• 0

Zakelijke Auto en IB

Ik zal me even voorstellen: Ik ben Danny, ik ben ZZPer in software ontwikkeling. Ik ben in 2008 gestart. Ondernemingsvorm is eenmanszaak. Ik heb 1 tot 3 klanten per jaar en opdrachten van 3-12 maanden. Ik heb nauwelijks kosten, daarom doe ik de BTW en IB zelf. Momenteel rij ik een prive auto en trek ik 0.19 EUR/km van mijn winst af ter compensatie. BTW terugvragen voor zakelijk gebruik doe ik niet (alhoewel ik dankzij dit forum begrijp dat dit gewoon mag).

 

Ik zie meerdere onderwerpen over zakelijke auto terug op dit forum maar kan niet echt antwoord op mijn vraag vinden. Het gaat meestal namelijk over de BTW. Daarom is mijn vraag wellicht 'dom'. Maar goed, vragen is kennis vergaren he! Ik wil nu een zakelijke auto aanschaffen (zakelijk voor IB en zakelijk voor BTW) en heb een vraag over de IB en activa/passiva balans.

 

Volgens de website van de belastingdienst mag je alle kosten van een zakelijke auto van je winst aftrekken. Betekent dit nu dat ik geen inkomsten belasting over het aanschaf bedrag hoef te betalen? Het verwarrende vind ik namelijk dat vaak alleen de afschrijving wordt genoemd in voorbeelden.

 

Als ik het mag aftrekken komt mijn W&V balans er dan ongeveer als volgt uit te zien (sorry voor de simpele layout)?

 

WV
factuur 120000
factuur 220000
aanschaf auto20000
bijtelling auto5000
brandstof auto3000
vaste kosten auto2000
afschrijving auto (restwaarde 10000)2000
----------------
4500027000

Waardoor mijn belastbare winst op 18000 EUR komt?

 

En hoe zet ik dat op de eindbalans (i.e. activa/passiva)? Ik begrijp dat mijn girale gelden 18000 zullen zijn en de auto na afschrijving een waarde van 18000 in de materiele activa zal hebben. Passiva moet natuurlijk dezelfde waarde hebben, dus is mijn eigen vermogen daarmee 36000? Welke posten moet ik in de passiva hanteren?

 

ActivaPassiva
Materiele zaken18000EigenVermogen36000
Giro18000
------------------
3600036000

 

Het gaat puur even om de auto, rest is buiten beschouwing.

 

Alvast bedankt!

 

mvg,

 

Danny Sedney

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je de auto als ondernemingsvermogen activeert, moet je hem op de balans opnemen - de betaling is slechts een uitgave, het zijn geen kosten. De kosten worden gevormd door de afschrijving. Zoals je het nu doet, neem je de kosten twee keer: een keer ineens, en een keer via de afschrijving.

 

In jouw voorbeeld staat de aanschaf van de auto dus niet in de winstberekening en kom je op een winst uit van 38.000.

 

Qua cash: als je verstuurde facturen ook betaald zijn, heb je 40.000 binnengekregen. Je hebt 25.000 aan de auto uitgegeven (20k voor de auto, 3k brandstof en 2k vaste kosten). De bijtelling voor de auto en de afschrijving zijn geen posten waar geld mee gepaard gaat. Je hebt in dit voorbeeld dus 15.000 in kas (of op de bank).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hallo Danny,

 

De aanschaf van een zakelijke auto direct op de W/V rekening laten drukken gaat helaas niet. Je zult op de auto moeten afschrijven. Verder dien je ook rekeing te houden met een bijtelling voor IB als je meer dan 500 kilometer per jaar prive de auto gaat gebruiken (42 kilometer per maand).

Tevens zul je bij prive gebruik auto een correctie op de BTW moeten toepassen.

 

Suc6.

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0

Heren bedankt voor de antwoorden!

 

Als ik het dus goed begrijp is de aanschaf van de auto gewoon belastbare winst en zou ik, uitgaande van 50% IB tarief, dus 40.000 moeten factureren om ook de IB te kunnen betalen (alsof ik hem prive zou kopen)?

 

[edit] wacht even, @ronaldinho: Je noemt nu 38000 euro winst, dat is dan 40K-2K afschrijving neem ik aan? De waarde vermindering (afschrijving) van de auto wordt dus als verlies gezien? Wel logisch als dat zo is natuurlijk...

 

mvg,

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Ik heb misschien een rare vraag maar ik kom er niet uit met een factuur.

Als zzp'er heb ik mijn auto op de balans staan. Nu heb ik een factuur ontvangen van mijn monteur van meer dan 1000 euro.

Moet ik dit ook op de balans activeren omdat het hoger is dan 450 euro of mag het direct als kosten worden geboekt.

 

Graag hoor ik van jullie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.