• 0

Is het Singaporese model beter geschikt dan collectieve sociale verzekeringen?

Ik denk dat het een goed idee zou zijn als wij het Singaporese model zouden overwegen: Iedere werknemer of ZZPer betaalt niet torenhoge sociale premies en pensioenen, maar moet verplicht een gedeelte van zijn inkomen op een geblokkeerde rekening storten. Dat geld is en blijft van hemzelf en kan hij later alleen in tijden van nood aanspreken. Ik heb Nederlandse expats gekend, die daar erg tevreden over waren, en het een eerlijk systeem vinden.

Hier betalen mensen jarenlang pensioenpremies, en die worden vaak, zonder dat ze er iets over te zeggen hebben, belegd. Die zijn dan terecht boos als hun pensioen niks meer waard is geworden. Ook betalen veel werkenden voor uitkeringen , waar zij nooit recht op hebben. Dan heb ik het nog niet over de torenhoge bureaucratie, en veelvuldige miljoenen schades bij mislukte projecten. Hebben mensen op dit forum ervaringen met het Singaporese model?

 

Paul

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

De omschakeling van het huidige omslagsysteem naar een individueel sociaal vangnet is helemaal niet goedkoper. Integendeel: voor sommige groepen (ouderen, medisch zwakkeren) zal zo'n systeem onbetaalbaar worden: er zal naast de spaarcomponent immers ook een regeling (vangnet c.q. Verzekering) getroffen moeten worden voor mensen die ziek of werkloos raken terwijl er nog niets of weinig individueel is opgebouwd

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

De omschakeling van het huidige omslagsysteem naar een individueel sociaal vangnet is helemaal niet goedkoper. Integendeel: voor sommige groepen (ouderen, medisch zwakkeren) zal zo'n systeem onbetaalbaar worden: er zal naast de spaarcomponent immers ook een regeling (vangnet c.q. Verzekering) getroffen moeten worden voor mensen die ziek of werkloos raken terwijl er nog niets of weinig individueel is opgebouwd

 

Dat klopt, maar deze situatie is maar van tijdelijke aard. Stel voor jongeren wordt het nu al ingevoerd. Ouderen houden het huidige stelsel. Dat huidige stelsel wordt trouwens steeds verder uitgekleed:

 

1.De WAjong wordt opgeheven en gaat op in de WWNV, die een soort bijstand regime kent. Dat is heel naar voor jonggehandicapten met meer dan € 5555 spaargeld of samenwonen met iemand met een baan. In dat geval krijgen ze geen cent uitkering. Hun ouders moeten dan dus bijspringen.

2 Onze pensioenen worden telkens verder gekort en zijn in deze tijd niet meer zeker.

3. Ook de gezondheidszorg wordt telkens meer weg bezuinigd. Veel behandelingen worden niet meer vergoed.

 

Wat echter nog steeds ongestoord doorgaat, en waar geen cent op bezuinigd wordt, is de gigantische bureaucratie van al deze instanties.

 

Dan denk ik dat als iedereen zelf automatisch een spaarpotje aanlegt, dit toch beter kan uitpakken op de lange duur.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.