• 0

BTW marge regeling Boekhoudkundig

LS,

 

Probeer de BTW margeregeling boekhoudkundig op te nemen in mijn Mill7 boekhouding.

 

Heb een aparte grootboekrekening opgenomen voor:

8200 Omzet marge artikelen

7200 Inkoop marge artikelen.

 

Per periode VOOR dat ik de btw-aangifte, bereken ik de BTW over

beide rekeningen en boek het bedrag naar een speciale BTW rekening

Dus zowel een debet als credit bedrag.

 

1530 BTW marge regeling.

 

Indien het saldo POSITIEF is boek ik het saldo van de rekening 1530 naar

de rekening 1501 BTW Verkoop hoog. (Het handeld hier alleen over 19% artikelen)

Bij het uitdraaien van de BTW aangifte wordt dit bedrag meegenomen ( rubriek 1a)

 

Nu mijn vraag.

 

Waar in het rekeningschema maak ik een Wachtrekening aan voor het geval dat het

saldo van de rekening 1530, in een bepaalde periode NEGATIEF is?

Deze wachtrekening komt dan bij de aangifte van de volgende BTW aangifte weer

aan de orde.

 

Kan iemand mij helpen?

Is bovenstaand allemaal volgens de regels?

 

@donis

 

Sommige mensen hebben een horloge, anderen de tijd!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede middag @donis.

 

Voorzover ik je omschrijving kan volgen is er niets mis met de manier van verwerken.

Je bepaalt het verschil tussen verkoop en inkoop en boekt de BTW via rekening 1530 naar 1501 waarna het opgenomen wordt in de BTW aangifte.

 

Het is echter niet toegestaan om bij een negatief bedrag dit te reserveren voor een volgende periode.

Je dient het negatieve bedrag bij de fiscus aan te geven als een te ontvangen bedrag en het dus via de aangifte te incasseren.

 

Link naar reactie
  • 1

Het is echter niet toegestaan om bij een negatief bedrag dit te reserveren voor een volgende periode.

Je dient het negatieve bedrag bij de fiscus aan te geven als een te ontvangen bedrag en het dus via de aangifte te incasseren.

 

M.i. is dat nu juist wél de bedoeling bij de margeregeling, althans bij globalisatie. Zie http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/btw_aangifte_doen_betalen/btw_bedrag_berekenen/btw_bedrag_berekenen-15.html#P197_17458

 

En @donis, houd je er rekening mee dat je, indien je ook niet-marge goederen verkoopt, je de marge-transacties apart moet administreren.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

John & Vnis,

 

Bedankt voor jullie reacties.

Na wat uitzoeken en proberen, kwam ik er achter dat Mill7 wat raar reageert in het BTW gedeelte.

Boekingen vanuit het memoriaal op de BTW rekeningen, gaven NIET het gewenste resultaat.

Moest gebruik maken van NEGATIEF debet en credit. om het in de goede BTW rubriek te krijgen.

 

Is het misschien beter om de rekening 1530 een andere plaats in het rekeningschema te geven?

De 1500 serie is wel gereserveerd voor BTW boekingen. (Kent een van jullie Mill7?)

 

VNIS: Zover ik de margeregeling begrijp (valt niet mee) mag je toch echt naar een volgende periode doorschuiven.

NIET naar een volgend jaar.

 

Hebben jullie een idee voor de plaats in het rekeningschema voor de WACHTREKENING?

of zal ik het gewoon op de 1530 laten staan?

 

John: Natuurlijk houdt ik e.e.a. goed apart. Dank voor de opmerking.

 

Groet

@donis

 

Sommige mensen hebben een horloge, anderen de tijd!!

Link naar reactie
  • 0

VNIS: Zover ik de margeregeling begrijp (valt niet mee) mag je toch echt naar een volgende periode doorschuiven.

NIET naar een volgend jaar.

 

Dit klopt dus, zoals ik al schreef. Voor de volledigheid: heb je aan het einde van het jaar een negatief saldo, dan moet je dat melden aan de BTW-inspecteur. Hierop krijg je dan een beschikking waar dat negatieve jaarsaldo wordt vastgesteld. Dit saldo kun je dan verrekenen met een eventueel positief saldo in het jaar erop.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

@donis,

 

Werk je met de gratis versie van Mill7 of de betaalde versie?

Ik neem aan dat de probeersels in een testadministratie zijn verricht. Je kunt desgewenst die administratie even naar mij opsturen dan kijk ik wat de beste oplossing is. 1530 lijkt me een prima plaats voor de BTW rekening namelijk. Laat maar weten wat je wilt dan geef ik je het emailadres wel even via een pm.

 

 

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.