• 0

winkelpand delen met andere ondernemers

Goedemorgen,

 

Is er iemand die ervaring heeft met het samen voeren van een winkel? Dus de situatie dat er meerdere zelfstandige ondernemers hun goederen in één winkel aanbieden en dat daardoor de personele bezetting van de winkel verdeeld is onder de diverse ondernemers zodat ieder bijvoorbeeld 2 dagen per week de winkel bestiert?

Op die manier zou je de vaste lasten laag kunnen houden en ben je niet de hele week gebonden aan de verkooplokatie. De ondernemer die 'dienst' heeft verkoopt dan uiteraard ook de spullen van de collega-ondernemers.

Loods 5 (loods5.nl) is een bedrijf dat in Zaandam en Sliedrecht dit concept groot heeft opgepakt. Ik ben benieuwd of er ook kleinere ondernemers zijn die zoiets doen en wat hun ervaringen en valkuilen zijn.

 

Paul van Eck

 

 

paqqa! interactieve websites en SEO/SEA

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemorgen,

 

Is er iemand die ervaring heeft met het samen voeren van een winkel? Dus de situatie dat er meerdere zelfstandige ondernemers hun goederen in één winkel aanbieden en dat daardoor de personele bezetting van de winkel verdeeld is onder de diverse ondernemers zodat ieder bijvoorbeeld 2 dagen per week de winkel bestiert?

Op die manier zou je de vaste lasten laag kunnen houden en ben je niet de hele week gebonden aan de verkooplokatie. De ondernemer die 'dienst' heeft verkoopt dan uiteraard ook de spullen van de collega-ondernemers.

Loods 5 (loods5.nl) is een bedrijf dat in Zaandam en Sliedrecht dit concept groot heeft opgepakt. Ik ben benieuwd of er ook kleinere ondernemers zijn die zoiets doen en wat hun ervaringen en valkuilen zijn.

 

Paul van Eck

 

 

 

Nu ken ik de door jou genoemde firma 'goed' ;) maar daar werkt het toch anders dan jij beschrijft; ze faciliteren je 'je verkoop' ruimte/afrekenen + evt aanvullende services

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Met betrekking tot een winkelpand heb ik het niet gedaan en heb ik geen ervaring mee. Wel met betrekking tot ondernemen/bedrijfsvoering. Voor de simpele reden dat onze lokatie geen detailhandel mag vanwege de bestemmingsplan, anders zou ik het meteen proberen denk ik, als er vraag naar was in de omgeving.

 

Maar aan zich zou het kunnen; mijn eerste vraag is of je een bestaande groep al hebt die het samen willen uitvoeren -- misschien als cooperatie -- of is het de bedoeling dat een persoon de winkelpand huurt en dan rwinkeluimte beschikbaar maakt en de boel regelt?

 

Net als met cowerken, lijkt het mij in beide gevallen dan kunst om ervoor te zorgen dat de winkeliers bij elkaar passen, vanwege de identiteit naar het publiek toe, maar niet direct met elkaar concurreren, want dat levert alleen problemen op, ook al met de beste wil van de wereld.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jeannine

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Mijn idee is om iets dergelijks met antiek/curiosa/collectibles te doen. In Engeland werken veel antiekhandelaren zo; ze hebben samen 1 pand waar hun spullen door elkaar staan en door elkaar verkocht worden. Ik vraag me af of dit in Nederland ook al gebeurt (ik ken geen voorbeelden) en hoe dat bevalt.

Als je een goede administratie voert van wie de eigenaar is van welke spullen precies, dan zou het moeten kunnen werken, denk (hoop?) ik.

Ik ben het met je eens dat het erg belangrijk zal zijn dat de deelnemers goed op elkaar afgestemd zijn en dat ieder goed begrijpt wat de gemeenschappelijke belangen zijn.

 

Er zal heel wat water door de Rijn (of Schelde) stromen voordat zo'n eensgezinde groep ondernemers is ontstaan, schat ik in. En waarschijnlijk zijn er ook veel branches waar dit überhaupt niet zou werken.

 

gr. Paul

paqqa! interactieve websites en SEO/SEA

Link naar reactie
  • 0

In Deventer run ik een winkel waar ik creatieve workshops geef veelal gericht op vrouwen van 25 jr en ouder. Deze workshops zijn veelal 's avonds dus ben ik al enige tijd op zoek naar een partner die bij me intrekt om op die manier de huurlasten te delen en elkaars formule te kunnen versterken. Tot nu toe nog weinig reacties ontvangen maar dit lijkt me toch echt een vorm van ''nieuw" ondernemerschap gezien de crisis tijd die we tegemoet gaan. Ik heb inmiddels diverse hoofdkantoren aangeschreven waarvan ik vind dat ze goed bij mijn formule passen. Te denken valt aan een snoepwinkel, hippe schoenenzaak, kledingoutlet, kaartenwinkel, parfumerie, bonbons etc. Wie kan me helpen bij het vinden van een geschikte partner? Nynke

Link naar reactie
  • 0

In Amsterdam was er " de looyer". Een oude hal waar diverse antiquairs en handelaartjes een standje hadden. Ook in de Spiegelstraat was-is er zoiets. Sommige handelaren hadden enkel een grote vitrinekast. Waren ze er even een dagje niet dan nam een collega even waar. Een soort beurs idee. Van concurrentie zul je geen last hebben wanneer je het zoekt in de antiek en curiosa.

