• 0

Gift + Vrijwilligersvergoeding = rendement voor iedereen? Mag dit?

Beste,

Aan de hand van een ander topic hier op HL kwam ik op DEZE site terecht. Wat hier beschreven wordt doet mijn haren overeind staan en ik vraag me ten zeerste af of dit toegestaan is. (Zo ja, dan ga ik het ook doen :D)

Korte samenvatting: Partij A geeft een gift aan Partij B. Partij B geeft vervolgens uitgesmeerd over een jaar tijd een fractie van het bedrag (+/- 60%) terug onder de noemer 'vrijwilligersvergoeding'. De redenatie van partij B (die dit arrangement aanprijst) is dat de gegeven gift een aftrekpost voor je belasting oplevert en je dus in feite 30/40/50% (afhankelijk van in welke belasting schijf je valt) terugkrijgt van de belasting. Dit bedrag samen met het deel dat je terugkrijgt van Partij B komt neer op een groter bedrag dan de originele gift. Het levert een rendement op van +/- 10% voor partij A. Het voordeel voor partij B mag duidelijk zijn, namelijk gratis geld.

Ik kan mij niet voorstellen dat dit mag, los van dat je geheel vertrouwd op het woord van partij B om je geld terug te geven (het was immers een gift) kan de fiscus hier niet gelukkig van worden. Toch?

Ben benieuwd naar jullie meningen,

Groet,

Laurens

Party & Reisverhalen http://www.donlorenzo.eu

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

heeft partij B een ANBI status?

Ik zie het al, het is mijn eigen doorgestuurde link.

Neem van mij aan dat Tom Mertens eigenaar van de site een ontzettend goede uitzoeker van de regeltjes is. Hij heeft menigmaal bereikt dat een gemeente of andere overheidsinstantie de regeltjes heeft moeten aanpassen. Het is dan volgens mij ook een politiek steekspel dat hij speelt, en het lijkt me als je op safe wil gaan hier niet aan meewerkt. Heb je echter wel zin om eens iets uitdagends te doen kun je je wel laten verleiden om met hem samen de grens op te zoeken. Hij is overigens wel betrouwbaar en doet het voor een goed doel maar is wel een echte activist.

• 0

Ja, ik geloof het wel.

Maar dat dekt volgens mij alsnog alleen het geven en ontvangen van giften af. De vergoeding -ookal hoef je die niet door te geven aan de BD- moet dusdanig klein zijn dat hij niet in verhouding staat tot de gedane arbeid (ongeveer). Met deze constructie wordt volgens mij 0 arbeid verricht en is de vergoeding dus nog steeds 'niet in verhouding', maar dan wel omgedraaid.

Party & Reisverhalen http://www.donlorenzo.eu

• 0

Ik denk dat deze club vrij snel haar ANBI status zal verliezen.

Verder heeft dit niets met ondernemen te maken zodat hier een slot op gaat.

groet

Joost

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar