• 0

Starters: Aantal vragen

Ik ben samen met iemand in Juli een VOF gestart. We hebben beiden 500 Euro ingelegd. We zullen in 2011 niet meer dan 1345 Euro BTW hoeven te betalen, maar hebben inmiddels wel voor 150 Euro aan BTW betaald en dat zal nog verder oplopen. We verwachten dit jaar geen winst te maken, maar wel te eindigen met grofweg 1.000 Euro op de rekening.

 

Samen besteden wij meer dan 1.225 uur aan de VOF, maar individueel niet. Komen we dan in aanmerking voor de kleine ondernemersregeling & zelfstandigenaftrek? Moeten wij de te betalen en ontvangen BTW gewoon met elkaar verrekenen, of hoeven we alleen de betaalde BTW terug te vragen?

 

Stel we eindigen met 1.000 Euro op de rekening, ziet men dat dan als de investering die er nog steeds staat, omdat we samen 1.000 Euro hebben ingelegd, of ziet men dat als winst? En mogen wij allebei deze 500 Euro "gratis" terugstorten op onze privé rekeningen?

 

We hebben ingrediënten aangeschaft, moeten wij als VOF een waardering van de voorraad aanhouden en daar iets mee doen?

 

Ik heb alle links op de website van de belastingdienst gevolgd, maar misschien kunnen ze eens een "wizard" maken met concrete vragen, waardoor je gewoon weet waar je wel of niet recht op hebt, wat onoverzichtelijk...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom heb je je niet goed laten voorlichten voordat je die VOF ging beginnen? Weet je wel dat je samen (elk individueel) aansprakelijk bent voor alle zakelijke acties die namens die VOF worden verricht?

Ja, dat weet ik, doel je daarmee op die 1.345 Euro, dat het per persoon is en dus niet opgaat?

Link naar reactie
  • 0

Nee. Als jouw vennoot "brokken" maakt, wordt jij ook aansprakelijk gesteld. Er zijn er genoeg die een VOF beginnen met "iemand" en die van een koude kermis thuis komen.....

Dat weet ik, maar wat is de relatie tussen je reactie en de vragen die ik stel? Het is niet zomaar iemand, maar familie en we regelen dit samen verder goed.

 

Met "Moeten wij de te betalen en ontvangen BTW gewoon met elkaar verrekenen" bedoel ik trouwens niet de 2 vennoten, maar het ontvangen en te betalen bedrag icm met wel of niet het überhaupt moeten terugbetalen van BTW. Volgens mij is dit niet een individueel iets, maar betaal je als bedrijf de BTW terug.

 

Ik heb inmiddels wat meer antwoorden gevonden en wat er op je rekening staat staat los van winst of verlies, we moeten gewoon goed bijhouden wat we prive <-> zakelijk overmaken en dat op de juiste plaats invullen bij de aangifte.

 

Ik zou dus wel graag nog reactie op mijn vragen ontvangen, ik heb het idee dat we afdwalen.

Link naar reactie
  • 0

in het kort dan de antwoorden op je vragen.

 

1. Elk van jullie moet 1225 uur werken om in aanmerking te komen voor zelfstandigenaftrek in je eigen IB aangifte.

2. Bij de kleine ondernemersregeling hoef je het saldo van de te betalen en te vorderen btw niet af te dragen als het saldo lager is als 1345 euro. Als je tot nu toe 150 euro terug te vragen hebt maar nog geen omzet hebt en dus geen te betalen btw dan gebruik je de kleine ondernemersregeling nog niet. Pas als je te betalen btw hoger word als te vorderen btw dan komt de kleine ondernemersregeling in beeld.

 

De vraag belasting had je zelf al ontdekt, dit heeft inderdaad niks met je banksaldo te maken maar je betaald puur inkomstenbelasting over de winst. En elke VOF administratie moet inderdaad ook een goede registratie bijhouden van prive stortingen en prive opnamen, het is (verplicht) onderdeel van de hele bedrijfsadministratie om de boel kloppend te houden.

 

Ik vermoed dat de voorraad niet echt spannende vormen aangezien een groot deel van de ingredienten bederfelijk zal zijn. Maar als je zaken op voorraad hebt dan zul je die in op de balans moeten zetten tegen de prijs waarvoor je ze gekocht hebt.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb alle links op de website van de belastingdienst gevolgd, maar misschien kunnen ze eens een "wizard" maken met concrete vragen, waardoor je gewoon weet waar je wel of niet recht op hebt, wat onoverzichtelijk...

Je bedoelt zoiets?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.