• 0

willekeurig afschrijven en startersaftrek...

Beste forumgebruikers,

 

Na wat zoeken hier uitgekomen, hier ook gezocht maar het antwoord niet direct gevonden. (wellicht heb ik het over het hoofd gezien, mijn excuses mocht dat zo zijn).

 

Ik zit met de volgende vraag:

In het begin van dit jaar ben ik een eenmanszaak gestart, omdat ik ook nog naar school ga haal ik bij lange na het urencriterium niet voor startersaftrek. Dit is niet erg voor me aangezien ik in het begin van het derde jaar ook van school af zal zijn (volgens planning) en deze dan dus in kan zetten.

 

Nu heb ik gelezen dat willekeurig aftrekken alleen kan als je de startersaftrek geniet. Ik kom echter ook artikelen tegen waarin er melding wordt gemaakt van een tijdelijke regeling die het mogelijk maakt voor alle ondernemers om willekeurig af te schrijven i.v.m. de crisis.

 

Ik kan alleen nergens duidelijk vinden of je voor deze tijdelijke regeling ook moet voldoen aan het urencriterium. Dus of deze ook van toepassing is als je geen recht meer hebt op startersaftrek (onderneming bestaat langer dan 5 jaar of uren niet gehaald). Uit het feit dat er aangegeven wordt dat het voor alle ondernemers van toepassing is, zou je af kunnen leiden dat je hier dus niet aan hoeft te voldoen. Toch kan ik dit niet zwart op wit vinden en wil ik dit graag duidelijk hebben.

 

Bellen met de belastingdienst gaat door het tijdstip niet meer lukken :P, dus wellicht dat jullie mij hier duidelijkheid in kunnen verschaffen.

 

Alvast bedankt!

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor deze tijdelijke regeling hoef je inderdaad niet startersaftrek te genieten.

 

Klopt, maar bar2011 moet wel als ondernemer aangemerkt worden.

 

@bar2011: het enkel hebben van een KvK eenmanszaak maakt niet per se een onderneming zodat je kunt meedelen in de regeling voor willekeurige afschrijving. Afhankelijk van de omvang van je bedrijf kan sprake zijn van resultaat uit overige werkzaamheden. Dan is de 'crisisafschrijving' helaas ook niet aan de orde.

 

Door de fiscus kort samengevat (maar niet volstrekt wettelijk, want er is een grijs gebied) hier.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Uit je vraag maak ik op dat je geïnvesteerd hebt voor je onderneming.

 

Het is maar de vraag of het zo erg is dat je geen willekeurige afschrijving kunt toepassen op je investeringen. Als je je investering nu ineens afschrijft, heb je in latere jaren natuurlijk geen afschrijvingskosten meer. Wellicht heb je nu maximaal 33% voordeel van de extra afschrijving en kun je in latere jaren een hogere schijf bijv. 42% aftoppen. Maar dit is helemaal afhankelijk van je specifieke situatie, andere inkomsten en dergelijke.

 

Met andere woorden: als je geen hoge winst hebt op dit moment (en dat is aannemelijk aangezien je naast je studie werkzaam bent), dan zou ik mij er niet al te druk over maken.

 

Heb je meer dan 2.200 euro geïnvesteerd, dan is de investeringsaftrek nog iets waar je toe kunt passen als voordeeltje.

Link naar reactie
  • 0

Klopt, aanvankelijk wilde ik zo min mogelijk winst. Ik zit nog op school en doet dit er naast, in het jaar dat ik van school kom bestaat m'n onderneming drie jaar. Dat jaar wil ik dan ook beginnen met het inzetten van de startersaftrek. Daarom wilde ik nu de winst zo veel mogelijk drukken met investeringen die uiteindelijk ook gewoon nodig waren en zo net onder de algemene heffing blijven hangen.

 

Echter is het harder gegaan dan ik verwacht had en heb ik alsnog winst gedraaid. Eerst keek ik hier anders tegenaan, ik vond het zuur omdat ik dat niet verwacht had. Aan de andere kant is het een goed teken en iets waar je trots op kan en mag zijn. Zo kijk ik er nu dan ook tegenaan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.