• 0

De kunst van telemarketing

Als opstartend bedrijf is mijn voorlopige hoofdtaak het zoeken van klanten... Momenteel doe ik dit vooral telefonisch: "Cold Calling", andere bedrijven opbellen en hun vertellen wat ik voor hun kan betekenen.

 

Een 20-tal telefoontjes leverden 4 afspraken op, wat ik eigenlijk niet slecht vindt. Toch voel ik dat ik nog niet zeker genoeg overkom, het nog niet op de perfecte manier aanbreng.

 

Daarom ben ik dus op zoek naar goede documentatie / tips van mensen met ervaring. Google helpt me niet echt verder, aangezien je bijna alleen resultaten krijgt van telemarketingbedrijven of ontzettend dure cursussen...

 

Mensen die hier ervaring mee hebben? Want het uitbesteden kost toch ook enorm veel geld.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Jeroen,

 

Er bestaat geen geheim recept denk ik, maar met wat juiste handvatten en veel zelfvertrouwen kom je erg ver.

Ik heb een paar jaar geleden eens een dagdeel cursus gevolgd bij www.salesquest.nl

Daar heb ik erg veel aan gehad moet ik je zeggen. Duur? Je moet kijken wat het oplevert, niet enkel wat het kost. Als de cursus 500 euro kost en je haalt er x klanten uit, is het terugverdiend.

Overigens is 4 afspraken uit 20 gesprekken heel netjes, als het kwalitatief goede afspraken zijn.

Het is vooral een kwestie van doen, een goed verhaal vertellen, Niet snel afraffelen, dus duidelijk zijn.

Overdrijf het verder niet. Mensen die ik dagelijks aan de telefoonkrijg beginnen allemaal met eeeeen heeeeeeele goede morgen, middag avond.. Daaruit is direct duidelijk dat het telemarketing is.

Zorg ook voor een goede voorbereiding. vraag niet naar een persoon die er al lang niet meer werkt...

 

Als je secretaresses wilt omzeilen, bel dan tussen 8 en 8.30 of na 18.00

Als je ze wel aan de telefoon krijgt, zorg dan dat je voornamen kent van de mensen die je wilt spreken.. Hoi met Jeroen, mag ik Pascal...

 

Enfin, zo zijn er heel wat tips te bedenken maar het is vooral veel doen. Door schade en schande word je wijs..

Ik zou een cursusje of workshop zeker overwegen als ik jou was. Daar word je niet slechter van.

 

succes ronny

 

 

 

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Indien hier ervaren telemarketeers zijn wil ik gerust mijn script wel eens doorsturen, evt. bepaalde stukjes online zetten...

 

Nu probeer ik vooral meteen het praktische voordeel op te noemen... Maak echter nog fouten zoals "Mag ik u terugbellen"? waarop je een "nee" krijgt... "Bel ik dan morgen eens terug als u meer tijd hebt?" is bv. een pak beter heb ik gemerkt...

 

Zijn er geen websites / boeken met dergelijke basiszaken in?

Link naar reactie
  • 2

Beste Jeroen,

 

Binnenkort komt een aantal HL-ers bij mij op een woensdag- of zaterdagmiddag een huiskamersessie volgen over acquisitie. Normaal is dat €150 p.p., maar Voor HL-ers is een eerste sessie gratis. Dus als je er prijs op stelt, ben je welkom en zal ik je in contact brengen met de anderen voor wellicht carpoolen o.i.d.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Beste Jeroen,

 

Binnenkort komt een aantal HL-ers bij mij op een woensdag- of zaterdagmiddag een huiskamersessie volgen over acquisitie. Normaal is dat €150 p.p., maar Voor HL-ers is een eerste sessie gratis. Dus als je er prijs op stelt, ben je welkom en zal ik je in contact brengen met de anderen voor wellicht carpoolen o.i.d.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Ik woon zelf in België, het is dus een beetje ver die verplaatsing te maken. Toch bedankt voor de uitnodiging!

Link naar reactie
  • 0

 

Zijn er geen websites / boeken met dergelijke basiszaken in?

 

als je even graaft in de website die ik je zojuist getipt hebt, zie je dat je ook wat gratis brochures, boekjes met tips voor koude acquisitie ed kunt opvragen...

er is echt genoeg te vinden op het net, maar je moet er wel even induiken

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Jeroen,

 

Ik zou wel je script willen bekijken, maar ik ben meer van de kwalitatieve benadering en dat werkt in mijn ervaring beter zonder scripts. Als ik jouw site bewonder, denk ik ook dat de kwalitatieve benadering voor jou beter werkt (ook al kom je uit de gemeente van die ene burgemeester ;)).

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Beste Jeroen,

 

Ik zou wel je script willen bekijken, maar ik ben meer van de kwalitatieve benadering en dat werkt in mijn ervaring beter zonder scripts. Als ik jouw site bewonder, denk ik ook dat de kwalitatieve benadering voor jou beter werkt (ook al kom je uit de gemeente van die ene burgemeester ;)).

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Dat van die burgemeester, daar kan ik niets aan doen :-)

 

Ik heb zaterdag met iemand afgesproken met iemand die een pak ervaring in de telesales-wereld heeft. Daarna wil ik je gerust jouw dat script eens doorsturen en hoor ik graag je opmerkingen.

 

Je hebt volledig gelijk dat een script eigenlijk niet aan te raden is. Probleem is dat ik nog onervaren ben op telesales gebied, en ik wil toch iets hebben waar ik terug op kan vallen...

 

Wat bedoel je juist met kwalitatieve benadering? Ik hamer uiteraard op de kwaliteit die wel leveren, maar in een telefoongesprek heb je slechts 30 seconden om je voor te stellen... Daarin probeer ik dan uit te leggen welke meerwaarde ik voor de persoon in kwestie kan betekenen... Maar het is niet gemakkelijk om dit kort & bondig uit te leggen.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt volledig gelijk dat een script eigenlijk niet aan te raden is.

 

Dat is eigenlijk niet wat Hans zegt. Hans pakt zaken anders aan waar hij betere ervaringen mee heeft zodat een script overbodig is.

 

Een script is zeer zeker niet af te raden. Een script moet in de eerste periode dienen als rode draad, als houvast om je verhaal te kunnen doen. Wanneer je dat aanhoudt, kun je nav je gesprekken evalueren en het script aanpassen waar nodig. Telkens 1 of 2 dingen aanpassen tot het lekker bekt en je inderdaad die eerste 20 -30 sec de aandacht kunt vasthouden.

Wanneer je dit onder de knie hebt, heb je later geen script meer nodig waardoor een wat natuurlijker verhaal ontstaat en daardoor nog overtuigender kunt zijn.

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Jeroen,

 

Binnenkort komt een aantal HL-ers bij mij op een woensdag- of zaterdagmiddag een huiskamersessie volgen over acquisitie. Normaal is dat €150 p.p., maar Voor HL-ers is een eerste sessie gratis. Dus als je er prijs op stelt, ben je welkom en zal ik je in contact brengen met de anderen voor wellicht carpoolen o.i.d.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Oud topic even kicken.Excuus daarvoor.

 

Ik zou graag een keer met mijn collega,die de contacten met de retail onderhoud en moet gaan uitbreiden, een sessie willen meemaken.

 

Staat er al wat gepland waar we bij kunnen aansluiten?

 

Groet,

 

Danny

 

Edit:

Zie dat ik hem plaats in een telemarketing topic...Gaat mij meer om het benaderen/uitbreiden van contacten in de retail waar mijn collega hulp bij kan gebruiken..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.