebeding getekend: als werknemer van werkgever X of in de hoedanigheid van directielid van je al bestaande onderneming (ik snap namelijk de terminologie in het relatiebeding niet: Opdrachtgever/Opdrachtnemer? Of staat dit beding in de Algemene Voorwaarden van bedrijf X?

Zo ik het relatiebeding interpreteer, uitgaande even van werkgever versus werknemer, is het indirect met partij Y gaan werken via Z ook een overtreding van het beding (het mag op generlei wijze).

Overigens, dat het eigen bedrijfje al langere tijd bestaat en de huidige baas daar geen problemen mee heeft, betekent niet dat hij dat alsnog kan gaan krijgen of kan gaan uiten. Geldt er bijv. ook nog vanuit het arbeidscontract of vanuit een CAO een nevenactiviteitenverbod?

Tenslotte, als er een geldig en afdwingbaar relatiebeding is kan in gezamenlijk overleg het beding afgezwakt worden en/of verhelderd worden. Als uw straks ex-baas aangeeft dat hij geen probleem ermee heeft dat u bij Y inkoopt is dat dus mooi meegenomen (uiteraard schriftelijk!).

In het algemeen geldt dat goed en tijdig overleg tussen partijen de beste oplossing is en te prefereren is boven dure en tijdrovende rechtszaken met vaak onzekere uitkomsten.

Sterkte,

Hans van Dongen/Steunpunt Arbeidszaken / 5-9-2011

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

• 0

1. Als de overeenkomst 2 kanten opwerkt neem ik aan dat dat ook voor het benaderen van klant Y geldt. Daar heb je meteen een opening voor een gesprek. Immers als jij de klant niet mag bedienen mag hij dat ook niet. Het tijdstip van het eerste contact lijkt me minder relevant. Wellicht kan je afspreken wat jij mag doen met Y en wat hij.

2. Is niet aan te bevelen. Doet mij denken aan de inkoper die geen kerstpakketten meer mocht aannemen en die ze dus op naam van zijn vrouw liet bezorgen.

3. Een relatiebeding is feitelijk een afgezwakt concurrentiebeding. Dus de opmerking dat je wel bij Y mag inkopen is m.i. te billijken omdat je dan je ex werkgever (opdrachtgever) geen concurrentie aandoet (en hij jou niet).

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar