• 0

Op website een onderwijsdienst bemiddelen, hoe te factureren?

Hoi ik verkoop trainingen voor trainers via mijn website. deelnemers rekenen af via mijn ideal account dit komt op mijn rekening, vervolgens maak ik dit bedrag over naar de trainer minus 15% commissie.

 

Hoe factureer ik dit netjes voor mijn administratie (omzet en ib) naar zowel de deelnemer als de trainer kant?

 

ik zie 1 factuur naar de deelnemer (met daarop reeds voldaan)

1 credit factuur (hoe dat er ook uitziet) naar de trainer toe minus de 15% commissie.

 

Bij voorbaat veel dank!

 

Auke

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Auke,

 

Dennis verwijst met z'n vraag naar de vrijstelling die voor beroepsopleidingen kan gelden bij (bron: www.belastingdienst.nl):

 

wettelijk erkende beroepsopleidingen

niet-wettelijk erkende beroepsopleidingen die door de overheid gefinancierd worden en die genoemd staan in:

- de bijlage van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek of

- de Wet educatie en beroepsonderwijs

niet-wettelijk erkende beroepsopleidingen door instellingen die zijn ingeschreven in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO). Meer informatie over het register vind je op www.crkbo.nl.

 

Maar of dat hier van toepassing is? In je aanhef heb je het over bemiddelen. Vervolgens lees ik dat je trainingen verkoopt aan trainers. Dat 'verkopen' is niet het geven van onderwijs.

Vervolgens factureer je aan de deelnemers, die les krijgen van de trainers die daarmee op hun beurt dan wel weer onderwijs geven. Maar waar is die bemiddeling dan gebleven?

 

Graag nog ff enige uitleg over het bovenstaande.

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Auke,

 

Dennis verwijst met z'n vraag naar de vrijstelling die voor beroepsopleidingen kan gelden bij (bron: www.belastingdienst.nl):

 

wettelijk erkende beroepsopleidingen

niet-wettelijk erkende beroepsopleidingen die door de overheid gefinancierd worden en die genoemd staan in:

- de bijlage van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek of

- de Wet educatie en beroepsonderwijs

niet-wettelijk erkende beroepsopleidingen door instellingen die zijn ingeschreven in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO). Meer informatie over het register vind je op www.crkbo.nl.

 

Maar of dat hier van toepassing is? In je aanhef heb je het over bemiddelen. Vervolgens lees ik dat je trainingen verkoopt aan trainers. Dat 'verkopen' is niet het geven van onderwijs.

Vervolgens factureer je aan de deelnemers, die les krijgen van de trainers die daarmee op hun beurt dan wel weer onderwijs geven. Maar waar is die bemiddeling dan gebleven?

 

Graag nog ff enige uitleg over het bovenstaande.

 

groet,

 

John

 

 

 

 

Precies, dan je wel John!

 

Auke, als door een verkeerde keuze nu een product voor de eindklant 19% duurder wordt gaat jouw bedrijf niet echt succesvol van start. Het kan dus belangrijk zijn dat de trainer de cursus verkoopt (en dus de training BTW vrijgesteld kan aanbieden) en dat jij alleen over jouw bemiddelingskosten (de marge van 15%) BTW hoeft te berekenen.

Als jij alleen zou bemiddelen in met BTW belaste trainingen zou het voor de eindklant in de kostprijs helemaal niets uit maken of jij de training verkoopt of de trainer. De keuze voor hoe jij jouw boekhouding in gaat richten wordt dan veel eenvoudiger.

 

Het lijkt een eenvoudige vraag maar eigenlijk is het een verdomd lastige ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Maar of dat hier van toepassing is?

 

De onderwijsvrijstelling geldt op zich wel voor ‘diensten die nauw samenhangen met het verstrekken van onderwijs’.

Dan zou je dus misschien kunnen beweren dat ook het bemiddelen bij opleidingen en cursussen vrijgesteld zou zijn (althans als de opleiding/cursus zelf vrijgesteld is).

 

Maar zo simpel is het niet, want dat geldt alleen voor ondernemers die zelf vrijgesteld onderwijs verstrekken.

Dus een ondernemer die alleen bemiddelt of opleidingen verkoopt, die kan mijns inziens sowieso geen vrijstelling claimen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ah excuses dat het onduidelijk overkwam John, ik bemiddel tussen deelnemers en trainers.

 

Een trainer maakt op mijn site een training aan. Vervolgens kan deze geboekt worden door deelnemers. Die boekingen komen op mijn bankrekening binnen. De trainers kunnen zo gebruik maken van mijn iDeal systeem. Als de trainer de training gegeven heeft boek ik dat geld over naar de trainer voor zijn geleverde dienst. Ik haal er dan 15% commissie vanaf. Hoe dan ook John het lijkt er dan op dat er gewoon 19% btw op zit.

 

Wat ik nu doe is een inkoop factuur aanmaken in mijn boekhoud software met de totale opbrengst van de training minus de 15% commissie, wat betekend dat de trainer mij een factuur zou moeten sturen. Daarna stuur ik op mijn beurt de trainer een factuur met daarop de berekende commissie.

 

Het lastige is dat ik eigenlijk ook particulieren als trainers wil hebben. En of ze nou een rechtsvorm hebben of niet, ik wil ze de facturering graag uit handen nemen als ze mijn dienst gebruiken. In dat geval zou ik mezelf waarschijnlijk facturen moeten gaan versturen met als afzender de trainer...

 

De cursus direct laten verkopen door de trainer zou gemakkelijker zijn, maar hoe kan ik dat alsnog deze iDeal dienst aanbieden?

 

Link naar reactie
  • 0

Toch hebben wij ook vor een deel vrijstelling. In dit geval voor cursussen op het gebied van cultuur aan middelbare scholieren:

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/vrijstellingen-09.html#P156_12373

 

of deze:

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/vrijstellingen-45.html#P839_51759

 

HEt gaat dan nadrukkelijk alleen om de uren van de workshop en de voorbereiding hiervan. Transportkosten en goederen vallen hier buiten.

 

De workshops gaan dan over gebruik van microfoons op het podium, een deel geludistechniek en een deel lichttechniek. Deze workshops maken deel uit van het CKV.

Link naar reactie
  • 0

Toch hebben wij ook vor een deel vrijstelling. In dit geval voor cursussen op het gebied van cultuur aan middelbare scholieren:

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/vrijstellingen-09.html#P156_12373

 

of deze:

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/vrijstellingen-45.html#P839_51759

 

HEt gaat dan nadrukkelijk alleen om de uren van de workshop en de voorbereiding hiervan. Transportkosten en goederen vallen hier buiten.

 

 

jazeker heb jij hier recht op vrijstelling. Het geven van de workshop maakt onderdeel uit van het lesprogramma van een instelling van bij wet geregeld onderwijs. Het maakt niet uit of deze workshop gegeven wordt door een docent van de instelling of door een derde (jij dus), deze prestatie is vrijgesteld.

 

Let wel op: als je dezelfde workshop zou geven aan docenten maakt deze workshop dus geen deel uit van het lesprogramma voor leerlingen en is deze inhoudelijk gelijke workshop niet vrijgesteld van BTW en moet de school hier gewoon 19% over betalen.

 

Maar dit is een heel andere situatie dan die waar Auke in zit. Als jij zou bemiddelen in deze workshop die jij geeft zouden de bemiddelingskosten die jij rekent namelijk ook gewoon belast zijn met 19% BTW.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik haal er dan 15% commissie vanaf. Hoe dan ook John het lijkt er dan op dat er gewoon 19% btw op zit.

 

Als je ‘safe’ zou willen zitten, dan zou je dus meer af moeten halen (of minder verdienen):

 

Je bent namelijk (waarschijnlijk, ik durf zelfs te zeggen zeker) BTW verschuldigd over het totale bedrag dat de cursist aan jou betaalt. Want jij verstrekt geen onderwijs, jij verkoopt het alleen.

 

Vandaar het voorstel van Dennis om de docent zelf te laten factureren (want hij/zij hoeft geen BTW te berekenen – althans in voorkomende gevallen) aan de deelnemer.

 

Een alternatief zou kunnen zijn dat jij een factuur van de docent krijgt en dat je deze een-op-een doorbelast aan de klant (dan heet dat dat je “op naam en van rekening” van de klant hebt gehandeld bij de inkoop). Maar daar zijn wel allerlei voorwaarden voor en dat is hier in jouw specifieke situatie niet te behandelen. Er zou dan naar mijn smaak een heleboel geregeld moeten worden (anders krijg je later misschien ‘het deksel op de neus’).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik nu doe is een inkoop factuur aanmaken in mijn boekhoud software met de totale opbrengst van de training minus de 15% commissie, wat betekend dat de trainer mij een factuur zou moeten sturen. Daarna stuur ik op mijn beurt de trainer een factuur met daarop de berekende commissie.

 

Het lastige is dat ik eigenlijk ook particulieren als trainers wil hebben. En of ze nou een rechtsvorm hebben of niet, ik wil ze de facturering graag uit handen nemen als ze mijn dienst gebruiken. In dat geval zou ik mezelf waarschijnlijk facturen moeten gaan versturen met als afzender de trainer...

 

De cursus direct laten verkopen door de trainer zou gemakkelijker zijn, maar hoe kan ik dat alsnog deze iDeal dienst aanbieden?

 

Blijft na dit intermezzo de vraag over de boekhouding van Auke openstaan en daar ben ik niet zo'n kei in. Naast dat ik de vraag dus weer even omhoog schop zie ik dat Auke de trainers een dienst aanbiedt en de trainers geven les aan de cursisten.

Eigenlijk zouden de trainers zelf de cursisten moeten factureren, maar dat doet Auke voor ze.

 

Dames en heren boekhouders, hoe doen we dit?

 

En dan hebben we ook nog particuliere trainers, althans die komen er, maar die bestaan volgens mij niet.

 

Leuke casus!

 

groet,

 

John

 

was Peter me net weer voor! *snif*

Link naar reactie
  • 0

Blijft na dit intermezzo de vraag over de boekhouding van Auke openstaan en daar ben ik niet zo'n kei in. Naast dat ik de vraag dus weer even omhoog schop zie ik dat Auke de trainers een dienst aanbiedt en de trainers geven les aan de cursisten.

Eigenlijk zouden de trainers zelf de cursisten moeten factureren, maar dat doet Auke voor ze.

 

 

Voor een goed antwoord is het dus belangrijk te weten wat Auke gaat doen:

 

[*] bemiddelen

[*] cursussen inkopen en doorverkopen

 

Het was dus niet zozeer een intermezzo maar een cruciale stap ;)

 

 

En dan hebben we ook nog particuliere trainers, althans die komen er, maar die bestaan volgens mij niet.

 

 

Hele goede opmerking, ik voorzie een potentieel probleem met eventuele (al dan niet verkapte) dienstverbanden...

 

 

Leuke casus!

 

 

Zeker!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.