• 0

Van VOF naar Eenmanszaak

Geachte mensen,

 

Ik heb overal gezocht naar de vraag die ik heb, maar kan niks vinden.

Ik weet dat als je van Eenmanszaak naar VOF gaat dat je dan een ''Nieuw eigenaar'' bent of een nieuw ondernemer toetreedt.

Wat ik wil weten hoe het zit met van VOF naar Eenmanszaak is er dan ook sprake van een nieuwe ondernemer.

 

En in beide gevallen kun je dan de hoedanigheid van exploitatie verliezen als je van Eenmanszaak gaat naar VOF, en andersom ook?

Want ik weet wel dat de BTW nummers veranderen.

 

Ik zou hier graag informatie over willen hebben, alvast bedankt.

 

Groetjes,

 

Anys.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
En in beide gevallen kun je dan de hoedanigheid van exploitatie verliezen als je van Eenmanszaak gaat naar VOF, en andersom ook?

Zowel Google als ik hebben gee idee wat "hoedanigheid van exploitatie" is, dus daar wordt het al lastig.

 

Verder kun je uit de zoekresultaten prima terugvinden wat het verschil tussen een eenmanszaak en een VOF is, en hoe die twee samenhangen. Het antwoord op je vraag is dan eigenlijk niet zo heel moeilijk meer te achterhalen (als ik je vraag tenminste begrijp).

 

De reden dat je het antwoord niet voorgekauwd krijgt is omdat we hier op HL het idee hebben dat je als ondernemer zelf ook wat moet ondernemen, en dat mag in dit geval geen heel lastige taak zijn.

Link naar reactie
  • -1

Ik zou gewoon formulier 16 nemen van de Kamer van Koophandel en daarmee de andere vennoot uitschrijven. Wellicht blijf je dan in naam een vof, maar er is maar één vennoot. Op eenzelfde manier kun je ook een coöperatie hebben met maar één lid. Het lijkt me zeker niet de bedoeling van de wetgever, maar ik weet niet of hier bepalingen in het burgerlijk wetboek over zijn opgenomen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou gewoon formulier 16 nemen van de Kamer van Koophandel en daarmee de andere vennoot uitschrijven. Wellicht blijf je dan in naam een vof, maar er is maar één vennoot. Op eenzelfde manier kun je ook een coöperatie hebben met maar één lid. Het lijkt me zeker niet de bedoeling van de wetgever, maar ik weet niet of hier bepalingen in het burgerlijk wetboek over zijn opgenomen.

 

Sorry, maar dit kan gewoon niet, hoe verzin je dit ook? Een VOF bestaat uit minstens 2 vennoten en een Coop moet minstens 2 bestuursleden hebben. Dat ligt inderdaad in de wet vast, maar is toch ook het gevolg van logisch redeneren. Kortom, eenmans-vof of een eenmans-coop bestaat gewoon niet en is ook geen advies wat opvolging verdient.

 

Daarbij kan vennoot A alleen helemaal niet vennoot B in een VOF uitschrijven via form16. Daar is de toestemming van vennoot B voor nodig.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.