• 0

Mezelf laten uitkopen uit een VOF, hoe gaat dat en wat zijn de consequenties?

Hoi,

 

Heb nu 6 jaar een horeca zaak (V.O.F.) met mijn inmiddels ex-vrouw sinds januari jongstleden, hadden de zaak al voor we gingen trouwen.

De relatie gaat nu niet meer goed en hebben het over uitkopen. Kan ik zomaar wat vragen voor wat betreft het uitkoop bedrag?

Stel dat ze mij uitkoopt, het geld wat ik dan ontvang moet ik daar belasting over betalen? Wil dit namelijk in een andere onderneming gaan stoppen? Weet alleen niet zeker of dit ook een horeca zaak wordt en moet dit binnen een bepaalde tijd?

Wat als we niet tot een oplossing komen?

 

Met vriendelijke groet,

 

 

edit:titel aangepast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

"Zomaar" wat vragen is wat de gek er voor geeft en kan natuurlijk altijd.

 

Maar naar realiteit een uitkoopbedrag vragen/ontvangen lijkt mij verstandiger. Deze wordt gebaseerd op de taxatiewaarde van jullie horecazaak. Neem hiervoor iemand in de arm die ook daadwerkelijk expertise heeft in de horecabranche en de waarde op de juiste manier in kan schatten.

 

En ja... Je moet belasting betalen én rekening houden met mogelijke gevolgen.

 

Als je met je partner niet tot een oplossing komt, kan een rechtzaak het gevolg zijn.

Gezien je idee om met het ontvangen bedrag een eigen onderneming te starten, is uitkoop het meest interessant. Maar dan moet dat bedrag er wel zijn.

Is het uitkoopbedrag binnen de bedrijfsbalaqns niet aanwezig en/of is het niet mogelijk dat jouw partner het uitkoopbedrag (al dan niet met een lening) kan betalen aan jou, dan dien je inderdaad naar andere constructies te kijken. Bijv. op aandelenpercentage wel deeleigenaar blijven van het bedrijf, maar geen bemoeienis?

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Hebben jullie een VOF akte laten maken. Wat staat daarin genoemd over ontbinding van de VOF.

 

Je hoeft niet af te rekenen met de belastingdienst. Althans dat hangt af van of je eventueel kiest voor een geruisloze overdracht. Je zult een berekening en afweging moeten maken of dat het meest voordelige optie is.

 

Voor het vaststellen van de overdrachtswaarde zal een waardebepaling noodzakelijk zijn. Vooral als er onroerendgoed bij betrokken is.

 

Zoek hierbij hulp van een adviseur, accountant of fiscalist.

Link naar reactie
  • 0

Alvast bedankt voor de snelle reactie.

 

Hebben destijds niets daarover in het contract vermeld (helaas) les voor de volgende keer.

Wat bedoeld u met geruisloze overdracht?

Heb zelf gehoord dat als je binnen het jaar een nieuwe onderneming begint dat je geen belasting betaald ????

Link naar reactie
  • 0

Geruisloze overdracht =

 

Een ondernemer die zijn onderneming overdraagt, staakt deze in fiscale zin. In principe moet hij dan afrekenen over alle meerwaarden in het ondernemingsvermogen en de fiscale reserves. Wordt de onderneming echter overgedragen aan een mede-ondernemer of een werknemer, dan kan dit onder voorwaarden zonder belastingheffing.

 

Wordt een onderneming aan een mede-ondernemer of werknemer overgedragen, dan kan men onder voorwaarden een beroep doen op de geruisloze doorschuiffaciliteit. Er hoeft dan niet te worden afgerekend over de fiscaal beclaimde meerwaarden in het ondernemingsvermogen en de fiscale reserves. Om te voorkomen dat de fiscus hierdoor belastingheffing misloopt moet de opvolger wel de boekwaarde van het ondernemingsvermogen en fiscale reserves van zijn voorganger voortzetten.

 

Herinvesteringsreservë: Als de belastingplichtige aannemelijk kan maken dat hij de met of bij de staking behaalde winst in het jaar van staking of binnen 12 maanden na staking zal herinvesteren, mag deze winst doorgeschoven worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Weet alleen niet hoe ik dit het beste kan aanpakken sta er een beetje alleen voor onze boekhouder is namelijk heel goed bevriend met mijn ex vrouw. Stel ik wil 50.000€ vragen wat zijn de voordelen en nadelen voor mij en hoe met ik dat naar hun toe overbrengen.

 

Met vriendelijke groet

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet zomaar een bedrag roepen.

 

Vooral in dit geval zou ik nu zelf een adviseur zoeken om je te helpen bij de waardering en om je te helpen de onderneming te ontbinden. Je kunt dit maar 1 keer goed doen. Je ex partner zal dit op haar manier ook gaan doen.

 

Je hebt vast wel collega ondernemers welke je een goede adviseur kunnen aanbevelen.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Dag tilburgs

 

Als je een VOF beëindigt en de ander zet de VOF voort, dan ben jij aan zet. Je hebt recht op:

 

1. het bedrag op jouw kapitaalrekening (eigen vermogen) als dat positief is, of je moet betalen als dat negatief is;

2. eventuele goodwill en aandeel in stille reserves.

 

2 Licht ik even toe. Goodwill kan aanwezig zijn als het een goed winstgevend bedrijf is, waar een derde willekeurige koper meer voor over heeft dan de uitkomst van bezit min schuld.

 

Stille reserves kunnen zitten in zaken die de VOF bezit en op de balans staan, als die zaken nu meer waard zijn dan waarvoor ze op de balans staan (veelal vastgoed of machines die lang meegaan).

 

Je kunt wel zomaar een bedrag roepen, maar dat helpt de situatie niet. Schakel zelf een adviseur in die jouw eis kan onderbouwen. Daarna is het onderhandelen!

 

groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.