• 0

Rekening-courant overeenkomst(en)

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ehm, ik neem aan dat je die bv's opricht om een holingstructuur te genereren. Zou het dan nit verstandig zijn om, zeker in het begin, niet door de hele keten over en weer met centen te gaan sjouwen maar ze te laten waar ze horen? Dus werkkapitaal n je werkmaatschappij en afromen naar bovenliggende BV's ls daar ruimte voor is? Of denk ik nu te voorzichtig?

 

Mocht het een keer voorkomen dat je geld van de ene BV aan de andere leent is daar geen aparte overeenkomst voor nodig. Als het gaat om de mogelijkheid voor jou om geld te lenen van je BV zou ik dat zeker niet in één overeenkomst doen. Deze rechtspersonen hebben, buiten het aandeelhouderschap, geen moer met elkaar te maken en horen dan ook niet met zijn alleen een overeenkomst te tekenen waar ze niet gezamenlijk in participeren.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Dennis!

 

Ik las elders dat RC(s) nuttig/nodig zijn, vandaar. Het is inderdaad niet de bedoeling ingewikkelder te doen dan noodzakelijk.

 

En inderdaad: holding BV - werk BV - Comm.V, eerste twee in Nederland en de laatste in Belgie.

 

Groet,

 

Nico

 

 

Ik denk inderdaad dat het nuttig is al is het maar om de rente afspraken etc vast te leggen; ik zal per vennootschap deze overeenkomst maken. Daarbij kan je natuurlijk 1 'raamovereenkomst' zeg maar 'groeps RC model hebben' omdat je misschien wel kris kras door de groep geld gaat sturen (rente moet rekenen) en die per vennootschap aftekenen en evt vast laten leggen

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Nog een kleine opmerking. Een ander belangrijke overeenkomst / document zal zijn de intercompany price transfer (agreement) Omdat ik lees dat je ook in verschillende landen intercompany actief bent zal de Belasting diensten in de verschillende landen hier op (gaan) letten; ze willen allemaal niet tekort gedaan worden. Dus NU al duidelijk afspraken vastleggen scheelt een hoop elende. Normaal gesproken kan iemand die hier verstand van heeft dit voor een beginnende 'groep' in een paar uurtjes opstellen maar...... een belaangrijke maar; deze overeenkomsten zijn nagenoeg NOOIT standaard! pluk ze niet zo iets van het Internet. want dan zou het zomaar tegen je kunnen gaan werken.... suc6

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Voor iedere BV zou ik een apartte overeenkomst maken omdat je niet in de toekomst kunt kijken wat op je pad komt. Stel je wil 1 BV verkopen, dan heeft de koper niets van doen (en het is misschien niet eens wenselijk) hoe je het in de RC geregeld hebt tussen "gelieerde" ondernemingen.

Link naar reactie
  • 0

Voor iedere BV zou ik een apartte overeenkomst maken omdat je niet in de toekomst kunt kijken wat op je pad komt. Stel je wil 1 BV verkopen, dan heeft de koper niets van doen (en het is misschien niet eens wenselijk) hoe je het in de RC geregeld hebt tussen "gelieerde" ondernemingen.

 

Inderdaad, voor de RC's 1 overeenkomst met een verwijzing naar de raamovereenkomst zo kan je het ook doen voor de IC's. Maar dat de koper niets van lopende overeenkomsten 'meer' wil weten is natuurlijk niet waar....

 

Gelijk natuurlijk dat bv Management Fee blijven bestaan; met een eventuele leningsovereenkomst heb je wel meteen de 4 belangrijkste documenten;

 

- IC

- RC

- Management Fee

- Lening

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

@Iwan,

Maar dat de koper niets van lopende overeenkomsten 'meer' wil weten is natuurlijk niet waar....

Is dat zo? Stel de BVba wordt verkocht en er is totaal geen RC met de Holding BV maar wel met de Werk BV. Waarom moet dan in de BVba zichtbaar zijn dat Werk BV en Holding BV een overeenkomst hebben? Of denk ik ik nu te moeilijk?

Link naar reactie
  • 0

@Iwan,

Maar dat de koper niets van lopende overeenkomsten 'meer' wil weten is natuurlijk niet waar....

Is dat zo? Stel de BVba wordt verkocht en er is totaal geen RC met de Holding BV maar wel met de Werk BV. Waarom moet dan in de BVba zichtbaar zijn dat Werk BV en Holding BV een overeenkomst hebben? Of denk ik ik nu te moeilijk?

 

zo heb ik het niet gelezen, ik heb gelezen 1 overeenkomst; vertaald in 1 document die door verschillende ondernemingen word aangegaan/getekend (en dat is toevallig 1 persoon) uit eigen ervaring weet ik dat dit mag; sterker anders kan het niet eens..

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.