• 0

Is mijn onderneming een haalbare kaart?

Hallo,

 

Een tijd geleden ben ik begonnen met het opzetten van een bussinesplan voor babykleding. Het gaat hierbij om een fysieke winkel in Kampen. Ik heb inmiddels een investeerder gevonden die wil investeren in mijn plannen, maar omdat ik in eerste instantie niet zeker wist of hij mee wou werken heb ik ook twee gesprekken bij banken (ABN AMRO en Rabobank) aangevraagd voor de financiering. De banken kwamen met een negatief advies en daarom twijfel ik nu heel erg of ik wel moet beginnen met mijn zaak zeker ook gezien de huidige economie.

 

Ik lees al een tijdje mee op dit forum met verschillende onderwerpen en ik heb wel wat berekeningen gemaakt maar twijfel toch nog. Na dit inleidende gedeelte mijn vraag, namelijk zijn mijn berekening kloppend en wat denken jullie? Is dit een haalbare kaart?

 

Ik heb in mijn plan een omzet aangehouden van 100.000 euro het eerste jaar.

Mijn totale kosten plaatje (nagekeken door een gerenomeerd boekhouder) zou zijn 40.000.

 

Ik had berekend (aan de hand van meerdere berichten op dit forum) dat ik dan een 350 euro per dag zou moeten omzetten, maar klopt dit wel? Want aan de hand van het onderstaande bericht (ook van dit forum) leidt ik af dat na die 40% er ook nog inkoop af moet? (Deze berekenig is uit gegaan van 200 euro per dag omzet, dit had ik dus verkeerd neergezet in eerst instantie) en ik ben uitgegaan van 288 dagen werken op jaar basis.

 

"Stel dat je 6 dagen open gaat per week dan is je weekomzet 1.200,00 x 52 : 12 = 5.200,00 per maand.

 

We praten over omzet en geen winst dus de inkoop moet daar nog van af.

Stel dat je marge zo'n 40% is dan hou je 2.080,00 over.

 

Van deze 2.080,00 gaat de huur, de nuts voorzieningen, de verzekeringen en nog wat kleinere lasten vanaf dan hou je te weinig over voor een redeljk inkomen laat staan om extra te investeren.

 

Met deze berekening ben ik uitgegaan van de meest ideale situatie.

 

De gemiddelde m2 omzet van een baby/kinderzaak is ongeveer 1.600,00 p/jr."

 

In afwachting van jullie reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Ukkies,

 

welkom op Higherlevel. Waarom is de investeerder wel positief en adviseren de banken negatief? Hoeveel winkeldagen zitten er volgens jou in een jaar?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
dat ik dan een 200 euro per dag zou moeten omzetten, maar klopt dit wel?

 

Als jij een boekjaar hebt met 500 werkdagen dan klopt dat aardig inderdaad ??? ::).

 

FF serieus: als je 6 dagen in de week open bent en je gaat nooit op vakantie dan kom je op iets meer dan 300 werkbare dagen uit, bij een jaaromzet van 100.000,- komt dat neer op 333,33 per dag.

 

Edit:

Is die Pingu me weer net voor. :P

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

En dan is een marge van 40% ook nog vrij hoog, hou ook rekening met de btw die je moet afdragen.

Het plaatje zoals je het nu schetst, zou mij niet motiveren om 6 dagen per week in een winkel te gaan staan en buiten die winkeltijden nog de inkoop, boekhouding etc te moeten doen. Waarom start je niet online?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ukkies,

 

De gemiddelde m2 omzet van een baby/kinderzaak is ongeveer 1.600,00 p/jr."

Is dit de omzet in de aanloopfase of bij een onderneming die al >3 jaar aktief is?

 

Zoals je wellicht weet is het aantal m² redelijk bepalend voor je omzet. Over hoeveel m² beschik jij?

 

Even uit de oude doos in een ander marktsegment:

Zelf een speelgoedwinkel gestart en de eerste weken waren formidabel (openingsakties en dergelijke) maar daarna kakte de omzet in tot redelijke dieptepunten. De eerste winkel was 70 m² en de tweede 280 m². Omzetten van > € 100,-/dag waren dagelijkse kost. Met 1,5 jaar was de omzet gestegen naar € 3.000,- tot € 6.000,- per week (omgerekend dus € 500,- tot € 1.000,- per dag (inclusief webshop overigens)) met het zwaartepunt op vrijdagavond en zaterdag.

 

Alles kan worden berekend maar het is zeker belangrijk hoeveel drive en risicobereidheid aanwezig is. Tevens hoe het zit met de huidige persoonlijke financiele positie én de concurrentie in de betreffende woonplaats.

 

Hoe de babykledinghandel reilt en zeilt weet ik natuurlijk niet (ondanks 6 kids en 2 kleinkids...) maar in deze tijd van recessie, negatief advies van 2 banken én de eerste aanloopverliezen zou ik me nog eens achter m'n oor krabben en de zaak nog eens door een (ervarings)deskundige laten becijferen...

 

Als ik deze keuze zou "moeten" maken zou ik een babyzaak binnenstappen in een andere woonplaats, gesprekje aanknopen, mijn idee voorleggen en kijken hoe de hazen lopen. Dan krijg je direct branche-informatie waaronder kengetallen, mogelijke leveranciers,mogelijke winkelknechten, inzage ijzeren voorraad en dergelijke...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.