• 0

Welke kosten wel en niet mee nemen in nieuwe startup?

Goedemiddag mannen en vrouwen!

 

momenteel zit ik in de start-up van een nieuw online concept, een zogenoemd gat in de markt. Ik heb dan ook al wat investeerders aan kunnen trekken sinds mijn laatste bezoek hier en in November moet het nieuwe bedrijf dan ook live gaan. Over het bedrijf wil ik het hier niet hebben, dat stel ik wel voor als het wat voor stelt (woordgrap, haha ;) )

 

Die investeerders die ik net noemde zijn meteen een ingewikkeld punt. We zijn nu namelijk bezig om te kijken hoeveel procent ze krijgen voor welk geld. Zij willen natuurlijk voor zo veel mogelijk procenten zo min mogelijk betalen, en zo veel mogelijk van de winst zien. Het bedrijf wat opgestart wordt kent eigenlijk ook maar een paar kosten, en als ik mijzelf salaris wil betalen ben ik ook meteen de allergrootste. Zo wil 1 potentiële investeerder dat er maar een paar kosten opgevoerd mogen worden om de winst zo hoog mogelijk te houden, maar absoluut geen salaris, dat moet ik maar van mijn eigen winst halen. Ik kan daar bij in komen, maar ik wil natuurlijk mijzelf ook niet te kort doen.

 

Mijn vraag is, wat is voor een online bedrijf redelijk om op te voeren als kosten? Ik weet dat je bijvoorbeeld 15e per dag aan leefgeld kan declareren (toch 5k per jaar), maar dat is feitelijk gewoon afroming van de winst. Ook zou ik een kamer in mijn eigen huis aan mijzelf kunnen verhuren, maar is dit redelijk toe naar de investeerders? Ik woon er immers al en het is een privé voordeel wat ik er uit behaal (ik hoef immers minder vaste lasten privé te betalen).

 

Wat mij redelijk lijkt is het volgende:

- Onderhoud website

- Hosting website + dommeinnamen

- Administratiekosten (boekhouder, kvk, etc)

- Kantoorspullen

- Salaris

- Reisvergoeding

 

De eerste drie zijn redelijk recht voor zijn raap, die zijn van zeer groot belang om de site in de lucht te houden. Maar hoe doe ik het met de overige drie? Tuurlijk kan ik, als het een succes wordt, eens per jaar een nieuwe MacBook Pro met alles er op en er aan kopen, plus een nieuwe printer, bureau, kantoorinrichting etc, maar wat is redelijk? Een percentage van de omzet? Ik wil wel een zakelijke laptop kunnen kopen, want ik ga niet mijn privé laptop zakelijk afschrijven en er alsnog privé voor dokken.

 

Datzelfde geldt voor het salaris, is er een schema die enigszins bepaalt wat een redelijk salaris is? Ik snap dat met 25k omzet per jaar een heel ander salaris redelijk is dan met een omzet van 250k per jaar. Maar hoe krijg je dat voor aanvang van een bedrijf goed op papier? En wat is eigenlijk dan redelijk?

 

En mis ik nog belangrijke zaken? Wat zie ik over het hoofd? Tips en adviezen zijn van harte welkom!

 

Hartelijke groet,

Stef.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik neem aan een BV?

 

Je bent verplicht een directeur aan te stellen met een minimum (of marktconform> 52k) salaris van ~52k euro per jaar bruto.

 

Anyway ik denk niet dat een investeerder je salaris wilt betalen

 

[jou holding] [investeerders holding]

[xx% jou xx% investeerder (werk maatschappij)]

 

Hoe jij je salaris in de holding uitbetaald zal de investeerder worst wezen.

Link naar reactie
  • 0

Waar heb je een investeerder voor nodig, als je nagenoeg geen kosten hebt? Die investeerder verwacht een bepaald percentage aan rendement (gekoppeld aan het risico). Alles wat hij verdient, komt uit jouw zak. Dus als je hem niet nodig hebt, zou ik ook niet een deel van de onderneming aan hem verkopen.

 

Oh en leefgeld declareren???

Dat lijkt me weinig met de onderneming te maken hebben. Dat zijn dan ook geen kosten, maar is een vorm van winstverdeling. Bij een CV krijgt de commandite een (al dan niet winstafhankelijke) vergoeding voor zijn ingelegde geld en de beherend vennoot een (al dan niet winstafhankelijke) vergoeding voor zijn arbeid, eventuele kapitaalinbreng en risico. Dat alles heet winstverdeling. Als de commandite dus zegt dat je je salaris maar uit jouw deel van de winst moet halen, heeft hij gelijk. Maar dan moet je dus wel zorgen dat jouw winstaandeel groot genoeg is. Wat jij lijkt te willen, is een vaste vergoeding voor arbeid - ook dat is mogelijk, maar niet bij die investeerder. Dan zul je naar een ander moeten kijken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Lijkt mij redelijk om iets van huisvestingskosten mee te nemen. Jij doet namelijk thuis wel iets meer de verwarming aan in de winter als je thuiswerkt i.p.v. uit huis werkt, om maar 'ns een voorbeeld te noemen. Je moet het ook zo zien; je had ook een kantoortje kunnen huren... Alleen is het wat natte vingerwerk hoe jij die kosten gaat berekenen.

 

weet niet of dit echt allemaal van toepassing is, maar..

- Heb je ook verzekeringen?

- Telefoonkosten? (vast/mobiel)

- Kom je veel in contact met mensen die je uitnodigd en uit eten neemt en dat voor ze betaald?

- Moet jij op een bepaalde manier voor de dag komen (kleding ofzo)?

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.