Concreet huurde je enkele vierkante meters op een toplocatie die elk van de deelnemers nooit alleen zou kunnen vullen en betalen.

Zaak is het om een groot pand te huren-kopen op een top locatie voor antiek, via het wereldje is het snel bekend dat je er antiquairs etc. voor zoekt.

Helaas, en dat is de zwakte van je plan, worden er tegenwoodig heel veel oude spulletjes en antiqiteiten via internet verkocht. Er zijn ook beurzen waar verzamelaars en handelaartjes hun spullen verkopen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet als geen ander hoe internet het op veel gebieden wint van fysieke winkels. Maar ik geloof ook dat er een kruisbestuiving mogelijk is. Virtuele en fysieke winkels kunnen elkaar goed aanvullen wanneer je er bewust beleid van maakt en de interactie tussen die twee opneemt in je bedrijfsvoering en marketing. Een moderne antiqair is ook aktief op internet omdat hij weet dat hij zónder niet meer genoeg gezien wordt. Hij maakt dus gebruik van internet als belangrijk verkoopkanaal, net zoals veel antiquariaten dat doen met boeken.

4 of 5 actieve antiquairs kunnen m.i. een goede webshop vullen en beheren, en gelijktijdig gezamenlijk hun fysieke winkel runnen, met de genoemde voordelen van gedeelde huur en gedeelde bezetting. Met name die gedeelde bezetting zie ik als een groot voordeel omdat je dan geregeld je handen vrij hebt om 'op pad' te zijn of andere activiteiten te ontplooien.

 

Afijn, voor wannabe part-time winkeliers dus een overweging waard..

paqqa! interactieve websites en SEO/SEA

Link naar reactie
  • 0

In Amsterdam was er " de looyer". Een oude hal waar diverse antiquairs en handelaartjes een standje hadden. Ook in de Spiegelstraat was-is er zoiets. Sommige handelaren hadden enkel een grote vitrinekast. Waren ze er even een dagje niet dan nam een collega even waar. Een soort beurs idee. Van concurrentie zul je geen last hebben wanneer je het zoekt in de antiek en curiosa.

Concreet huurde je enkele vierkante meters op een toplocatie die elk van de deelnemers nooit alleen zou kunnen vullen en betalen.

Zaak is het om een groot pand te huren-kopen op een top locatie voor antiek, via het wereldje is het snel bekend dat je er antiquairs etc. voor zoekt.

Helaas, en dat is de zwakte van je plan, worden er tegenwoodig heel veel oude spulletjes en antiqiteiten via internet verkocht. Er zijn ook beurzen waar verzamelaars en handelaartjes hun spullen verkopen.

 

 

de looier is er nog steeds, zelfs erg goed.... het toeval wil dat ik er vorige week nog was; die hebben ook een bepaald systeem van vitrines en een soort bel. Je vult zelf de vitrines etc en er komt een 'algemene' verkoper als de klant op het belletje drukt...

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Dat webshops en internetwinkels groeien is logisch maar dat betekent dat we straks nog veel meer leegstand in centra gaan meemaken. Met name de kleine winkels (niet ketens) zullen allemaal verdwijnen en dat zal het straatbeeld niet ten goede komen. De vastgoedjongens blijven hoge huren hanteren en velen verbieden onderhuur.

Link naar reactie
  • 0
Dat webshops en internetwinkels groeien is logisch maar dat betekent dat we straks nog veel meer leegstand in centra gaan meemaken. Met name de kleine winkels (niet ketens) zullen allemaal verdwijnen en dat zal het straatbeeld niet ten goede komen. De vastgoedjongens blijven hoge huren hanteren en velen verbieden onderhuur.

 

Veel aanloopstraten in grote en middelgrote steden bestaan nu al grotendeels uit hobbywinkels. Kijk maar eens hoeveel mensen een winkel als liefhebberij aanhouden. De partner is kostwinner. De winkel is kostendekkend. Veel modewinkeltjes en decoratiezaakjes hebben eigenlijk geen recht van bestaan. Een winkel hebben is leuk. Vandaar dat ik denk dat dat ook wel zo zal blijven. Is er teveel leegstand dan dalen de prijzen vanzelf.

Dat "de vastgoedjongens" hoge huren kunnen blijven vragen is niet waar. Corio, Villa Arena, heeft forse huurverlagingen gegeven aan zittende winkeliers.

De grote schrik van deze " vastgoedjongens" en hun banken is leegstand.

 

Om op de TS terug te komen. Delen van panden-winkelruimte zal als een mogelijke oplossing voor de verminderde vraag naar panden zeker een oplossing zijn.

Link naar reactie
  • 0

Je zou je eens meer kunnen verdiepen in het shop-in-shop systeem en vooral het juridische gedeelte daaarvan.

 

Een verhuurder zou nooit de huurovereenkomst op verschillende namen willen zetten en daarom is het overwegen van een maatschap onder de huurders een mogelijkheid maar ook die zou goed jurdisch goed vastgelegd moeten worden.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.