Ik ben een recent gestarte ondernemer met twee BV's, een holding, met daaronder een werkmaatschappij. Er is geen éénheid VPB, dus twee seperate aangiftes. In het kader van aangifte VPB heb ik wat vragen rond de balans. Het opmaken van de verlies en winst rekening gaat vrij probleemloos. De regels daarvoor zijn vrij makkelijk te vinden op het web, onder andere bij de belastingdienst. Groot voordeel aangaande opmaken van V&W is dat ook iemand die niet primair in boekhouden thuis is, maar wel gewend is zakelijk te denken zijn denkwijze niet al te zeer hoeft om te zetten. Zodra het over de balans gaat is dit echter wel nodig. Ik heb gezien dat er een aantal relevante topics op HL staan, maar daarmee kan ik de ‘knop’ toch nog niet goed zetten. Al lezende heb het idee dat ik wat dat betreft niet de enige ben.
Elke balans kent een Activa kant (debet) en een Passiva kant (credit). Ik begrijp dat activa de posten zijn waarin het vermogen vastligt, en dat passiva de posten zijn waaruit dat vermogen is opgebouwd.
Het allersimpelste voorbeeldje dat ik kon vinden komt van Wikipedia. Een kleuter zou de volgende balans kunnen hebben:
Activa Passiva
speelgoed € 25,00 eigen vermogen € 28,15
inhoud spaarpot € 3,15
totaal € 28,15 totaal € 28,15
In dit voorbeeld wordt de post ‘eigen vermogen’ dus uitgerekend door de activa bij elkaar op te tellen. Hierdoor komt de balans in evenwicht.
Dit is nog prima te volgen. Toch kom ik in de praktijk punten tegen die voor mij niet direct duidelijk zijn. Bijvoorbeeld het bedrag dat door de holding in de werkmaatschappij is gestort voor de aandelen. De werkmaatschappij heeft op dat moment € 18.000 op haar rekening staan. Komt dat dan op deze wijze op de openingsbalans?:
Op de balans van de holding zou dan op datzelfde moment dit staan?
Activa Passiva
Aandelen werkmaatschappij € 18.000 eigen vermogen € 18.000
Stel we zijn een jaartje verder en er is in de werkmaatschappij (na betaling management fee aan de holding) een bescheiden winst gemaakt van € 5.000. Dit geld staat simpelweg op de bankrekening van de werkmaatschappij. Zou de eindejaarsbalans er dan zo uitzien?:
Dat roept dan een vraag op over hoeveel geld daadwerkelijk op de bankrekening staat en wat het bedrag is dat op de balans staat. Omdat eten maar voor 73,5% van het bedrijfsresultaat mag worden afgetrokken is het werkelijke bedrag op de rekening bijvoorbeeld geen € 23.000 maar € 22.500. In het aangifteprogramma vennootschapsbelasting wordt gevraagd om de ‘fiscale boekwaarde’ van de liquide middelen. Dit impliceert dat de fiscale waarde niet overeenkomst met het bedrag dat op de rekening staat. Houdt dat dan in dat je twee balansen hebt, één voor de fiscus, en één die de daadwerkelijke situatie weergeeft?
Moet je überhaubt winst een plaats geven op de balans? Het komt me voor dat dit niet zo is en er alleen ruimte is voor bezittingen en schulden. Ik denk dan misschien krom vanuit een boekhoudperspectief, maar als je winst maakt dan groeit toch je vermogen? Waar blijft dat dan op de balans?
Ervan uitgaande dat je slechts één balans hoeft bij te houden, en dat die de werkelijke situatie weergeeft zou dit dan een correcte weergave zijn?:
Dat roept dan weer een vraag op hoe je dit correct invuld op de aangifte VPB.
- Liquide middelen onder ‘liquide middelen’.
- Aandelenkapitaal onder ‘gestort en gevraagd kapitaal’
- Eigen vermogen onder ???. Er is geen invulveld ‘eigen vermogen’. Dit snap ik niet. Waar ga ik fout?
Interesant in dit kader is dat ik tracht een jaar af te ronden zonder dat er inkomsten of uitgaven over het jaar heen gaan. Dit kan ik doen omdat de business dat (nog) toelaat, en er geen leningen of huurovereenkomsten zijn. Laatste stukje BTW verrekening van vierde kwartaal verreken ik in januari alsnog in de boekhouding van dat afgelopen jaar. Mag dat? Als ik wat lees over de historie van boekhouden dan pas ik denk ik een systeem toe van enkel boekhouden waar het standaard systeem dubbel boekhouden is. Vanuit een business perspectief is enkel boekhouden mijn denkwijze (ik koop zoveel in, ik besteed zoveel uren, dit brengt het op. Opbrengst min kosten is winst). Daarom is die balans zoveel lastiger dan de W&V rekening.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Rick_NL
Rick_NL
Ik ben een recent gestarte ondernemer met twee BV's, een holding, met daaronder een werkmaatschappij. Er is geen éénheid VPB, dus twee seperate aangiftes. In het kader van aangifte VPB heb ik wat vragen rond de balans. Het opmaken van de verlies en winst rekening gaat vrij probleemloos. De regels daarvoor zijn vrij makkelijk te vinden op het web, onder andere bij de belastingdienst. Groot voordeel aangaande opmaken van V&W is dat ook iemand die niet primair in boekhouden thuis is, maar wel gewend is zakelijk te denken zijn denkwijze niet al te zeer hoeft om te zetten. Zodra het over de balans gaat is dit echter wel nodig. Ik heb gezien dat er een aantal relevante topics op HL staan, maar daarmee kan ik de ‘knop’ toch nog niet goed zetten. Al lezende heb het idee dat ik wat dat betreft niet de enige ben.
