• 0

Salaris verplichting B.V.

Hallo,

 

Ik ben nieuw hier, dus vergeef me als ik iets heel doms vraag.

 

Ik ben bezig met het starten van een B.V., samen met een kennis. Ook is er een investeerder bij betrokken die het startkapitaal voor ons gaat 'investeren'.

 

Nu wil ik graag weten hoe het zit met de salarissen van groot-aandeelhouders en/of directeuren. Ikzelf zou in dit geval 50% eigenaar zijn, en directeur. Men zegt dan ook dat het verplicht is een salaris uit te betalen van (ik meen) 38.000 euro per jaar.

 

Iedereen snapt, voor een startende BV is dit niet haalbaar. Zijn hier omwegen voor?

 

 

Bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

De vennootschap moet het DGA salaris wel verantwoord kunnen dragen. Met name bij de start van de BV kun je onder deze verplichting uitkomen. Vooraf overleg met de inspecteur voorkomt teleurstelling en een hoop gebakkelei achteraf. Ook wanneer het voortbestaan van een bestaande BV in gevaar komt hoef je niet aan deze verplichting te voldoen mits je maar even overleg pleegt.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Bij een startend bedrijf is het onzin om het "verplichte" directeurssalaris uit te betalen. Zolang je geen winst maakt hoef je ook dat salaris niet uit te betalen. Dat is prima uit te leggen aan de inspecteur.

 

De regels zijn ingewikkeld en als je de ispecteur belt, maken ze problemen en zeggen ze dat het niet kan, maar in de practijk gebeurt het gewoon e worden er geen problemen gemaakt.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Kurt.

Antwoord van Camelot is correct, echter als de inspecteur zich formeel opstelt zul je aan de salarisstelling moeten voldoen.

Optie is om jezelf het gestelde salaris toe te kennen en een deel van dit salaris in de BV te laten. (je moet dan wel de LB betalen).

De BV krijgt nu een schuld aan jou. Over dit bedrag is de bv op zijn beurt weer rente verschuldigd. Ten zijner tijd kun je dit "achtergestelde" salaris netto laten uitkeren.

By the way: kies nooit voor een 50/50 verhouding in de aandelen.

Succes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.