• 0

Hoe pakken jullie de ''slechte omzet'' maanden aan?

Soms is het zo dat ik een maand mee maak waarbij de verkopen opeens niet echt goed gaan. Bij zulke situaties wacht ik de eerste 2 weken af hoe het verloopt , als ik zie dat er te weinig wordt verkocht dan grijp ik direct in en verlaag ik de prijzen fors. Dus echt 100de euro's eraf halen. (20á30% prijs verlaging op 80% van de totale voorraad.) (waarbij ik dus de goedkoopste leverancier van heel nl word, goedkoper heb je niet.)

 

Wanneer ik dat doe dan verkoop ik ineens weer een hele boel waarna ik de volgende maand weer de prijzen verhoog. Dit soort maanden maak ik tot nu toe , 3x per jaar mee ongeveer. )hopelijk zal het niet vermeerderen , denk het niet..)

 

En dan grijp ik direct in , na het 2de week of terwijl we nog in het 2de week van de maand zitten. Direct alle prijzen omlaag gooien om de maand toch goed te overleven.

 

Bij mij werkt het tot nu toe wel goed , hoe pakken jullie dat aan?

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Naast het snel en hard ingrijp methode , werk ik ook extra geconcentreerd en extra lang. Met de hoop zoveel mogelijk producten te vinden om in te kopen. Hoe meer producten hoe groter de kans is om er een paar kwijt te raken. Grotere voorraad + goede inkoop = automatisch meer winst.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Zonder de voorgaande zes pagina's volledig uit te pluizen: wat heet slechte omzet? Is dit geen gegeven voor de markt waarop je actief bent, dat er slappe maanden zijn? Er zit ook een verschil tussen lagere vraag- en daadwerkelijke verkoopprijzen. Een stabiele prijsperceptie onder potentiele klanten is niet onbelangrijk.

 

Tenslotte lees ik altijd veel over inkoop, maar niet zozeer over liquiditeitsplanning, promotie of wederverkoper spelen. Kun je met de juiste verzekeringen e.d. geen auto's voor derden stallen en tegen een (resultaatafhankelijke) vergoeding showen? Heb je een goede reparateur en bandenspecialist als partners? Zonder stevige garantievoorwaarden leg je ook veel toe op max. haalbare verkoopprijzen denk ik.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

90% van de mensen die hier hebben gereageerd , reageren op mijn manier van aanpak. Een zeer kleine aantal personen geeft aan hoe hij of zij het aanpakt bij de wat moeilijkere maanden. Dit komt denk ik doordat deze vraagstelling toch erg gevoelig is voor de meeste onder ons. (Met de gedachte : oh ik kan niks zeggen , anders weten ze mijn zwakke plek :D )

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

 

Hmm. Als je steeds weer hetzelfde product aan nieuwe klanten moet verkopen, kun je niet teveel met de markt op en neer gaan. Maar in de autohandel is elke verkochte auto er eentje. Zoals uitgelegd en voorgerekend, als Altan zijn auto's snel met een beetje winst kan verkopen, verdient hij net zoveel als iemand die zulke auto's met ietsje meer winst wat minder snel verkoopt.

 

Niks mis met wat Altan doet, alleen hij zegt het soms zo rottig.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je bent en blijft altijd afhankelijk van de markt. Als de "markt" ineens meer ziet in een nieuwer concurrerend product, dan wordt jouw "oude" product ineens onverkoopbaar. Alle liquiditeitsplanningen en mooie plannen ten spijt. Daar kun je alleen wat aan doen als je bij machte bent om een nog beter product op de markt te zetten. Soms zit het hem niet in een ander product maar in marktstrategie. Als je een grote concurrent hebt die een veel breder leverprogramma heeft, kan je positie worden verzwakt doordat er tegen je wordt gestunt. Mogelijk zelfs met een minimale marge. Daar is voor een kleine ondernemer nauwelijks tegen te vechten.

Link naar reactie
  • 0

Wat Altan doet is zelfs wetenschappelijk verantwoord. Heet revenue management en daar bestaan ingewikkelde modellen voor. Altan doet het op instinct. Die gaat niet op z'n voorraad zitten maar houdt z'n geld in beweging. Als hij met 20% prijsverlaging nog winst maakt, is dat mooi meegenomen.

 

Reken maar na. Je hebt 10.000 in auto's zitten die je elke drie maanden met 30% marge verkoopt. Of je verkoopt ze elke maand met 10% marge. Je winst is hetzelfde. Daarom kan een supermarkt met een paar procentjes marge toch winst maken. Gewoon veel en snel verkopen.

 

Die redenatie volgend, en omloopsnelheid als winstgenerator hanterend, zou je zelfs kunnen stellen dat hoe langer een auto onverkocht op je terrein staat, hoe meer geld hij je kost, dus hoe hoger je marge moet zijn om dezelfde winst te behalen.

 

Dus waarom begin je, met een aantal auto's, niet met een hele scherpe prijs en maak je hem elke dag 1% duurder?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat Altan doet is zelfs wetenschappelijk verantwoord. Heet revenue management en daar bestaan ingewikkelde modellen voor. Altan doet het op instinct. Die gaat niet op z'n voorraad zitten maar houdt z'n geld in beweging. Als hij met 20% prijsverlaging nog winst maakt, is dat mooi meegenomen.

 

Reken maar na. Je hebt 10.000 in auto's zitten die je elke drie maanden met 30% marge verkoopt. Of je verkoopt ze elke maand met 10% marge. Je winst is hetzelfde. Daarom kan een supermarkt met een paar procentjes marge toch winst maken. Gewoon veel en snel verkopen.

 

Die redenatie volgend, en omloopsnelheid als winstgenerator hanterend, zou je zelfs kunnen stellen dat hoe langer een auto onverkocht op je terrein staat, hoe meer geld hij je kost, dus hoe hoger je marge moet zijn om dezelfde winst te behalen.

 

Dus waarom begin je, met een aantal auto's, niet met een hele scherpe prijs en maak je hem elke dag 1% duurder?

 

 

 

Omdat geen enkel ander autobedrijf dat doet en jij daarmee dus veel te veel uit de pas zou lopen. De autohandel is totaal onvergelijkbaar met onze handel. Hangt veel meer van "het moment" van de dag af.

Link naar reactie
  • 0
Alle liquiditeitsplanningen en mooie plannen ten spijt.

 

Als je halverwege een maand nog niet weet of je de huur voor de volgende maand kunt betalen (afhankelijk van een enkele a.s. verkoop), houd je in het algemeen of te weinig liquiditeit aan, of ben je onvoldoende gefinancierd.

 

Hoe koop je nu die auto met een mogelijke, leuke marge bij doorverkoop in week drie of vier? Probeer wat meer aanbod te centraliseren in jouw loods, of begin een lokaal promotieplatform als je alle grote kanalen al benut.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.