Elke balans kent een Activa kant (debet) en een Passiva kant (credit). Ik begrijp dat activa de posten zijn waarin het vermogen vastligt, en dat passiva de posten zijn waaruit dat vermogen is opgebouwd.
Het allersimpelste voorbeeldje dat ik kon vinden komt van Wikipedia. Een kleuter zou de volgende balans kunnen hebben:
Activa Passiva
speelgoed € 25,00 eigen vermogen € 28,15
inhoud spaarpot € 3,15
totaal € 28,15 totaal € 28,15
In dit voorbeeld wordt de post ‘eigen vermogen’ dus uitgerekend door de activa bij elkaar op te tellen. Hierdoor komt de balans in evenwicht.
Dit is nog prima te volgen. Toch kom ik in de praktijk punten tegen die voor mij niet direct duidelijk zijn. Bijvoorbeeld het bedrag dat door de holding in de werkmaatschappij is gestort voor de aandelen. De werkmaatschappij heeft op dat moment € 18.000 op haar rekening staan. Komt dat dan op deze wijze op de openingsbalans?:
Activa Passiva
Liquide middelen € 18.000 aandelenkapitaal € 18.000
Op de balans van de holding zou dan op datzelfde moment dit staan?
Activa Passiva
Aandelen werkmaatschappij € 18.000 eigen vermogen € 18.000
Stel we zijn een jaartje verder en er is in de werkmaatschappij (na betaling management fee aan de holding) een bescheiden winst gemaakt van € 5.000. Dit geld staat simpelweg op de bankrekening van de werkmaatschappij. Zou de eindejaarsbalans er dan zo uitzien?:
Activa Passiva
Liquide middelen € 23.000 aandelenkapitaal € 18.000
eigen vermogen € 5.000
Dat roept dan een vraag op over hoeveel geld daadwerkelijk op de bankrekening staat en wat het bedrag is dat op de balans staat. Omdat eten maar voor 73,5% van het bedrijfsresultaat mag worden afgetrokken is het werkelijke bedrag op de rekening bijvoorbeeld geen € 23.000 maar € 22.500. In het aangifteprogramma vennootschapsbelasting wordt gevraagd om de ‘fiscale boekwaarde’ van de liquide middelen. Dit impliceert dat de fiscale waarde niet overeenkomst met het bedrag dat op de rekening staat. Houdt dat dan in dat je twee balansen hebt, één voor de fiscus, en één die de daadwerkelijke situatie weergeeft?
Moet je überhaubt winst een plaats geven op de balans? Het komt me voor dat dit niet zo is en er alleen ruimte is voor bezittingen en schulden. Ik denk dan misschien krom vanuit een boekhoudperspectief, maar als je winst maakt dan groeit toch je vermogen? Waar blijft dat dan op de balans?
Ervan uitgaande dat je slechts één balans hoeft bij te houden, en dat die de werkelijke situatie weergeeft zou dit dan een correcte weergave zijn?:
Activa Passiva
Liquide middelen € 22.500,00 aandelenkapitaal € 18.000,00
eigen vermogen € 4.500,00
Dat roept dan weer een vraag op hoe je dit correct invuld op de aangifte VPB.
- Liquide middelen onder ‘liquide middelen’.
- Aandelenkapitaal onder ‘gestort en gevraagd kapitaal’
- Eigen vermogen onder ???. Er is geen invulveld ‘eigen vermogen’. Dit snap ik niet. Waar ga ik fout?
Interesant in dit kader is dat ik tracht een jaar af te ronden zonder dat er inkomsten of uitgaven over het jaar heen gaan. Dit kan ik doen omdat de business dat (nog) toelaat, en er geen leningen of huurovereenkomsten zijn. Laatste stukje BTW verrekening van vierde kwartaal verreken ik in januari alsnog in de boekhouding van dat afgelopen jaar. Mag dat? Als ik wat lees over de historie van boekhouden dan pas ik denk ik een systeem toe van enkel boekhouden waar het standaard systeem dubbel boekhouden is. Vanuit een business perspectief is enkel boekhouden mijn denkwijze (ik koop zoveel in, ik besteed zoveel uren, dit brengt het op. Opbrengst min kosten is winst). Daarom is die balans zoveel lastiger dan de W&V rekening.
Kan iemand van het forum dit helder uitleggen?
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag