• 0

2 ondermeningen in 1

Hoi allemaal,

Een vriend en ik zitten met het volgende probleem: hij is 15 en ik ben 16. Nu willen we samen een bedrijf oprichten.

Hij doet het webhosting gedeelte en betaalt daarvan de kosten en krijgt daarvan de winsten. Ik doe het webdesign en ik krijg daarvan de winsten en eventuele kosten.

Nu willen we of één eenmanszaak oprichten, maar willen we niet dat één van de twee werknemer wordt waardoor we last krijgen van de loonbelasting etc.

We willen naar buiten toe treden als één bedrijf(één website, 1 contactadres etc.), maar in de praktijk hebben we niet echt heel veel met elkaar te maken, omdat de taken duidelijk gescheiden zijn.

 

Hoe gaan we dit doen?

 

ik weet overigens niet of ik wel in het goede forum zit met deze post

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee, je zit niet in de juiste, maar ik neem aan dat deze thread wel verplaatst gaat worden....

Volgens mij is een Vof voor jullie de beste oplossing...

Heb samen met mijn broer ook een vof, hij zit in Friesland en ik in Zuid-Holland, dus wij hebben ook weinig met elkaar te maken...De algemene kosten zoals inschrijving en bankkosten delen we en verder hebben wij de kosten en opbrengsten gescheiden....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik ben de andere jongen, de 15-jarige.

 

Bij een VOF worden we dus beiden eigenaar, maar een 15 jarige kan toch geen eigenaar van een VOF zijn? Ik dacht dat de minimale leeftijd 16 jaar was.

 

Minimale leeftijd waarop je een eigen bedrijf mag beginnen is 15 jaar.

Kortom ondernemen maar en veel succes!

 

Groet

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Nee, dat is niet moeilijk. Je houdt gewoon één boekhouding bij van de VoF, maar moet alleen de BTW op verschillende rekeningen bijhouden. Ik weet niet zeker of dit volgens de fiscus kan, maar het lijkt mij geen probleem. Ipv de standaard BTW rekening (Bijv. Te betalen BTW 19%) doe je Te Betalen BTW 19% Webdesign en Te Betalen BTW 19% hosting. Probleem boekhoudkundig opgelost!

 

Verder is de winst uit een VoF automatisch je inkomen, net als bij een eenmanszaak. Je kan in een vennootschapscontract exact vastleggen hoe de winstverdeling is, dus daarin kan je omschrijven wie welk deel van de winst krijgt.

 

Nogmaals, kijk even goed rond op dit forum en op andere websites, je hebt er echt veel aan!

Edwin

Bratpack internetdiensten & internet marketing

www.bratpack.nl

Link naar reactie
  • 0

Bovenstaande klopt niet helemaal....

 

De BTW hoef je niet gescheiden te houden, juist niet. De Vof is qua btw juist een eenheid, en heeft ook maar 1 balans.

Als je de kosten en opbrengsten in de verlies en winstrekening maar gescheiden houdt, dus twee rekeningen opbrengsten en van alle kostenrekeningen ook twee. De gezamelijke kosten deel je dan gewoon terwijl de kosten die specifiek voor een van de vennoten zijn ook op zijn specifieke rekening komen.

Voor de inkomstenbelasting geven jullie elk jullie winstdeel op.

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0
Ik betaal inkomsten- en omzetbelasting van de hosting, en hij de inkomsten- en omzetbelasting van het webdesignen.

 

Als je beiden je eigen deel van de BTW wilt betalen, moet je dat volgens mij juist wél gescheiden houden?

Edwin

Bratpack internetdiensten & internet marketing

www.bratpack.nl

Link naar reactie
  • 0

Hmmm ik vind dat wel een hoop gedoe...

Is het niet mogelijk dat ik een eenmanszaak opricht en dat ik dan zijn winsten naar zijn privé rekeninnr. stort en dat hij zijn kosten naar het rekeninnr. van de eenmanszaak stort?

Dan heb ik veel minder gedoe met de administratie/belasting etc.

Link naar reactie
  • 0

Misschien 1 van jullie met een eigen zaak.

De ander werkt achter de schermen mee.

 

De eventuele winst die wordt behaald maakt degene

op zie zijn naam de eigen zaak staat ingeschreven gewoon

over na de privé rekening van de andere? Houd wel rekening

met BTW, de omzetbelasting en andere kosten.

 

Wel afspreken dat je beiden overzicht blijft houden voor

wat betreft de boekhouding.

 

Nadeel is natuurlijk dat er ruzie kan ontstaan, en degene er met de (wellicht goedlopende) zaak vandoor gaat en het bedrag wat de ander nog tegoed heeft.

 

En ja, bovenstaande is absoluut geen professionele aanpak, daar ben ik mij van bewust. Het meest verstandige in jullie geval is een V.O.F. lijkt mij.

Link naar reactie
  • 0
Is het niet mogelijk dat ik een eenmanszaak opricht en dat ik dan zijn winsten naar zijn privé rekeninnr. stort en dat hij zijn kosten naar het rekeninnr. van de eenmanszaak stort?

Ja dat is een goed idee, dan kom ik ook bij jou werken!! Want jij betaalt dan namelijk inkomstenbelasting over mijn verdiensten.....

 

Gewoon een vof...

 

Jullie krijgen beide de Netto kosten en Netto opbrensten van jullie eigen activiteiten en van wat er overblijft van het bruto betaalt de Vof de BTW.

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

De eventuele winst die wordt behaald maakt degene

op zie zijn naam de eigen zaak staat ingeschreven gewoon

over na de privé rekening van de andere? Houd wel rekening

met BTW, de omzetbelasting en andere kosten.

Mag dit zomaar? Is die ander dan geen werknemer voor de belastingdienst en moet ik loonbelasting over hem gaan betalen?
Link naar reactie
  • 0

Update:

We hebben besloten het maar niet te doen. Tenminste niet via een VOF of één eenmanszaak. We hebben besloten allebei,afzonderlijk van elkaar, een eenmanszaak op te richten. We willen wel gaan samenwerken door klanten naar elkaar door te sturen etc., dus we worden partners.

Dit lijkt ons de beste manier om mee te beginnen, omdat we nu minder administratieve rompslomp hebben. Later zouden we altijd nog samen kunnen gaan.

 

Toch allemaal bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.