• 0

BTW mee financieren?

Beste,

 

Ik ben bezig met een stichtingskosten opzet.

Het gaat om een vastgoed investering waarin er nieuwgebouwd gaat worden voor +- 1mil. excl. BTW.

 

Het geld voor deze investering zal geleend gaan worden bij +- 10 investeerders a 100.000,-

voor een looptijd van 20 jaar a5% rente.

 

Ik had als volgt geredeneerd.

ik deel de investering door de 10 investeerders = 100.000

want de BTW kosten kan ik direct terug vragen van de belasting en hoef ik dus niet mee te nemen in mijn financiering en Rente.

 

nu vraag ik me echter af of dit correct is.

het is vanuit mijn situatie niet wenselijk om meer geld te lenen. aan de andere kant. alle factuurtjes komen wel binnen met BTW en dat moet wel betaald gaan worden. dat zelfde jaar. los van het feit dat ik aan het eind van dat jaar het volledige bedrag weer leuk terug krijg van de belasting.

 

Ik heb wat zitten google maar kom er niet direct uit.

graag advies.

 

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag IVP90

 

Houd er wel rekening mee dat je die BTW moet voorfinancieren. Afhankelijk van je aangiftefrequentie kan die termijn oplopen tot bijna 4 maanden (3 maanden aangiftetijdvak + een aantal weken voordat je betaald krijgt door de fiscus).

 

Weet vervolgens ook dat je de BTW pas terug kunt vragen als het pand straks voor BTW belaste prestaties gebruikt gaat worden. Kun je daar meer over vertellen?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

bedankt voor je reactie.

Helder dat de BTW voor gefinancierd moet worden.

 

Verder kwam ik in andere voorbeeld ramingen op internet ook nog tegen dat over de financieringskosten (rente) door sommige mensen ook nog BTW betaald wordt. Dit lijkt mij wat dubbel op.

 

Het pand wordt geheel in eigen beheer gebouw vanuit een BV en zal daarna ook door diezelfde BV in gebruik genomen gaan worden als Hotel (6%BTW).

 

Het is daarin (zover als ik weet) wel mogelijk om de volledige BTW van 19% af te trekken (dus niet dat je met een verschil van 13% zit)

Link naar reactie
  • 0

BTW voorfinancieren is altijd noodzakelijk. Is het misschien mogelijk 1 a 2 van de financiers deze BTW voor te laten financieren? De rentekosten over deze voorgefinancierde BTW komen dan echter wel weer voor jouw rekening.

Ga voor gratis hulp en advies over ondernemersplannen naar www.voorbeeldondernemersplan.nl !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.