• 0

VOF, belastingen, BTW en inkomstenbelasing. Hoe zit het nu??

Binnenkort start ik met twee vrienden een VOF. Ik ben alles aan het uitzoeken wat betreft belastingen, maar ik kom er niet uit. We gaan een licentie verkopen waarmee een ander bedrijf ons ontwikkelde idee kan produceren. Stel dat dit in 2012 10.000 euro op gaat leveren. We maken een aantal kosten binnen de VOF. Laten we uitgaan van 1.000 euro. Dan houden we 9.000 over.

Ik begrijp tot nu toe dat dit als 'winst' wordt gezien. Maar nu weten we dat we ook nieuwe plannen willen ontwikkelen en daar willen we geld voor apart leggen. We willen dan 3.000 euro sparen.

Dat betekend dat elk van de vennoten (6.000/3=)2.000 euro uitebetaald krijgt. Klopt het dan dat elke vennoot hier zelf belasting over gaat betalen in box 1? Mijn beide vennoten zijn nog student, maar ik heb er een baan naast, dus zal ik meer belasting betalen. Klopt dit? En moet er ook belasting betaald worden over de 3.000 euro 'sparen'?

Dan nog een BTW vraag. Ik neem aan dat we BTW moeten rekenen over de 10.000 die we krijgen uit de licentie. Hier krijgen we dan een rekening van vanuit de belastingdienst?

Ik krijg dan 2000 euro op mijn priverekening. Ik kom niet in aanmerking voor de zelfstandigersaftrek. Dan wil ik nog wat geld wegleggen voor Oudedagreserve (12%) Dus 2000-(0.12*2000)= 1760 euro. Dan nog 12% MKB er af. Dan moet ik dus over 1548 euro belasting betalen. Klopt dit?

Alvast bedankt.

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

• 0

Klopt het dan dat elke vennoot hier zelf belasting over gaat betalen in box 1?

Iedere vennoot betaalt belasting over zijn winstdeel (en over zijn andere inkomsten), niet over het uitbetaalde bedrag.

Ik neem aan dat we BTW moeten rekenen over de 10.000 die we krijgen uit de licentie. Hier krijgen we dan een rekening van vanuit de belastingdienst?

Nee. Je moet die btw zelf heffen op de factuur, incasseren, administreren, aangeven en afdragen.

• 0

Daar hoeven we dan geen belasting over te betalen dus

Zoals ik al zei, elke vennoot betaalt belasting over zijn winstdeel, niet over het uitbetaalde bedrag. Hoeveel je van de winst spaart en/of opneemt heeft dus geen invloed op de te betalen winstbelasting in box 1. Zo werkt de inkomstenbelasting nu eenmaal.

• 0

Dus even in getallen. 10.000 inkomsten. 1.000 kosten. Dus 9.000 'winst'. We betalen alledrie persoonlijk over 3.000 euro belasting.

Maar omdat we geld willen investeren over een volgend project houden we (3000 min de belasting) in de VOF. We betalen ons dan alledrie 2.000 euro uit. Maar kunnen we deze 3000 niet ergens wegschrijven als kosten? Dan gaat die 3000 dat van de winst af en hoeven we minder belasting te betalen.

Maar het verbaast me dan dat ik over 3000 belasting ga betalen, terwlijk ik 2000 ontvang..

• 0

Dus even in getallen. 10.000 inkomsten. 1.000 kosten. Dus 9.000 'winst'. We betalen alledrie persoonlijk over 3.000 euro belasting.

Maar omdat we geld willen investeren over een volgend project houden we (3000 min de belasting) in de VOF. We betalen ons dan alledrie 2.000 euro uit. Maar kunnen we deze 3000 niet ergens wegschrijven als kosten? Dan gaat die 3000 dat van de winst af en hoeven we minder belasting te betalen.

Maar het verbaast me dan dat ik over 3000 belasting ga betalen, terwlijk ik 2000 ontvang..

Nee, je ontvangst 3000, want dat geld dat je niet uitgeeft, blijft van jou. Pas wanneer je het geld uitgeeft aan nieuwe kosten, is het aftrekbaar.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Het is niet anders met een IB-onderneming.

Het alternatief is een BV (of andere vpb-rechtsvorm) op te richten, dan betaal je slechts inkomstenbelasting over je salaris en wordt de resterende winst belast in de mildere vennootschapsbelasting. Bij hoge winsten kan dat interessant worden.

• 0

Maar als ik het geld echt uitgeef voor het einde van het jaar, dan zijn het dus kosten en is het aftrekbaar, maar als ik verwacht dat ik deze kosten in januari het jaar daarop maak, dan moet ik er dus eerste belasting over betalen in het kader van winst en dan vriendelijke aan de vennoten vragen of ze het uitbetaalde geld weer in de nieuwe kosten wil steken?

• 0

Hebben jullie ook kosten gemaakt voor het ontwikkelen van de licentie?

Kosten en lasten die gemaakt zijn in de vijf kalenderjaren voorafgaand aan het eerste kalenderjaar als onderneming, kun je in het eerste jaar van de onderneming alsnog in aftrek brengen.

• 0

Maar als ik het geld echt uitgeef voor het einde van het jaar, dan zijn het dus kosten en is het aftrekbaar

Zo komen we op het volgende misverstand: voor de resultaatbepaling moet je kosten toerekenen aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben, niet aan het betaalmoment.

maar als ik verwacht dat ik deze kosten in januari het jaar daarop maak, dan moet ik er dus eerste belasting over betalen in het kader van winst en dan vriendelijke aan de vennoten vragen of ze het uitbetaalde geld weer in de nieuwe kosten wil steken?

Nogmaals, hoeveel je wanneer uitbetaalt en al dan niet inbrengt in de zaak is geheel aan jullie. De fiscus gaat niet over hoe je onderneemt, slechts over hoeveel belasting je moet betalen.

• 0

Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Het is me een stuk duidelijker, alleen had ik gehoopt op een wat positievere situatie :)

We hebben wel enige kosten gehad, maar deze vallen erg mee omdat het gaat om een idee voor een kaartspel wat niet veel kosten met zich meebrengt.

Het verbaast mij zo dat herinversteren in je eigen ondernemen alleen gunstig is als je dit gelijk doet en dat dit niet meer gunstig is al je dat als onderneming een aantal jaren later doet. Dan kan je als VOF dus zelf geen buffer opbouwen, maar zullen alle vennoten dat dus persoonlijk doen. Dan lijkt het me dat je altijd een wat labiel bedrijf houdt.

Want we zullen dan belasting betalen over geld wat later als kosten gaat dienen.

Helaas zal de omzet niet zo hoog zijn dat een BV uit kan.

Misschien stel ik wel veel vragen bijna hetzelfde, maar ik wil er absoluut zeker van zijn dat ik volledig begrijp hoe dit opgebouwd is omdat ik er weinig concrete informatie over kan vinden.

• 0

Dan kan je als VOF dus zelf geen buffer opbouwen, maar zullen alle vennoten dat dus persoonlijk doen.

Nee, je hebt onze uitleg nog niet goed begrepen. De fiscus bemoeit zich niet met jullie beleid ten aanzien van sparen en uitbetalingen (privéopnames), slechts met de te betalen belasting.

• 0

ehm, dus ik snap het nog niet? Kan je het dan in andere woorden uitleggen?

Want wat ik er tot nu toe van begrijp:

De fiscus maakt het niet uit wat we met de winst (9000 euro) doen. Of we dit uitbetalen of niet etc. Maar we moeten alledrie over 3000 euro inkomstenbelasting betalen. Ookal betalen we onszelf niks uit.

Stel dat we 3000 in het bedrijf willen houden dan betalen we onzelf ieder 2000 uit(totaal 6000). Wat ik dan persoonlijk netto overhou is (2000 minus (belasting over 3000)).

Als ik dan over twee jaar die 3000 wil gebruiken dan zijn dat voor dat jaar kosten en kan het voor dat jaar afgetrokken worden van de winst.

Als ik in hetzelfde jaar die 3000 nog kan investeren, dan zijn het wel kosten en hoef ik er geen belasting over te betalen.

Begrijp ik het zo wel? Of missen er nog zaken?

• 0

Hoi Matthijs,

Als ik het goed begrijp is jullie enige activiteit het verkopen van een licentie, waarvoor je € 10.000 ontvangt. Ik verwacht niet dat de fiscus jullie op grond van deze ene activiteit als ondernemer zal aanmerken, eerder is er sprake van resultaat uit overige werkzaamheid. Fiscaal maakt dat weinig uit, omdat in dat geval ook € 3.000 p.p. belast is en jullie "onderneming" te kleinschalig is om voor ondernemersaftrek in aanmerking te komen.

Pas op met het oprichten van een v.o.f. Je wordt dan wel hoofdelijk aansprakelijk voor elkaars zakelijke schulden.

Als jullie nauwelijks arbeid hebben verricht voor het "maken" van de licentie en er van tevoren niet van op de hoogte waren dat er een potentiële koper voor jullie idee zou zijn (dus geen voorkennis) , zou je je nog het (pleitbare) standpunt kunnen innemen dat er sprake is van de verkoop van een vermogensbestanddeel dat tot je privé vermogen behoort. In dat geval is geen belasting verschuldigd in box 1.

• 0

wow, nu wordt het even ingewikkeld voor mij.

Ik weet niet helemaal of we dat standpunt vol kunnen houden. Ik zal wat meer uitleggen over de situatie. Twee jaar geleden ben ik samen met twee vrienden het idee gestart om een kaartspel te ontwikkelen. Het idee hebben we helemaal uitgewerkt en momenteel hebben we een digitale versie runnen en zijn we bezig met de ontwikkeling van een app voor de iphone en ipad. Dit zal enkele euro's opleveren, maar niet veel meer. Het idee was vanaf het begin om het spel zelf te ontwikkelen, uit te geven en op de markt te zetten. Hier hebben we niet veel kosten in zitten, maar wel qua tijd 2 jaar elke week op vrijdag er mee bezig zijn. (mede uit oogpunt van hobby natuurlijk). En we zijn naar spellenbeurzen geweest om het te testen.

Nu willen we toch minder risico lopen en zijn we in contact gekomen met een investeerder die het onder licentie wil produceren, uit wil brengen, risico wil lopen en de marketing wil doen. Door deze licentie krijgen we nu uitbetaald. De exacte opbrengsten van de licentie moeten we nog bepalen met de investeerder.

Ik denk dat in dit verhaal het stukje 'vermogensbestandsdeel' wat lastig wordt om te verdedigen omdat het idee vanaf het begin was om het spel uit te geven en er aan te verdienen. Alleen is de constructie veranderd.

Geeft dit zo meer duidelijkheid?

• 0

Hoi Matthijs,

Ok, een heldere toelichting.

Gezien de tijd en energie die jullie hebben gestoken in de ontwikkeling van het spel en het vooropgezette plan om het spel in de markt te zetten, ben ik het met je eens dat jullie werkzaamheden het "normale vermogensbeheer" te boven gaan en dat afwikkeling plaats dient te vinden in box 1(winst c.q. resultaat uit overige werkzaamheid).

Odeon

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar